Awangarda: historia współczesna

artykuł recenzowany

Andrzej Szczerski

andrzej.szczerski@uj.edu.pl
Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3594-0070

Abstrakt

Awangarda należy do najlepiej zbadanych zjawisk w polskiej historii sztuki. Efektem badań jest dokonująca się współcześnie weryfikacja dominujących dotąd, a sformułowanych na początku lat 70. XX w. tez o zakresie pojęcia awangarda, powiązaniu radykalizmu jej artystycznego eksperymentu z hasłami społecznej rewolucji czy jednostronnych uwikłaniach politycznych. Zakres pojęciowy jest poszerzany, aby uwzględnić także udział artystów awangardowych w działaniach propaństwowych w II Rzeczypospolitej Polskiej, ich zainteresowania kwestiami pamięci i historii, jak również utopiami regeneracji i sprawczości sztuki, czego przykładem mogą być wielowątkowe obchody Roku Awangardy (2017). W konsekwencji awangarda staje się nie kontestacją, ale istotną częścią polskiego kodu kulturowego, a jej historia wpisywana jest we współczesną debatę na temat modeli nowoczesności, jakie wypracowała kultura polska w XX w.


Słowa kluczowe:

awangarda, Rok Awangardy, formiści, mit regeneracyjny, styl narodowy, nowoczesność

Art and the National Dream. The Search for Vernacular Expression in the Turn-of-the-Century Design. Redakcja Nicola Gordon Bowe. Dublin: Irish Academic Press, 1993.
  Google Scholar

Berman, Marshall. „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczaniu nowoczesności. Tłumaczenie Marcin Szuster. Kraków: Universitas, 2022.
  Google Scholar

Boyd, Ian. „Chesterton and Poland. The Myth and the Reality”. The Chesterton Review 5, nr 1 (1978): 22–41.
DOI: https://doi.org/10.5840/chesterton1978-79514   Google Scholar

Bray, Suzanne. „G.K. Chesterton and the Impossible Revolution”. Études britanniques contemporaines 56 (2019), https://doi.org/10.4000/ebc.6305, dostęp 2 lipca 2022, http://journals.openedition.org/ebc/6305.
DOI: https://doi.org/10.4000/ebc.6305   Google Scholar

Chesterton, Gilbert Keith. Obrona człowieka. Wybór publicystyki 1909–1920. Tłumaczenie Jaga Rydzewska. Warszawa: Fronda, 2008.
  Google Scholar

Chesterton, Gilbert Keith. Ortodoksja. Romanca o wierze. Tłumaczenie Magda Sobolewska. Warszawa: Fronda, 2004.
  Google Scholar

Gerle, János. „What is Vernacular? or, the Search for the «Mother-Tongue of Forms»”. W: Art and the National Dream. The Search for Vernacular Expression in the Turn-of-the-Century Design, redakcja Nicola Gordon Bowe, 143–154. Dublin: Irish Academic Press, 1993.
  Google Scholar

Griffin, Roger. Modernism and Fascism. The Sense of a Beginning under Mussolini and Hitler. Basingstoke–New York: MacMillan, 2007.
  Google Scholar

Jaśkiewicz, Mateusz. „Koluszki. Niedokończony projekt Strzemińskiego”. Powidoki 1, nr 3 (2020): 186–191.
  Google Scholar

Juszkiewicz, Piotr. „Utopia sprawczości”. W: Nowy początek. Modernizm w II RP, redakcja Piotr Juszkiewicz, Andrzej Szczerski, 39–61. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2022.
  Google Scholar

Kizwalter, Tomasz. Polska nowoczesność. Genealogia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323546344   Google Scholar

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918. Redakcja Piotr Rypson. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2018.
  Google Scholar

Liutkus, Viktoras. „Krótka wiosna awangardy”. W: Wilno, Vilnius, Vilne. Jedno miasto – wiele opowieści, redakcja Giedrė Jankevičiūtė, Andrzej Szczerski, 391–395. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2023.
  Google Scholar

Luba, Iwona. „Wystawa Nowej Sztuki”. W: Wilno, Vilnius, Vilne. Jedno miasto – wiele opowieści, redakcja Giedrė Jankevičiūtė, Andrzej Szczerski, 383–385. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2023.
  Google Scholar

Markowska, Anna. Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie. Kraków: Universitas, 2023.
  Google Scholar

Nicolay, Theresa Freda. Tolkien and the Modernists. Literary Responses to the Dark New Days of the 20th Century. Jefferson: MacFarland, 2014.
  Google Scholar

Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL. Redakcja Piotr Juszkiewicz, Andrzej Szczerski. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2023.
  Google Scholar

Nowy początek. Modernizm w II RP. Redakcja Piotr Juszkiewicz, Andrzej Szczerski. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2022.
  Google Scholar

Oser, Lee. The Return of Christian Humanism. Chesterton, Eliot, Tolkien and the Romance of History. Columbia: University of Missouri Press, 2007.
  Google Scholar

Polskie style narodowe 1890–1918. Redakcja Andrzej Szczerski. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2021.
  Google Scholar

Porębski, Mieczysław. „Tradycje i awangardy”. W: id., Sztuka a informacja, 171–178. Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1986.
  Google Scholar

Sala Formistów. Redakcja Andrzej Szczerski. Warszawa– Kraków: Kancelaria Prezydenta RP, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2016.
  Google Scholar

State Formation, Nation Building and Mass Politics in Europe. The Theory of Stein Rokkan. Based on his Collected Work. Redakcja Peter Flora, Stein Kuhnle, Derek Urwin. Oxford: Oxford University Press, 1999.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198280323.001.0001   Google Scholar

Szklane domy. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po 1918 roku. Redakcja Joanna Kordjak. Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, 2018.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. Radykalne oko. O Witkacym, Kobro, Strzemińskim, Themersonach, Żarnowerównie i innych twórcach sztuki wzbudzającej niepokój. Fragmenty awangardowego dyskursu, t. 1: Argonauci, t. 2: Żołnierze. Warszawa–Gdańsk: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, słowo/obraz terytoria, 2023.
  Google Scholar

Włodarczyk, Wojciech. Sztuka polska. Sztuka XX i początku XXI wieku. Warszawa: Arkady, 2022.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-11

Cited By / Share

Szczerski, A. (2024). Awangarda: historia współczesna. Biuletyn Historii Sztuki, 86(3), 19–32. https://doi.org/10.36744/bhs.2635

Autorzy

Andrzej Szczerski 
andrzej.szczerski@uj.edu.pl
Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0003-3594-0070

Prof. dr hab. Andrzej Szczerski, kierownik Zakładu Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, członek Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności i Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Jest autorem publikacji i kuratorem wystaw poświęconych sztuce, designowi i architekturze XIX i XX w. oraz sztuce współczesnej; pomysłodawca i współtwórca serii wystaw „4 × nowoczesność” w Muzeum Narodowym w Krakowie (2021–2024).



Statystyki

Abstract views: 280
PDF downloads: 171


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.