On Generosity: Remembering Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020)

Dobrochna Ratajczakowa


Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)

Abstract

The author pays tribute to Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020), a theatre scholar associated with the Adam Mickiewicz University in Poznań throughout her academic career. Guderian-Czaplińska's research focused on five recurring thematic areas: a synthetic and problem-oriented approach to the history of Polish theatre (especially comedy), the theatrical and critical activity of Polish emigration after 1939, the history of the interwar avant-garde, the history of theatre culture in Poznań, and the interpretation of Polish drama. This image of Guderian-Czaplińska’s work as a critic, eagerly and passionately engaging with current theatre, is complemented by a recollection of her activity as a juror in theatre competitions and student workshops. The author also shows Guderian-Czaplińska’s charisma as a researcher, analyses her approach to texts and performances, and emphasises the sharpness of her vision combined with dialogicality, as well as the multi-level and multi-plane character of her readings.


Keywords:

Ewa Guderian-Czaplińska

Guderian-Czaplińska, E. (1993a). "Alte Garde" Mieczysława Lurczyńskiego. Dialog, 6, 89–93.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E., & Kalemba-Kasprzak, E. (red.). (1993b). Zobaczyć poetę: Materiały konferencji Twórczość Tadeusza Różewicza (UAM Poznań, 4–6 XI 1991). Poznań: Zakład Teatru i Filmu UAM.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E., & Kalemba-Kasprzak, E. (1995). Teatr poety. W: P. Czapliński, P. Śliwiński, & E. Wiegandt (red.), Czytanie Herberta (s. 196–211). Poznań: Zakład Poetyki Historycznej UAM.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1996a). Awangardowe Gołębie Jalu Kurka. Dialog, 3, 139–149.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1996b). Historia i współczesność. W: E. Wąchocka (red.), Od symbolizmu do post-teatru. Warszawa: Fundacja Astronomii Polskiej.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1996c). Wariacje dantejskie Jalu Kurka. Dialog, 11, 169–179.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1997a). Kurek pacyfista. Dialog, 8, 94–103.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1997b). Ptasie dramaty. W: D. Ratajczakowa, & B. Judkowiak (red.), Igraszki trafu, teatru i tematów: Drobne scherza i scherzanda naukowe (s. 85–94). Poznań: Wydawnictwo Polinfo.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1998a). Bardzo miła wielka fikcja, czyli o sytuacji aktora w polskim teatrze emigracyjnym. Poznańskie Studia Polonistyczne, 5, 67–83.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1998b). Emigracyjna krytyka teatralna. W: E. Kalemba-Kasprzak, & D. Ratajczak (red.), Dramat i teatr emigracyjny po roku 1939. Wrocław: Wiedza o kulturze.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1998c). Stan badań nad dramatem i teatrem emigracyjnym (po roku 1939). W: E. Kalemba-Kasprzak, & D. Ratajczak (red.), Dramat i teatr emigracyjny po roku 1939. Wrocław: Wiedza o kulturze.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1998d). Szara strefa awangardy. Wrocław: Wiedza o kulturze.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1998e). Tadeusz Orłowicz. Pamiętnik Teatralny, 1–2, 225–259.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (1999). Historia? to ja. „Ruy Blas” Wiktora Hugo. W: D. Ratajczakowa, & I. Kiec (red.), Na schodach Klio: Jedenaście ćwiczeń z myśli o dramacie historycznym. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2000). Do trzech razy sztuka: o międzywojennych dyrekcjach Teatru Polskiego. W: K. Kurek (red.), Twierdza i teatr: 125 lat Teatru Polskiego w Poznaniu - Księga jubileuszowa, Poznań: Teatr Polski.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2001). Sąsiedzi: O dramacie Zbigniewa Herberta „Drugi pokój”. W: J. Ciechowicz, & Z. Majchrowski (red.), Dramat polski Interpretacje: Część 2 - Po 1918 (s. 205-217). Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2003). Album teatralne: Artyści poznańskich scen 1918–1939. Poznań: Wydawnictwo Miejskie.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2004). Teatralna Arkadia: poznańskie teatry dramatyczne 1918–1939. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2012). Po-twarz mitu. Didaskalia, 109–110, 119–122. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/197554,druk.html
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2013a). Lecture-performance: prawda ekranu. W: E. Guderian-Czaplińska, & K. Kurek (red.), Ko-mediana: Prace ofiarowane Profesor Dobrochnie Ratajczakowej (s. 349–360). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2013b). Połknięty czas: stare kobiety w dramatach Tadeusza Różewicza. Pamiętnik Teatralny, 3–4, 105–118.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2017a). Komuna P(a)ryska. Didaskalia, 138, 82–86. http://archiwum.didaskalia.pl/pdf/138_guderian-czaplinska.pdf
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2017b). Śledcze przyjemności. W: E. Guderian-Czaplińska, & K. Kurek (red.), Teatralne przyjemności: prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Kalembie-Kasprzak (s. 61–70). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E., & Leyko, M. (red.). (2018). Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej: wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, E. (2020). Koniec krytyki towarzyszącej, Dialog, 2, 216–225. http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/koniec-krytyki-towarzyszacej
  Google Scholar


Published
2020-05-12

Cited by

Ratajczakowa, D. (2020) “On Generosity: Remembering Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020)”, Pamiętnik Teatralny, 69(1), pp. 193–204. doi: 10.36744/pt.245.

Authors

Dobrochna Ratajczakowa 

Adam Mickiewicz University in Poznań Poland

Statistics

Abstract views: 504
PDF downloads: 258


License

Copyright (c) 2020 Dobrochna Ratajczakowa

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.