‘As if Lace-Knitted Gothic’. Reception of the ‘Vistula-Baltic Style’ in the Oeuvre of Radom Architects from the Turn of the 20th Century

Reviewed

Jakub Frejtag

jakub.frejtag@uw.edu.pl
Warszawa, Wydział Historii UW (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5083-9611

Abstract

In Polish territories the turn of the 19th century was the period of searching for architectural forms stemming from the native tradition. Their identification and creative application, differently than in the case of independent European nations, were meant, first of all, to help identity the Polish cultural zone for the partitioning powers to see. Following the January Uprising, such processes intensified in the Congress Kingdom of Poland. The increasing expansion of the official architecture of the Russian Empire observed at the time, representing different variants of the so-called Neo-Russian style, inspired a vivid Polish reaction.

            A widely-known example of such ‘struggles’ is the Warsaw’s Praga District where in response to the erection of the Neo-Russian Orthodox Church of Mary Magdalene the Neo-Gothic Catholic Church of St Michael the Archangel and St Florian the Martyr was raised. The emergence of that monumental structure drawing inspiration from the Polish Middle Ages began the period of an extreme popularity of that ‘native’ form of Gothic Revival within Warsaw, gradually more frequently applied also in secular architecture. Similar processes were observed in other Kingdom’s towns and partitioned territories. They are clearly discernible in Radom in whose centre one of the author-designed replicas of the Warsaw’s Praga church was raised at the turn of the 19th century.

Similarly as in Warsaw, the raising of the Gothic Revival Church of the Protection of Our Lady (after Dziekoński’s design) expressed the reaction of the local Catholics to the erection at city centre’s most sumptuous location of a culturally-alien element, which the Neo-Russian Orthodox Church of St Nicolas the Wonderworker was. In Radom, just like in the Kingdom’s capital, this incited a rapid increase of the popularity of Gothic Revival forms, used in secular architecture at least until the end of the discussed era. The majority of the facilities created prior to 1914, whose designs were inspired by the new ‘Vistula-Baltic’ church by Dziekoński, were authored by local architects whose bond with Radom resulted mainly from the public functions they exerted at the Radom Town Hall or in the regional construction administration of the Radom Governorate. Around the time when the Radom Church of the Protection of Our Lady was created, they designed a number of public buildings and tenement houses whose appearance within the town’s texture testified to the importance of the architectural décor of the new church being raised parallelly.

 


Keywords:

architecture of historicism, Gothic Revival architecture, Neo-Russian architecture, Ruthenian-Byzantine style, Vistula-Baltic style, Józef Handzelewicz (1880–1963), Jan Fryderyk Heurich (1873–1925), Józef Pius Dziekoński (1844–1927), Stefan Lamparski (1862–1937), Maurycy Skirgajłło (1857–1938), Zygmunt Słomiński (1879–1943), Józef Wesołowski, August Załuski (1857–1931), Radom

Frejtag, Jakub. “Rozwój i modernizacja miast Królestwa Polskiego w kontekście rozbudowy sieci kolejowej na przykładzie Warszawy, Radomia i Piotrkowa. Przegląd zagadnień.” W Miasto w nau-kach społecznych i humanistycznych. Wybrane przykłady, problemy i aspekty. Materiały z Ogólno-polskiej Konferencji Naukowej, Rzeszów, 2–3 lutego 2018 roku, redakcja Krzysztof Socha, Paweł Kocańda, Tomasz Kasza, 77–103. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020.
  Google Scholar

Jabłoński, Krzysztof. “Neogotyk triumfujący na Białostocczyźnie.” Kwartalnik Architektury i Urbanistyki 47, z. 4 (2002): 394–409.
  Google Scholar

Majdowski, Andrzej. “O poglądach na styl wiślano-bałtycki w polskiej architekturze sakralnej XIX wieku.” Nasza Przeszłość 78 (1992): 303–328.
  Google Scholar

Majdowski, Andrzej. “Z dziejów budowy kościoła pw. świętych Michała i Floriana.” W Świątynie prawego brzegu. Kościół katolicki w dziejach prawobrzeżnej Warszawy, 125–138. Warszawa: Mu-zeum Warszawskiej Pragi, 2009.
  Google Scholar

Majdowski, Andrzej. Budownictwo kościelne w twórczości projektowej Józefa Piusa Dziekońskie-go (1844–1927). Warszawa: Neriton, 1995.
  Google Scholar

Majdowski, Andrzej. Studia z historii architektury sakralnej w Królestwie Polskim. Warszawa: Neriton, 1993.
  Google Scholar

Majdowski, Andrzej. Ze studiów nad architekturą sakralną w Królestwie Polskim. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków, 1994.
  Google Scholar

Nowicki, Jan. „A Church for the Polish People. On the Contest for the Parochial Church in the Warsaw District of Praga.” Ikonotheka 28 (2018): 43–68.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.3343   Google Scholar

Nowicki, Jan. “Gotyk polski? Architektura jako narzędzie budowania granic rzeczywistych i wy-obrażonych w II połowie XIX wieku.” Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Po-litycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego 58 (2019): 341–359.
DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.58.18   Google Scholar

Omilanowska, Małgorzata. „Polscy architekci w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1814-1918.” Biuletyn Historii Sztuki 66, nr 3-4 (2004): 351–373.
  Google Scholar

Omilanowska, Małgorzata. Kreacja, konstrukcja, rekonstrukcja. Studia z architektury XIX–XXI wieku. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Paszkiewicz, Piotr. Pod berłem Romanowów. Sztuka rosyjska w Warszawie 1815–1915. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1991.
  Google Scholar

Sierzchała, Piotr. “Neogotycka architektura sakralna w obecnych granicach diecezji włocław-skiej.” Liturgia Sacra. Przegląd Liturgiczno-Muzyczny 15, nr 2 (2009): 451–468.
  Google Scholar

Sokoł, Kirył, i Aleksander Sosna. Cerkwie w centralnej Polsce 1815–1915. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2011.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. Polska architektura sakralna w poszukiwaniu stylu narodowego. Łódź: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2000.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. Architektura historyzmu na ziemiach polskich. Łódź: Wydawnictwo Uniwer-sytetu Łódzkiego, 2005.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. Architektura XIX wieku na ziemiach polskich. Warszawa: DiG, 2005.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. “Prace Konstantego Wojciechowskiego przy katedrze we Włocławku a kon-cepcja ‘stylu wiślano‑bałtyckiego’.” Porta Aurea 19 (2020): 294–310.
DOI: https://doi.org/10.26881/porta.2020.19.15   Google Scholar

Urbanistyka i architektura Radomia, redakcja Wojciech Kalinowski. Lublin: Wydawnictwo Lubel-skie, 1979.
  Google Scholar

Żywicki, Jerzy. “Rezydencje neogotyckie na Lubelszczyźnie.” W Ziemiaństwo na Lubelszczyźnie. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce 8–9 czerwca 2000, redakcja Róża Maliszewska, 85–97. Kozłówka: Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, 2001.
  Google Scholar

Żywicki, Jerzy. Architektura neogotycka na Lubelszczyźnie. Lublin: Regionalny Ośrodek Studiów i Ochrony Środowiska Kulturowego, 1998.
  Google Scholar

Żywicki, Jerzy. “Architektura neogotycka w Lublinie w latach Królestwa Polskiego.” Miscellanea Łódzkie, z. 1 (1996): s. 39–44.
  Google Scholar

Żywicki, Jerzy. “Nurt neogotycki w architekturze sakralnej międzyrzecza Wisły i Bugu.” Nasza Przeszłość 85 (1996): 267–317.
  Google Scholar

Żywicki, Jerzy. “Neogotyckie kościoły Ksawerego Dionizego Drozdowskiego.” Nasza Przeszłość 87 (1997), s. 285–322.
  Google Scholar


Published
2022-03-30

Cited by

Frejtag, J. (2022). ‘As if Lace-Knitted Gothic’. Reception of the ‘Vistula-Baltic Style’ in the Oeuvre of Radom Architects from the Turn of the 20th Century. Biuletyn Historii Sztuki, 84(1), 133–170. https://doi.org/10.36744/bhs.1352

Authors

Jakub Frejtag 
jakub.frejtag@uw.edu.pl
Warszawa, Wydział Historii UW Poland
https://orcid.org/0000-0001-5083-9611

Statistics

Abstract views: 264
PDF downloads: 189