O kulawym bogu Hefajstosie. W antycznej pracowni Jana Dormana

Justyna Biernat


Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3816-0400

Abstrakt

Artykułu jest próbą ujęcia działań teatralnych Jana Dormana w perspektywie antyku. Przedmiotem badań są zbiory archiwalne Instytutu Teatralnego dokumentujące współpracę Jana Dormana z Anną Świrszczyńską nad inscenizacją słuchowiska „O kulawym bogu Hefajstosie”. Zachowana korespondencja twórców oraz egzemplarze reżyserskie pozwalają odkryć i opisać inspiracje Dormana spuścizną antyku. Mimo iż reżyser nigdy nie zaadaptował na scenę żadnego tekstu antycznego, podejmowane przez niego działania wskazują na silną obecność greckiego antyku, w szczególności tradycji komediowej, w jego myśleniu teatralnym.

Instytucje finansujące

Projekt „Dorman. Archiwum otwarte” finansowany jest w ramach programu Konkurs im. Jana Dormana, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Słowa kluczowe:

Jan Dorman, Anna Świrszczyńska, teatr dziecięcy, starozytny teatr grecki, teatr polski

Bojda, W. (2005). W piekle konwencji. Rola mitu we współczesnych tekstach Anny Świrszczyńskiej. Studia Słowianoznawcze, t. 5, 181–216.
  Google Scholar

Csatό, E. (1952). O współpracy teatru z autorem. Teatr, nr 2.
  Google Scholar

Dorman, J. (1975). Dlaczego akurat teatr. Scena, nr 11, 4–7.
  Google Scholar

Dorman, J. (1969). Moje credo artystyczne. Polska, nr 6, 48-51.
  Google Scholar

Dorman, J. (1968). Mój teatr. Teatr Lalek, nr 1-2, 46–48.
  Google Scholar

Dorman, J. (1975). Michał, czyli zabawa dzieci w teatr. Scena, nr 6, 36–37.
  Google Scholar

Dorman, J. (1970). Wzniosłe i frywolne. Polska, nr 7, 43.
  Google Scholar

Homer (2005). Iliada. Przekł. K. Jeżewska. Warszawa.
  Google Scholar

Kozień, L. (red). (1996). Lalkarze. Jan Dorman – dokumentacja działalności. Łódź.
  Google Scholar

Kozyra, M. (2007). Problem zapisu i interpretacji wielu wersji tekstu na przykładzie „Orfeusza” Anny Świrszczyńskiej. Teksty Drugie, nr 3, 229–232.
  Google Scholar

Markowska, E. (2015). Muzyka na antenie Polskiego Radia – twórcy i idee. W: A. Ossibach-Budzyński (red), Polskie Radio. Historia-Program-Technika. Warszawa.
  Google Scholar

Osiński, Z. (1980). Grotowski i jego laboratorium. Warszawa.
  Google Scholar

Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk.
  Google Scholar

Świrszczyńska, A. (1946). Na marginesie „Orfeusza”. Teatr, nr 6–7, 60–61.
  Google Scholar

Świrszczyńska, A. (1951). Odezwa na murze: sztuka w pięciu obrazach. Warszawa.
  Google Scholar

Świrszczyńska, A. (2013). Orfeusz: dramaty. Warszawa.
  Google Scholar

Wilski, Z., Wosiek, M., Zawadzka, K., Berger, D., Bogucka, T., Gdowska, M. (red.). (1994) Słownik biograficzny teatru polskiego. Warszawa.
  Google Scholar

Winckelmann, J. J. (2013). Dzieje sztuki starożytnej. Przekł. T. Zatorski. Kraków.
  Google Scholar

Źródła archiwalne:
  Google Scholar

Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-18

Cited By / Share

Biernat, J. (2019) „O kulawym bogu Hefajstosie. W antycznej pracowni Jana Dormana”, Pamiętnik Teatralny, 68(3/4), s. 181–195. doi: 10.36744/pt.12.

Autorzy

Justyna Biernat 

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-3816-0400

Statystyki

Abstract views: 264
PDF downloads: 148


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Justyna Biernat

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.