Zobaczyć „strumień światła”: negacja i ekstaza
(wokół wiersza „Studium przedmiotu” Zbigniewa Herberta)
Joanna Sarbiewska
konteksty@ispan.plUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4164-3200
Abstrakt
Niniejszy tekst jest propozycją odczytania wiersza Zbigniewa Herberta w perspektywie filozofii fenomenologicznej i mistycznej. W tym ujęciu Studium przedmiotu stanowi studium widzenia fenomenologicznego, które prowadzi do granic filozofii. Mamy tu do czynienia z próbą opisu, metodą via negativa, „widzenia źródłowego” – ekstatycznego. Herbertowi w języku metafory poetyckiej udaje się skupić jak w soczewce elementy myśli i duchowości apofatycznej. W procesie ogołocenia / przejścia percepcji od przedmiotu (bytu) do rzeczy (bycia), wyłania się doświadczenie źródłowej pustki, które otwiera widzenie „wszystkich stron” rzeczy, łączących się w „jeden strumień światła”. W ten sposób techne widzenia odsłania prawdę bycia (aletheia), w której niema „mowa krzesła”, niczym most, ma moc wyrażania Heideggerowskiej „czwórni” (das Geviert): jedności ziemi, nieba, istot śmiertelnych i istot boskich.
Słowa kluczowe:
via negativa, widzenie ekstatyczne/źródłowe, strumień światła, aletheia, czwórnia (das Geviert), fenomenologia, mistykaBibliografia
Derrida, Jacques. Wiara i wiedza. Przeł. P. Mrówczyński. [W:] Religia. Seminarium na Capri prowadzone przez Jacquesa Derridę i Gianniego Vattimo. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1999.
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges. Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki. Przeł. B. Brzezicka. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2011.
Google Scholar
Eckhart, Mistrz. Dzieła wszystkie. Przeł. W. Szymona. Poznań: Wydawnictwo W drodze, 2013.
Google Scholar
Heidegger, Martin. Budować, mieszkać, myśleć. [W:] Odczyty i rozprawy. Przeł. J. Mizera. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.
Google Scholar
Heidegger, Martin. Źródło dzieła sztuki. Przeł. J. Mizera. [W:] Drogi lasu. Przeł. J. Gierasimiuk, R. Marszałek, J. Mizera, J. Sidorek, K. Wolicki. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Wiersze zebrane. Oprac. edytorskie R. Krynicki. Kraków: Wydawnictwo a5, 2008.
Google Scholar
Autorzy
Joanna Sarbiewskakonteksty@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-4164-3200
Joanna Sarbiewska – adiunktka w Zakładzie Filmu i Mediów Instytutu Badań nad Kulturą UG. Autorka książki Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga oraz wielu artykułów naukowych. Nakręciła film Oglądy, oparty na motywach opowiadania Pokój Jeana-Paula Sartre’a. Była prezeską gdańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz wiceprezeską Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego.
Statystyki
Abstract views: 34PDF downloads: 35
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Sarbiewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.