The Lame God Hephaestus. Jan Dorman and the Classical Tradition

Justyna Biernat


Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-3816-0400

Abstract

The paper is an analysis of Jan Dorman’s theatre practice in the context of the classical tradition. It examines the archival collections of The Theatre Institute documenting the collaboration of Jan Dorman with Anna Świrszczyńska on the staging of O kulawym bogu Hefajstosie (“The Lame God Hephaestus”), Świrszczyńska’s radio play. The extant  correspondence between the creators of the production and the director’s copies permit us to explore and analyse the ways in which classical antiquity inspired Dorman’s work. Although Dorman never adapted any ancient Greek text to the stage, his practice indicates a strong presence of the classical tradition, in particular the Greek comedy, in his mode of theatre.

Supporting Agencies

Projekt „Dorman. Archiwum otwarte” finansowany jest w ramach programu Konkurs im. Jana Dormana, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Keywords:

Jan Dorman, Anna Świrszczyńska, children theatre, ancient Greek theatre, Polish theatre

Bojda, W. (2005). W piekle konwencji. Rola mitu we współczesnych tekstach Anny Świrszczyńskiej. Studia Słowianoznawcze, t. 5, 181–216.
  Google Scholar

Csatό, E. (1952). O współpracy teatru z autorem. Teatr, nr 2.
  Google Scholar

Dorman, J. (1975). Dlaczego akurat teatr. Scena, nr 11, 4–7.
  Google Scholar

Dorman, J. (1969). Moje credo artystyczne. Polska, nr 6, 48-51.
  Google Scholar

Dorman, J. (1968). Mój teatr. Teatr Lalek, nr 1-2, 46–48.
  Google Scholar

Dorman, J. (1975). Michał, czyli zabawa dzieci w teatr. Scena, nr 6, 36–37.
  Google Scholar

Dorman, J. (1970). Wzniosłe i frywolne. Polska, nr 7, 43.
  Google Scholar

Homer (2005). Iliada. Przekł. K. Jeżewska. Warszawa.
  Google Scholar

Kozień, L. (red). (1996). Lalkarze. Jan Dorman – dokumentacja działalności. Łódź.
  Google Scholar

Kozyra, M. (2007). Problem zapisu i interpretacji wielu wersji tekstu na przykładzie „Orfeusza” Anny Świrszczyńskiej. Teksty Drugie, nr 3, 229–232.
  Google Scholar

Markowska, E. (2015). Muzyka na antenie Polskiego Radia – twórcy i idee. W: A. Ossibach-Budzyński (red), Polskie Radio. Historia-Program-Technika. Warszawa.
  Google Scholar

Osiński, Z. (1980). Grotowski i jego laboratorium. Warszawa.
  Google Scholar

Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk.
  Google Scholar

Świrszczyńska, A. (1946). Na marginesie „Orfeusza”. Teatr, nr 6–7, 60–61.
  Google Scholar

Świrszczyńska, A. (1951). Odezwa na murze: sztuka w pięciu obrazach. Warszawa.
  Google Scholar

Świrszczyńska, A. (2013). Orfeusz: dramaty. Warszawa.
  Google Scholar

Wilski, Z., Wosiek, M., Zawadzka, K., Berger, D., Bogucka, T., Gdowska, M. (red.). (1994) Słownik biograficzny teatru polskiego. Warszawa.
  Google Scholar

Winckelmann, J. J. (2013). Dzieje sztuki starożytnej. Przekł. T. Zatorski. Kraków.
  Google Scholar

Źródła archiwalne:
  Google Scholar

Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
  Google Scholar


Published
2019-12-18

Cited by

Biernat, J. (2019) “The Lame God Hephaestus. Jan Dorman and the Classical Tradition”, Pamiętnik Teatralny, 68(3/4), pp. 181–195. doi: 10.36744/pt.12.

Authors

Justyna Biernat 

Institute of Art of the Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-3816-0400

Statistics

Abstract views: 272
PDF downloads: 156


License

Copyright (c) 2019 Justyna Biernat

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.