Daniela Kurtza lata szkolne
Jarosław Komorowski
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4440-8695
Abstrakt
Daniel Kurtz (Curz, Kurz, Kurc), baletmistrz Teatru Narodowego w czasach króla Stanisława Augusta, był znakomitym tancerzem i autorem wielu podziwianych baletów. Po rozbiorach Rzeczypospolitej wyjechał do Lwowa, gdzie po zakończeniu kariery scenicznej podjął pracę nauczyciela tańca. Uczył między innymi młodego Aleksandra Fredrę. W 1809 udał się na Podole (czyli z zaboru austriackiego do rosyjskiego), a w 1816 został nauczycielem tańca w wysoko cenionej szkole – Gimnazjum Podolskim w Winnicy. Równocześnie uczył w prywatnych szkołach dla panien. Jego podopieczni występowali podczas corocznych egzaminów publicznych, kończących rok szkolny, co odnotowywała nawet gazeta w Wilnie. Kurz był nauczycielem gimnazjum do 1822, po czym zaprzestał pracy lub zmarł. Data jego śmierci nie jest jednak znana z dokumentów.
Słowa kluczowe:
Daniel Kurtz, choreograf, historia tańca, XVIII-wieczny teatr polski, historia teatruBibliografia
Grzebień, L. (2011). Szkoły jezuickie w Winnicy. W: Winnicki mury. Pogliad kriz’ wiki. Winnica
Google Scholar
Komorowski, J. (2016). Teatr i widowiska na Wołyniu do 1863 roku z przydaniem Ziemi Kijowskiej, Warszawa
Google Scholar
Paszenda, J. (2013). Winnica. W:] Budowle jezuickie w Polsce poprzedzone wspomnieniami o Autorze, t. 5. Kraków
Google Scholar
Autorzy
Jarosław KomorowskiInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4440-8695
Statystyki
Abstract views: 311PDF downloads: 164
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Jarosław Komorowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Komorowski, Recenzja książki Małgorzaty Bruder i Janusza Deglera, «Budynki i wnętrza teatrów w Europie na dawnej pocztówce z kolekcji Janusza Deglera» , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)
- Jarosław Komorowski, «Wymawia się Szekspir»: Mistrzowi Williamowi w czterechsetną zgonu jego rocznicę , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 3 (2016)
- Jarosław Komorowski, Mińkowce: Podolski «Hamlet» i święto dożynek , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)
- Jarosław Komorowski, Teatra wołyńskie – uzupełnienia i noty , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)