Recenzja książki Małgorzaty Bruder i Janusza Deglera, «Budynki i wnętrza teatrów w Europie na dawnej pocztówce z kolekcji Janusza Deglera»
Jarosław Komorowski
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4440-8695
Abstrakt
Recenzja katalogu wystawy pocztówek profesora Deglera. W otwartym 26–27 marca 2017 Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu wśród ekspozycji poświęconych wybitnym osobistościom znalazł się również Gabinet profesora Janusza Deglera, teatrologa i witkacologa światowej sławy, mieszczący ofiarowaną przezeń bibliotekę. Tu właśnie na planszach umieszczona została kolekcja pocztówek prof. Deglera, ściślej zaś jej starannie wybrana część – kilkaset z paru tysięcy. Tej też części dotyczy opublikowany w znakomitej szacie edytorskiej dwujęzyczny (polsko-angielski) katalog z barwnymi reprodukcjami eksponatów. Jest ich dokładnie 597, plus dwie w części wstępnej. Katalogowa księga zabiera nas w niezwykłą podróż do najdalszych teatralnych zakątków Europy. Z Paryża do Petersburga wędrujemy w ułamku sekundy. Obrazy zmieniają się jak w kalejdoskopie: teatry wielkie i małe, murowane i drewniane, niezwykle ważne w historii i zupełnie nieznane. Autorzy katalogu ze słuszną dumą podkreślili we wstępie, że jest on „pierwszą na świecie publikacją, prezentującą unikatowy zbiór dawnych pocztówek z architekturą teatralną”.
Słowa kluczowe:
budynek teatralny, pocztówka teatralna, historia teatruBibliografia
Bruder, Małgorzata, i Janusz Degler. Budynki i wnętrza teatrów w Europie na dawnej pocztówce z kolekcji Janusza Deglera: European Theatre Buildings and Interiors on old Postcards from Janusz Degler’s Collection. Wrocław: Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, 2017.
Google Scholar
Autorzy
Jarosław KomorowskiInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4440-8695
Statystyki
Abstract views: 197PDF downloads: 72
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Jarosław Komorowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Komorowski, Daniela Kurtza lata szkolne , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 4 (2018)
- Jarosław Komorowski, Mińkowce: Podolski «Hamlet» i święto dożynek , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)
- Jarosław Komorowski, «Wymawia się Szekspir»: Mistrzowi Williamowi w czterechsetną zgonu jego rocznicę , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 3 (2016)
- Jarosław Komorowski, Teatra wołyńskie – uzupełnienia i noty , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)