“Dance, Tell Them Everything”: Jewish Female Dancers during the Holocaust

peer-reviewed article

Małgorzata Leyko

malgorzata.leyko@uni.lodz.pl
Univeristy of Lodz (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9319-1322

Abstract

This article offers the first discussion of the fate of Jewish female dancers during the Holocaust. For young Jewish women who challenged the existing model of upbringing based on patriarchal tradition, modern artistic dance was an attempt at defining their own identity. Therefore, education in dance schools was very popular among Jewish girls and women, so much so that their pre-war graduates could be counted in hundreds. In terms of methodology, the article focuses on presenting individual life stories that can illustrate the scale of oppression experienced by Jewish female dancers. Their fates are presented as manifestations of three biographical matrices: emigration/fleeing/exile, life in the ghettos, and the attempt to survive on the Aryan side. At the same time, the article calls for systematic research on the subject.


Keywords:

Jewish female dancers, Holocaust, Jewish female dancers’ exile, dancing in the ghettos, Jewish female dancers’ life in hiding

Abramowicz, Mieczysław. Teatr żydowski w Gdańsku 1876–1968. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2022.
  Google Scholar

Alves Guimarães, Maria Claudia. „Między czasem a przestrzenią: Skomplikowana trajektoria życia Yanki Rudzkiej”. W: Polskie artystki awangardy tanecznej: Historie i rekonstrukcje, redakcja Joanna Szymajda, 126–147. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca, 2017.
  Google Scholar

Aszkenazy-Engelhard, Halina. Pragnęłam żyć: Pamiętnik. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1991.
  Google Scholar

Banach, Anna. „Warszawska edukacja taneczna poza instytucjami w XX w.”. W: Taniec w Warszawie: Społeczeństwo, edukacja, kultura, redakcja Hanna Raszewska–Kursa, 35–55. Warszawa: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, 2018.
  Google Scholar

Drozdek-Małolepsza, Teresa. „Sport kobiet mniejszości narodowych w Polsce w latach 1919–1939”. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie 8 (2009): 75–88.
  Google Scholar

Engelking, Barbara. „Kultura i rozrywka”. W: Getto warszawskie: Przewodnik po nieistniejącym mieście, redakcja Barbara Engelking i Jacek Leociak, 557–654. Wydanie 2. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, 2013.
  Google Scholar

Grodzieńska, Stefania. Już nic nie muszę. Łódź: Wydawnictwo Akapit Press, 2001.
  Google Scholar

Groński, Ryszard Marek. Proca Dawida: Kabaret w przedsionku piekieł. Warszawa: Muza, 2007.
  Google Scholar

Iwańska, Alicja. „«Pamięci tych, których kochałam, których już nie ma»: Holocaust w twórczości choreograficznej Poli Nireńskiej”. Studia Choreologica 17 (2016): 243–263.
  Google Scholar

Jeż, Agnieszka. „Taniec w szkole: Doświadczenia dzieci i młodzieży żydowskiej w okresie międzywojennym w Polsce”. Studia Choreologica 21 (2020): 175–194.
DOI: https://doi.org/10.23858/JUE19.2021.002   Google Scholar

Karina, Lilian, i Marion Kant. Tanz unterm Hakenkreuz: Eine Dokumentation. Berlin: Henschel Verlag, 1996.
  Google Scholar

Kostyrko, Weronika. Tancerka i Zagłada: Historia Poli Nireńskiej. Warszawa: Czerwone i czarne, 2019.
  Google Scholar

Lerska-Kowalska, Natalia. Wspomnienia tancerki: Nie tylko o tańcu. Łódź: Oficyna Bibliofilów, 2001.
  Google Scholar

Leyko, Małgorzata. „Teatr żydowski”. W: Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939–2019), redakcja Sławomir Buryła, Dorota Krawczyńska i Jacek Leociak. Tom 1, Problematyka Zagłady w filmie i teatrze. Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, 2021.
  Google Scholar

Lisek, Joanna. „Jidisze mame – ciało i mit”. Cwiszn/Pomiędzy, nr 3 (2010): 4–7.
  Google Scholar

Lisek, Joanna. Kol isze – głos kobiet w poezji jidysz (od XVI w. do 1939 r.). Sejny: Wydawnictwo Pogranicze, 2018.
  Google Scholar

Maciejewska, Małgorzata. „Frojen frage – wieloaspektowość tożsamościowa poetek jidyszowych (Tożsamościowe ujęcie podmiotu oparte na wykluczeniu i marginalizacji, metodologia feministyczna jako afirmacja kobiecego wykluczenia)”. Miasteczko Poznań. Pismo społeczno-kulturalne, nr 1 (2003). http://www.miasteczkopoznan.pl/node/364.
  Google Scholar

Mamontowicz-Łojek, Bożena. Polskie szkolnictwo baletowe w okresie międzywojennym. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.
  Google Scholar

Najberg, Leon. Ostatni powstańcy getta. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 1993.
  Google Scholar

Rambert, Marie. Żywe srebro: Życiorys własny. Tłumaczenie Anna Mysłowska. Warszawa: Czytelnik, 1978.
  Google Scholar

Styrna, Natasza. Artyści żydowscy w Krakowie (1873–1939). Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2008.
  Google Scholar

Wojnicka, Iwona. „Odpowiedź artystyczna jako metoda rekompozycji tańca. Practice as Research na podstawie prac Poli Nireńskiej z lat 1929–1935”. Studia Choreologica 19 (2018): 111–134.
  Google Scholar

Wojnicka, Iwona. „Druga strona. Practice as Research na podstawie prac Poli Nireńskiej z lat 1949–1992”. Studia Choreologica 20 (2019): 193–224.
  Google Scholar


Published
2024-03-18

Cited by

Leyko, M. (2024) “‘Dance, Tell Them Everything’: Jewish Female Dancers during the Holocaust”, Pamiętnik Teatralny, 73(1), pp. 41–56. doi: 10.36744/pt.1521.

Authors

Małgorzata Leyko 
malgorzata.leyko@uni.lodz.pl
Univeristy of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0002-9319-1322

Małgorzata Leyko - professor in the Department of Drama and Theatre at the University of Łódź, researches German-language theatre in the 19th to 21st centuries, Jewish theatre in Poland, Polish-German theatre relations and theatre theories since the beginning of the 19th century.



Statistics

Abstract views: 228
PDF downloads: 186


License

Copyright (c) 2024 Małgorzata Leyko

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)