O kulawym bogu Hefajstosie. W antycznej pracowni Jana Dormana
Justyna Biernat
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3816-0400
Abstrakt
Artykułu jest próbą ujęcia działań teatralnych Jana Dormana w perspektywie antyku. Przedmiotem badań są zbiory archiwalne Instytutu Teatralnego dokumentujące współpracę Jana Dormana z Anną Świrszczyńską nad inscenizacją słuchowiska „O kulawym bogu Hefajstosie”. Zachowana korespondencja twórców oraz egzemplarze reżyserskie pozwalają odkryć i opisać inspiracje Dormana spuścizną antyku. Mimo iż reżyser nigdy nie zaadaptował na scenę żadnego tekstu antycznego, podejmowane przez niego działania wskazują na silną obecność greckiego antyku, w szczególności tradycji komediowej, w jego myśleniu teatralnym.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Jan Dorman, Anna Świrszczyńska, teatr dziecięcy, starozytny teatr grecki, teatr polskiBibliografia
Bojda, W. (2005). W piekle konwencji. Rola mitu we współczesnych tekstach Anny Świrszczyńskiej. Studia Słowianoznawcze, t. 5, 181–216.
Google Scholar
Csatό, E. (1952). O współpracy teatru z autorem. Teatr, nr 2.
Google Scholar
Dorman, J. (1975). Dlaczego akurat teatr. Scena, nr 11, 4–7.
Google Scholar
Dorman, J. (1969). Moje credo artystyczne. Polska, nr 6, 48-51.
Google Scholar
Dorman, J. (1968). Mój teatr. Teatr Lalek, nr 1-2, 46–48.
Google Scholar
Dorman, J. (1975). Michał, czyli zabawa dzieci w teatr. Scena, nr 6, 36–37.
Google Scholar
Dorman, J. (1970). Wzniosłe i frywolne. Polska, nr 7, 43.
Google Scholar
Homer (2005). Iliada. Przekł. K. Jeżewska. Warszawa.
Google Scholar
Kozień, L. (red). (1996). Lalkarze. Jan Dorman – dokumentacja działalności. Łódź.
Google Scholar
Kozyra, M. (2007). Problem zapisu i interpretacji wielu wersji tekstu na przykładzie „Orfeusza” Anny Świrszczyńskiej. Teksty Drugie, nr 3, 229–232.
Google Scholar
Markowska, E. (2015). Muzyka na antenie Polskiego Radia – twórcy i idee. W: A. Ossibach-Budzyński (red), Polskie Radio. Historia-Program-Technika. Warszawa.
Google Scholar
Osiński, Z. (1980). Grotowski i jego laboratorium. Warszawa.
Google Scholar
Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk.
Google Scholar
Świrszczyńska, A. (1946). Na marginesie „Orfeusza”. Teatr, nr 6–7, 60–61.
Google Scholar
Świrszczyńska, A. (1951). Odezwa na murze: sztuka w pięciu obrazach. Warszawa.
Google Scholar
Świrszczyńska, A. (2013). Orfeusz: dramaty. Warszawa.
Google Scholar
Wilski, Z., Wosiek, M., Zawadzka, K., Berger, D., Bogucka, T., Gdowska, M. (red.). (1994) Słownik biograficzny teatru polskiego. Warszawa.
Google Scholar
Winckelmann, J. J. (2013). Dzieje sztuki starożytnej. Przekł. T. Zatorski. Kraków.
Google Scholar
Źródła archiwalne:
Google Scholar
Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Google Scholar
Autorzy
Justyna BiernatInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-3816-0400
Statystyki
Abstract views: 304PDF downloads: 179
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Justyna Biernat
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ashley Lucas, Justyna Biernat, Teatr jako strategia budowania wspólnoty: Sztuka jest i nie jest rozwiązaniem , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)