Oko, ciało i słowo. Rosalind Krauss o rzeźbie Richarda Serry. „Uważna lektura” tekstu
Piotr Juszkiewicz
juspiotr@amu.edu.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4137-3412
Abstrakt
Niniejszy tekst jest przykładem „uważnego czytania” tekstu z zakresu krytyki artystycznej. Postulat „close reading” został tu podjęty poprzez zwrócenie analitycznej uwagi na cztery bazowe elementy tekstu: konstrukcję mówiącego podmiotu, wpisaną w tekst koncepcję dzieła sztuki, przyjęte sposoby opisu i zasadę porządkowania obszaru artystycznej tradycji. Przedmiotem analizy jest tekst Rosalind Krauss na temat twórczości Richarda Serry, który, zdaniem autorki, miał swój udział w kluczowej przemianie sztuki amerykańskiej, związanej z porzuceniem filozoficznych założeń i artystycznej praktyki abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Analiza wykazuje zbieżność pomiędzy ukształtowaniem zasadniczych aspektów tekstu, a jego krytyczną wobec efektów działalności przedstawicieli i zwolenników tej artystycznej formacji wymową.
Słowa kluczowe:
krytyka artystyczna, minimal art, Richard Serra, Rosalind KraussBibliografia
Baxandall, Michael. „The Language of Art Criticism”. W: The Language of Art History, redakcja Salim Kemal, Ivan Gaskell, 67–75. Cambridge–New York: Cambridge University Press, 1991.
Google Scholar
Carrier, David. Rosalind Krauss and American Philosophical Art Criticism. From Formalism to Beyond Postmodernism. Westport: Praeger Publishers, 2002.
Google Scholar
Cieślak-Sokołowski, Tomasz. „Powroty do close reading we współczesnych lekturach literatury XX wieku”. Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura, nr 34 (2017): 37–48.
Google Scholar
Juszkiewicz, Piotr. Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2005.
Google Scholar
Krauss, Rosalind. „The Motivation of the Sign”. W: Picasso and Braque. A Symposium, redakcja Lynn Zelevansky, 261–286. New York: Museum of Modern Art, 1992.
Google Scholar
Krauss, Rosalind. „Richard Serra/Sculpture”. W: Richard Serra. Sculpture, redakcja Laura Rosenstock, 15–39. New York: Museum of Modern Art, 1986.
Google Scholar
Sławiński, Janusz. „O opisie”. W: Studia o narracji, redakcja Jan Błoński, Stanisław Jaworski, Janusz Sławiński, 19–35. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, 1982.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910–1930. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
Google Scholar
Autorzy
Piotr Juszkiewiczjuspiotr@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-4137-3412
Piotr Juszkiewicz (ur. 1959) – historyk sztuki, profesor, pracuje na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki. Stypendysta Cambridge University, The Getty Grant Program, Rochester University, Edinburgh University. Wykładał także na Uniwersita ha-Iwrit w Jerozolimie i Eesti Kunstiakadeemia w Tallinie. Obszary jego zainteresowań to sztuka modernizmu w XIX i XX wieku, sztuka współczesna i krytyka artystyczna XVIII–XX wieku. Redaktor licznych publikacji, m.in. Melancholia Jacka Malczewskiego (Poznań, 1998), Perspektywy współczesnej historii sztuki (Poznań 2009), a także autor książek: Wolność i metafizyka. O tradycji artystycznej twórczości Marcela Duchampa (Poznań, 1995), Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży (Poznań, 2005) oraz Cień modernizmu (Poznań, 2013). Był także kierownikiem projektu badawczego (2012–2015) na temat polskiego filmu dokumentalnego o sztuce z lat 1945–1989. W 2021 był kuratorem wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie: Nowy początek. Modernizm w II RP. Obecnie przygotowuje kolejną wystawę w tym muzeum: Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL.
Statystyki
Abstract views: 213PDF downloads: 137
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.