Rzecz jako pamięć zewnętrzna. Wokół wystawy „Stan rzeczy” w warszawskim Muzeum Narodowym

Piotr Korduba

pkorduba@amu.edu.pl
Poznań, Instytut Historii Sztuki UAM (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7603-9858



Anthropology and Nostalgia, redakcja Olivia Angé, David Berliner. New York-Oxford: Berghahn, 2015.
  Google Scholar

Barański, Janusz. Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007.
  Google Scholar

Bastek, Grażyna. “Stan rzeczy i umysłu.” W Stan rzeczy, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, redakcja Grażyna Bastek, Monika Janisz, 11–17. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2022.
  Google Scholar

Bjørnar, Olsen. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Tłumaczenie Bożena Shallcross. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2013.
  Google Scholar

Böse Dinge. Eine Enzyklopädie des Ungeschmacks, redakcja Imke Volkers. Berlin: Werkbundarchiv – Museum der Dinge, 2013.
  Google Scholar

Botschaft der Dinge, redakcja Joachim Kallinich, Bastian Bretthauer. Bonn: Museumsstiftung Post und Telekommunikation, 2003.
  Google Scholar

Bredekamp, Horst. “Wolfang Schäffer, Objekt, Ding, Matter. Formen intrinsischer Aktivität.” Zeitschrift für Kunstgeschichte 3 (2020): 300–309.
DOI: https://doi.org/10.1515/ZKG-2020-3001   Google Scholar

Conn, Steven. Do Museums still need objects? Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.9783/9780812201659   Google Scholar

Curatorial Things. Cultures of the curatorial, redakcja Beatrice von Bismarck, Benjamin Meyer-Krahmer. Berlin: Sternberg Press, 2019.
  Google Scholar

Demska, Anna, i Anna Maga. “Galeria Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie.” Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 8 (2019): 247–265.
  Google Scholar

Felfe, Robert. “Editorial. Die Kunst und die Dinge. Perspektiven einer schwierigen Beziehungen.” Kritische Berichte 39, nr 3 (2011): 3.
  Google Scholar

Galeria Sztuki Dawnej. Europejskie i staropolskie rzemiosło artystyczne, malarstwo i rzeźba od XV do XVIII wieku, redakcja Maria Porajska-Hałka. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2016.
  Google Scholar

Gustav E. Pazaurek – die Seele des Zahnstochers. Eine Bibliographie zum Kunstgewerbe, redakcja Dietrich Schneider-Henn. München: Schneider-Henn, 1986.
  Google Scholar

Kopytoff, Igor. “Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako process.” Tłumaczenie Ewa Klekot. W Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, redakcja Marian Kempny, Ewa Nowicka, 249–274. Warszawa: PWN, 2003.
  Google Scholar

Korduba, Piotr. “Wystawy przedmiotów. Rozważania wokół niedawno otwartych ekspozycji rzemiosła artystycznego i wzornictwa w polskich muzeach.” Rocznik Historii Sztuki 43 (2018): 185–194.
  Google Scholar

Krajewski, Marek. “Przedmiot, który uczłowiecza…” Kultura Współczesna 3 (2008): 43–54.
  Google Scholar

Krajewski, Marek. Są w życiu rzeczy... Szkice z socjologii przedmiotów. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2013.
  Google Scholar

Ludzie w świecie przedmiotów – przedmioty w świecie ludzi, redakcja Agata Rybus, Maciej W. Kornobis. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.
  Google Scholar

Made in Germany – Politik mit Dingen. Der Deutsche Werkbund 1914, redakcja Renate Flagmeier. Berlin: Werkbundarchiv – Museum der Dinge, 2017.
  Google Scholar

Majewski, Paweł. “Między sedesem a spluwaczką. Wokół wystawy ‘Stan rzeczy’ w Muzeum Narodowym w Warszawie.” Kultura Liberalna, nr 24 (2022). https://kulturaliberalna.pl/2022/06/07/miedzy-sedesem-a-spluwaczka-wystawa-stan-rzeczy-muzeum-narodowe-w-warszawie-pawel-majewski/ Dostęp 10 sierpnia 2022.
  Google Scholar

Markowska, Anna. “Rzeczy warszawskie – nowa odsłona Muzeum Warszawy.” Artium Quaestiones 29 (2018): 209–228.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2018.29.8   Google Scholar

Morawski, Konrad. “Czy może istnieć świat bez rzeczy?” Artium Quaestiones 29 (2018): 187–208.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2018.29.7   Google Scholar

Muzeum Narodowe w Warszawie. Przewodnik po galeriach stałych i zbiorach studyjnych, redakcja Katarzyna Murawska-Muthesius, Dorota Folga-Januszewska. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 1998.
  Google Scholar

Nostalgia Now. Cross-Disciplinary Perspectives on the Past in the Present, redakcja Michael Hviid Jacobsen. London-New York: Routledge, 2020.
  Google Scholar

Pazaurek, Gustav E. Guter und schlechter Geschmack im Kunstgewerbe. Stuttgart-Berlin: Dt. Verl.-Anst., 1912.
DOI: https://doi.org/10.5479/sil.182920.39088003379856   Google Scholar

Pomian, Krzysztof. Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2006.
  Google Scholar

Pons, Rouven. “Warum ist Blut auf diesem Schlüssel? Stühle und Schlüssel als Instrumente der Macht.” W Botschaft der Dinge, redakcja Joachim Kallinich, Bastian Bretthauer. Bonn: Museumsstiftung Post und Telekommunikation, 2003.
  Google Scholar

Rakowski, Tomasz. “Antropologia rzeczy: wprowadzenie.” Kultura Współczesna 3 (2008): 5–8.
  Google Scholar

Rzeczy do zabawy. Edward Manitius i jego wytwórnia, redakcja Lena Wicherkiewicz, Jolanta Wiśniewska. Warszawa: Muzeum Warszawy, 2021.
  Google Scholar

Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, redakcja Jacek Marek Kowalewski, Wojciech Piasek, Marta Śliwa. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2008.
  Google Scholar

Stewart, Susan. On Longing. Narratives of Miniature, the Gigantic, the Souvenir, the Collection. Durkham and London: Duke University Press, 1993.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822378563   Google Scholar

The Challange of the Object / Die Herausforderung des Objekts. 33rd Congress in International Committee of the History of Art / 33. Internationaler Kunsthistoriker-Kongress, Nürnberg 15.–20. Juli 2012, redakcja Georg U. Grossmann, Petra Krutisch. Nürnberg: Verl. des German. Nationalmuseums, 2013.
  Google Scholar

Trybuś, Jarosław. “Wystawa główna Muzeum Warszawy.” Sprawozdanie Muzeum Warszawy 2016, 180–183. Warszawa: Muzeum Warszawy, 2017.
  Google Scholar

Wicha, Marcin. “Raczej na zawsze.” W Stan rzeczy, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, redakcja Grażyna Bastek, Monika Janisz, 19–30. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2022.
  Google Scholar

Wilson, Janelle L. Nostalgia. Sanctuary of Meaning. Lewisburg: Bucknell University Press, 2005.
  Google Scholar

Zalewska Anna. “Rzecz.” W Modi memoranda. Leksykon kultury pamięci, redakcja Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, 446–451. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014.
  Google Scholar

Zborowska, Agata. Życie rzeczy w powojennej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2019.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323539643   Google Scholar

Ziemba, Antoni. “Nowa ekspozycja stała w Muzeum Narodowym: Galeria Sztuki Dawnej – europejskie i staropolskie rzemiosło artystyczne, malarstwo i rzeźba od XV do XVIII wieku.” Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 6 (2017): 11–24.
  Google Scholar

Zu den Dingen. XXXV. Deutscher Kunsthistorikertag. Georg-August Universität Göttingen, 27.–31. März 2019, redakcja Cornelia Kirschbaum. Bonn: Verband Deutscher Kunsthistoriker, 2019.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-09-30

Cited By / Share

Korduba, P. (2022). Rzecz jako pamięć zewnętrzna. Wokół wystawy „Stan rzeczy” w warszawskim Muzeum Narodowym. Biuletyn Historii Sztuki, 84(3), 665–675. https://doi.org/10.36744/bhs.1321

Autorzy

Piotr Korduba 
pkorduba@amu.edu.pl
Poznań, Instytut Historii Sztuki UAM Polska
https://orcid.org/0000-0001-7603-9858

Statystyki

Abstract views: 163
PDF downloads: 149


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.