Kino – technika, ruch, abstrakcja. Publikacje w „Bloku” a wczesna myśl filmowa
Małgorzata Radkiewicz
m.radkiewicz@uj.edu.plInstytut Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810
Abstrakt
Lata 1924–1926, w których wydawane było pismo „Blok”, to czas intensywnego rozwoju europejskiej myśli filmowej, także w środowiskach Bauhausu i grupy De Stijl. Odczytanie tekstów publikowanych w „Bloku” przez pryzmat wczesnej refleksji o kinie umożliwia prześledzenie wątków wspólnych dla rozważań o sztuce i twórczości filmowej – od kwestii technicznych, związanych z ruchem, po idee filmu abstrakcyjnego. Oprócz artykułów oryginalnych i przedrukowanych, ważny materiał badawczy stanowią też reprodukowane prace Mieczysława Szczuki i Teresy Żarnowerówny, będące próbą indywidualnej interpretacji zjawisk filmowych i ich uchwycenia za pomocą warsztatu plastycznego. Dzięki nim widać wyraźnie, że prezentowane na łamach „Bloku” poglądy na temat estetyki, celów i narzędzi awangardy, podobnie jak ówczesna myśl filmowa, odzwierciedlały dynamikę przemian technicznych, wpływających na sferę artystyczną i determinujących nowe możliwości ekspresji.
Słowa kluczowe:
„Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, kino, ruch, abstrakcja, awangardaBibliografia
Andrew, James Dudley. Główne teorie filmu. Wprowadzenie. Tłumaczenie Andrzej Kołodyński. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, 1995.
Google Scholar
Banaszkiewicz, Władysław. „Film a początki awangardy artystycznej w Polsce”. Kwartalnik Filmowy 36, t. 9, nr 4 (1959): 14–27.
Google Scholar
Bauhausowcy i neoplastycy o filmie i kinie. Artykuły – dokumenty – scenariusze 1921–1936. Redakcja Andrzej Gwóźdź. Wrocław: Wydawnictwo CSNE Uniwersytet Wrocławski, 2023.
Google Scholar
Estetyka i film. Redakcja Alicja Helman. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1972.
Google Scholar
Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia. Redakcja Andrzej Gwóźdź. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2002.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Wydawnictwo Małe, 1996.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Radkiewiczm.radkiewicz@uj.edu.pl
Instytut Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810
Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce współczesnej. Autorka monografii: Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010), Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939 (2016) oraz Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej (2022). Publikuje na łamach wielu czasopism, w tym „Camera Obscura”.
Statystyki
Abstract views: 83PDF downloads: 53
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Biuletyn Historii Sztuki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.