“Thinking Pleasant Thoughts about Poems”: Maria Wiercińska’s Poetic Fascinations

peer-reviewed article

Katarzyna Flader-Rzeszowska

katarzyna.flader@wp.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4110-9788

Abstract

This article discusses Maria Wiercińska’s activity as a poet and reciter in 1934–1939. In the pre-war period, selected for analysis, the theatre actress and director tried her hand at poetry. Five poems have been preserved in the Theatre Museum in Warsaw; they have not been analysed or published to date. The article comprises two parts. The first one presents the subject matter and composition of Wiercińska’s poems, demonstrating that she referred to the Young Poland tradition and addressed themes important for Polish poetry of the interwar period. The second part of the article discusses Wiercińska’s recitation programs, based on her notebook listing her recitation concerts in 1934–1954. To date, these concerts have not been analysed. During the period under study, Wiercińska produced 114 poetry programmes (performed live or radio recorded). The analysis of the archive material shows that Wiercińska recited works by more than a hundred authors, mainly Polish poets from the interwar period. Her aim was to promote contemporary poetry among both the intelligentsia and labourers, to educate adults, youth, and children. The article uses the method of critical source interpretation, including contextual analysis.


Keywords:

Maria Wiercińska, recitation, poetry concert, Julian Tuwim, Elżbieta Szemplińska

Dłuski, Stanisław. „Wyobraźnia tanatologiczna Władysława Sebyły”. W: Dwudziestolecie międzywojenne: Nowe spojrzenia, redakcja Janusz Pasterski, 153–165. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019.
  Google Scholar

Faryna-Paszkiewicz, Hanna. Opium życia: Niezwykła historia Marii Morskiej, muzy skamandrytów. Warszawa: Wydawnictwo Jeden Świat, 2008.
  Google Scholar

Flader-Rzeszowska, Katarzyna. „«Ja do radia wejdę»: Radiowe realizacje Marii Wiercińskiej w latach 1946–1952”. Pamiętnik Teatralny 69, z. 3 (2020): 133–150. https://doi.org/10.36744/pt.234.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.234   Google Scholar

Franaszek, Andrzej. Miłosz. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2011.
  Google Scholar

Hutnikiewicz, Artur. Młoda Polska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.
  Google Scholar

Kostrzewska, Ewelina. „Aktywność organizacyjna ziemianek w Królestwie Polskim na początku XX wieku: Wybrane zagadnienia”. W: Działaczki społeczne, feministki, obywatelki… Samoorganizowanie się kobiet na ziemiach polskich do 1918 roku (na tle porównawczym), redakcja Agnieszka Janiak-Jasińska et al., 389–405. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2008.
  Google Scholar

Krasiński, Edward. „Maria Wiercińska: Przyjaźnie artystyczne”. Teatr, nr 9 (1977): 22–24.
  Google Scholar

Kuciel-Frydryszak, Joanna. Iłła: Opowieść o Kazimierze Iłłakowiczównie. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy, 2017.
  Google Scholar

Kwiatkowski, Jerzy. Dwudziestolecie międzywojenne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
  Google Scholar

Miłosz, Czesław. Rodzinna Europa. Paryż: Instytut Literacki, 1980.
  Google Scholar

Mazur, Elżbieta. „Działalność Stowarzyszenia Lokatorów «Szklane Domy» przy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej latach 1927–1939”. Przegląd Historyczny 81, z. 1/2 (1990): 151–166.
  Google Scholar

Osiński, Zbigniew. Pamięć Reduty. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
  Google Scholar

Próchnicki, Włodzimierz. „Tuwim i śmierć”. W: Julian Tuwim: Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, redakcja Ewa Gorlewska et al., 285–312. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2017. http://hdl.handle.net/11320/8380.
  Google Scholar

Putrament, Jerzy. „Pisarze na Zaolziu”. Sygnały, nr 65 (1939): 5.
  Google Scholar

Szyk, Agnieszka. „«Aż do fanatyzmu» – biografia zaangażowana Elżbiety Szemplińskiej-Sobolewskiej”. W: Dwudziestolecie mniej znane: O kobietach piszących w latach 1918–1939, redakcja Ewa Graczyk et al., 51–60. Kraków: Libron, 2011.
  Google Scholar

Urbanek, Mariusz. Tuwim. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2004.
  Google Scholar

Urbanek, Mariusz. Tuwim: Wylękniony bluźnierca. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2013.
  Google Scholar

Wiercinska, Maria, i Edmund Wierciński. Korespondencja. Redakcja Marek Piekut. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, 2013.
  Google Scholar

Wierciński, Edmund. Notatki i teksty z lat 1921–1955. Redakcja Anna Chojnacka. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1991.
  Google Scholar

Wilkoń, Teresa. Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930–1939: Szkice literackie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
  Google Scholar

Woźniakowski, Krzysztof. „Łańcuch Elżbiety Szemplinskiej (1941): Zapomniany epizod z dziejów książki i literatury Lwowa czasów II wojny światowej”. W: Kraków – Lwów: Książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX wieku. Tom 7, redakcja Halina Kosętka, 307– 328. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, 2005.
  Google Scholar

Wróbel, Elżbieta. „«Ta gorsza» – czyli o kilku wierszach Elżbiety Szemplińskiej”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, nr 32 (2018): 95–111. https:// doi.org/10.14746/pspsl.2018.32.5.
DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2018.32.5   Google Scholar


Published
2024-06-20

Cited by

Flader-Rzeszowska, K. (2024) “‘Thinking Pleasant Thoughts about Poems’: Maria Wiercińska’s Poetic Fascinations”, Pamiętnik Teatralny, 73(2), pp. 9–38. doi: 10.36744/pt.2597.

Authors

Katarzyna Flader-Rzeszowska 
katarzyna.flader@wp.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University Poland
https://orcid.org/0000-0002-4110-9788

Katarzyna Flader-Rzewszowska - Professor at the faculty of Journalism and Social Communication at the Cardinal Stefan Wyszynski University, a lecturer in the Chair of Cultural and Artistic Communication, UKSW,  a Deputy Editor-in-Chief of the journal Teatr. Her research interests involve the history of 20th century Polish theatre and contemporary theatre.



Statistics

Abstract views: 30
PDF downloads: 29


License

Copyright (c) 2024 Katarzyna Flader-Rzeszowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.