On Generosity: Remembering Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020)
Dobrochna Ratajczakowa
Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)
Abstract
The author pays tribute to Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020), a theatre scholar associated with the Adam Mickiewicz University in Poznań throughout her academic career. Guderian-Czaplińska's research focused on five recurring thematic areas: a synthetic and problem-oriented approach to the history of Polish theatre (especially comedy), the theatrical and critical activity of Polish emigration after 1939, the history of the interwar avant-garde, the history of theatre culture in Poznań, and the interpretation of Polish drama. This image of Guderian-Czaplińska’s work as a critic, eagerly and passionately engaging with current theatre, is complemented by a recollection of her activity as a juror in theatre competitions and student workshops. The author also shows Guderian-Czaplińska’s charisma as a researcher, analyses her approach to texts and performances, and emphasises the sharpness of her vision combined with dialogicality, as well as the multi-level and multi-plane character of her readings.
Keywords:
Ewa Guderian-CzaplińskaReferences
Guderian-Czaplińska, E. (1993a). "Alte Garde" Mieczysława Lurczyńskiego. Dialog, 6, 89–93.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E., & Kalemba-Kasprzak, E. (red.). (1993b). Zobaczyć poetę: Materiały konferencji Twórczość Tadeusza Różewicza (UAM Poznań, 4–6 XI 1991). Poznań: Zakład Teatru i Filmu UAM.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E., & Kalemba-Kasprzak, E. (1995). Teatr poety. W: P. Czapliński, P. Śliwiński, & E. Wiegandt (red.), Czytanie Herberta (s. 196–211). Poznań: Zakład Poetyki Historycznej UAM.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1996a). Awangardowe Gołębie Jalu Kurka. Dialog, 3, 139–149.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1996b). Historia i współczesność. W: E. Wąchocka (red.), Od symbolizmu do post-teatru. Warszawa: Fundacja Astronomii Polskiej.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1996c). Wariacje dantejskie Jalu Kurka. Dialog, 11, 169–179.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1997a). Kurek pacyfista. Dialog, 8, 94–103.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1997b). Ptasie dramaty. W: D. Ratajczakowa, & B. Judkowiak (red.), Igraszki trafu, teatru i tematów: Drobne scherza i scherzanda naukowe (s. 85–94). Poznań: Wydawnictwo Polinfo.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1998a). Bardzo miła wielka fikcja, czyli o sytuacji aktora w polskim teatrze emigracyjnym. Poznańskie Studia Polonistyczne, 5, 67–83.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1998b). Emigracyjna krytyka teatralna. W: E. Kalemba-Kasprzak, & D. Ratajczak (red.), Dramat i teatr emigracyjny po roku 1939. Wrocław: Wiedza o kulturze.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1998c). Stan badań nad dramatem i teatrem emigracyjnym (po roku 1939). W: E. Kalemba-Kasprzak, & D. Ratajczak (red.), Dramat i teatr emigracyjny po roku 1939. Wrocław: Wiedza o kulturze.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1998d). Szara strefa awangardy. Wrocław: Wiedza o kulturze.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1998e). Tadeusz Orłowicz. Pamiętnik Teatralny, 1–2, 225–259.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (1999). Historia? to ja. „Ruy Blas” Wiktora Hugo. W: D. Ratajczakowa, & I. Kiec (red.), Na schodach Klio: Jedenaście ćwiczeń z myśli o dramacie historycznym. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2000). Do trzech razy sztuka: o międzywojennych dyrekcjach Teatru Polskiego. W: K. Kurek (red.), Twierdza i teatr: 125 lat Teatru Polskiego w Poznaniu - Księga jubileuszowa, Poznań: Teatr Polski.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2001). Sąsiedzi: O dramacie Zbigniewa Herberta „Drugi pokój”. W: J. Ciechowicz, & Z. Majchrowski (red.), Dramat polski Interpretacje: Część 2 - Po 1918 (s. 205-217). Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2003). Album teatralne: Artyści poznańskich scen 1918–1939. Poznań: Wydawnictwo Miejskie.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2004). Teatralna Arkadia: poznańskie teatry dramatyczne 1918–1939. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2012). Po-twarz mitu. Didaskalia, 109–110, 119–122. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/197554,druk.html
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2013a). Lecture-performance: prawda ekranu. W: E. Guderian-Czaplińska, & K. Kurek (red.), Ko-mediana: Prace ofiarowane Profesor Dobrochnie Ratajczakowej (s. 349–360). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2013b). Połknięty czas: stare kobiety w dramatach Tadeusza Różewicza. Pamiętnik Teatralny, 3–4, 105–118.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2017a). Komuna P(a)ryska. Didaskalia, 138, 82–86. http://archiwum.didaskalia.pl/pdf/138_guderian-czaplinska.pdf
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2017b). Śledcze przyjemności. W: E. Guderian-Czaplińska, & K. Kurek (red.), Teatralne przyjemności: prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Kalembie-Kasprzak (s. 61–70). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E., & Leyko, M. (red.). (2018). Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej: wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, E. (2020). Koniec krytyki towarzyszącej, Dialog, 2, 216–225. http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/koniec-krytyki-towarzyszacej
Google Scholar
Authors
Dobrochna RatajczakowaAdam Mickiewicz University in Poznań Poland
Statistics
Abstract views: 504PDF downloads: 258
License
Copyright (c) 2020 Dobrochna Ratajczakowa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Dobrochna Ratajczakowa, A Confluence of Times: Theater, Performance, and Re-enactment , Pamiętnik Teatralny: Vol. 70 No. 3 (2021): Theater and Communitas (with essay-cluster curated by Dorota Sajewska)
- Dobrochna Ratajczakowa, Some Remarks on the Nature of Opera, Or, Why Did Frédéric Chopin Not Compose a National Opera , Pamiętnik Teatralny: Vol. 72 No. 2 (2023): Opera – Pop – Culture (with essay cluster curated by Katarzyna Lisiecka and Adam Regiewicz)
- Dobrochna Ratajczakowa, On Boulevard Theatre: A Sketch , Pamiętnik Teatralny: Vol. 67 No. 1/2 (2018)
- Dobrochna Ratajczakowa, “The Same Place” for “Eagles and Mosquitos of the Parnassus,” or What Drama (and What Theater for That Drama) Our Enlighteners Envisioned , Pamiętnik Teatralny: Vol. 66 No. 3 (2017)