Teatr jako strategia budowania wspólnoty: Sztuka jest i nie jest rozwiązaniem
Ashley Lucas
University of Michigan (Stany Zjednoczone)
Justyna Biernat
(Polska)
Abstrakt
Ashley Lucas skoncentrowała się na efektach psychologicznych i społecznych pracy teatralnej prowadzonej w więzieniach. Zauważyła, że działania teatralne realizowanych w zakładach karnych: próby, warsztaty, przedstawienia stwarzają okazję do budowania wspólnoty, kreowania i wzmacniania wspierających relacji; do pielęgnowania wzajemnego szacunku i współpracy pomiędzy pracownikami więzień, więźniami i osobami pochodzącymi spoza więzienia (artystami, wolontariuszami, widzami).
Na potwierdzenie tej tezy autorka przywołuje doświadczenia pracy zespołu Open Hearts Open Minds w więzieniu Two Rivers w Oregonie nad Królem Learem (2013) i Zimową opowieścią (2014) Shakespeare’a oraz kontekst jej prezentacji. Analizuje postawę i działania aktorów oraz wybranych widzów, dzięki którym sytuacja teatralna posłużyła do nawiązania i rozwijania bliskich, rodzinnych kontaktów między osadzonymi, ich rodzinami, wolontariuszami spoza więzienia, aktorami i widzami. Mama Sharon i Ciocia Andrea po pierwszej wizycie na więziennym spektaklu nawiązały kontakt z osadzonymi, pisały do nich regularnie, wysyłały zdjęcia, przyjeżdżały na kolejne premiery i chętnie się z nimi spotykały, rozmawiały. Przedstawienia stały się katalizatorami relacji, które mają charakter wzajemny i partnerski, mogą wpłynąć na przemianę poszczególnych osób, są darem.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, teatr w więzieniu, sztuka więzienna, resocjalizacja, dramatoterapiaBibliografia
Dolan, J. (2005). Utopia in Performance: Finding Hope at the Theater. Ann Arbor
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.119520
Google Scholar
Źródła archiwalne:
Google Scholar
Dokumenty z archiwum organizacji Open Hearts Open Minds
Google Scholar
Autorzy
Ashley LucasUniversity of Michigan Stany Zjednoczone
Autorzy
Justyna BiernatPolska
Statystyki
Abstract views: 363PDF downloads: 170
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Ashley Lucas, Justyna Biernat
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Justyna Biernat, O kulawym bogu Hefajstosie. W antycznej pracowni Jana Dormana , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
Podobne artykuły
- Agnieszka Bresler, Odkluczanie i Kobietostan – kolektywny charakter pracy teatralnej osób pozbawionych wolności , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.