Poetyka pozostałości

Artykuł nierecenzowany, Nadesłano 14.05.2025, Decyzja redakcji 30.07.2025

Maciej Rożalski

maciekroz@gmail.com
Federal University of Recôncavo da Bahia (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1582-9984

Abstrakt

Autor poddaje refleksji proces twórczy spektaklu Eradykacja, zrealizowanego przez niego pod kierunkiem Naomi Silman (Lume Teatro) w 2024 roku. Analiza ta umożliwia również refleksję na temat pamięci, autofikcji i alternatywnych metod pisania naukowego, które pozwalają na połączenie między twórcą a badaczem w jednym procesie sztuki-nauki. Dzieło oscyluje między biograficznymi elementami autora-wędrowca, autofikcją inspirowaną jego oscylowaniem pomiędzy kulturami i różnymi stanami społecznymi. Ten tekst składa się z podróżujących wspomnień, relacji o dezintegracji oraz strategii przepisania samego siebie przez proces artystyczny. 



Słowa kluczowe:

sztuki sceniczne, pisanie performatywne, autofikcja

Pobierz


Opublikowane
2025-09-10

Cited By / Share

Rożalski, M. . (2025) „Poetyka pozostałości”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 349(2), s. 87–98. doi: 10.36744/k.4468.

Autorzy

Maciej Rożalski 
maciekroz@gmail.com
Federal University of Recôncavo da Bahia Polska
https://orcid.org/0000-0002-1582-9984

Maciej Rożalski – antropolog i artysta sceniczny mieszkający i tworzącym w Brazylii. Jego metoda pracy twórczej opiera się na teatrze fizycznym i studiach performatywnych w perspektywie dekolonialnej. W latach 2003–2007 studiował i współpracował z Zespołem Szkół Teatralnych „Gardzienice”. Obecnie studiuje techniki teatru fizycznego grupy Lume Teatro (UNICAMP, Brazylia). Profesor na Uniwersytecie Federalnym w stanie Bahia CECULT UFRB w obszarze sztuk performatywnych. 



Statystyki

Abstract views: 15
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Maciej Rożalski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa