Barba i Bjørneboe: Listy pełne marzeń
Ewa Partyga
ewa.partyga@ispan.plInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7929-2875
Abstrakt
Przedmiotem rozważań podjętych w artykule są wybrane wątki z korespondencji Eugenia Barby i Jensa Bjørneboego w latach 1962–1964. Twórców łączyły wówczas plany ożywienia norweskiego życia teatralnego poprzez stworzenie fachowego czasopisma oraz eksperymentalnego teatru. Jednym z najważniejszych impulsów były dla nich w tym czasie polskie doświadczenia Barby oraz jego refleksja nad historią i teraźniejszością polskiego teatru podsumowana w eseju opublikowanym w czasopiśmie „Vinduet” w 1963 roku, który prezentujemy w tym zeszycie „Pamiętnika Teatralnego”.
Słowa kluczowe:
Eugenio Barba, Jens Bjørneboe, teatr polski po 1945Bibliografia
Bang-Hansen, Kjetil. Trommer og sang: En samling teaterartikler gjennom tyveår. Oslo: Aschehoug, 1987.
Google Scholar
Barba, Eugenio. Film, który zmienia życie. W: Ziemia popiołu i diamentów: Moje terminowanie u Grotowskiego oraz 26 listów Jerzego Grotowskiego do Eugenia Barby, tłumaczenie Monika Gurgul, 14–16. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2001.
Google Scholar
Barba, Eugenio. Spalić dom: Rodowód reżysera. Tłumaczenie Anna Górka. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
Google Scholar
Bjørneboe, Jens. Om Odin-teatrets adaptasjon av «Fugleeskerne». In Samlede essays: Teater. Oslo: Gyldendal, 1996.
Google Scholar
Kvamme, Elsa. Kjære Jens, kjære Eugenio: Om Jens Bjørneboe, Eugenio Barba og opprørernes teater. Oslo: Pax forlag, 2004.
Google Scholar
Wandrup, Fredrik. Jens Bjørneboe: Mannen, myten og kunsten. Oslo: Gyldendal, 1995.
Google Scholar
Wójtowicz, Agnieszka. «Barba Eugenio tą razą w rozmowie był bardziej powściągliwy»: Eugenio Barba w raportach Służby Bezpieczeństwa. W: Tysiąc i jedna noc: Związki Odin Teatret z Polską, wstęp i redakcja Zofia Dworakowska, opracowanie Monika Blige, 23–34. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2014.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Partygaewa.partyga@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7929-2875
Ewa Partyga - dr. hab., profesorka w Instytucie Sztuki PAN. Wykłada również w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Jest redaktorką naukową serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura oraz redaktorką naczelną "Pamiętnika Teatralnego". Jej zainteresowania badawcze obejmują kulturową historię dramatu i teatru w perspektywie współczesnej komparatystyki (zwłaszcza XIX-XXI w.) oraz dramat i teatr skandynawski, ze szczególnym uwzględnieniem dramatu i teatru norweskiego.
Statystyki
Abstract views: 123PDF downloads: 80
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Ewa Partyga
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.