„Nie twoja broszka”
Biżuteria jako forma protestu w czasie Ogólnopolskich Strajków Kobiet w latach 2016–2021
Anna Wiszniewska
anna.wiszniewska@ispan.plInstytut Sztuki PAN (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6546-076X
Abstrakt
Artykuł dotyczy biżuterii powstałej w czasie masowych protestów społeczeństwa związanych z podejmowanymi przez rząd próbami wprowadzenia całkowitego zakazu terminacji ciąży. Strajkom, które ogarnęły cały kraj, niemal od początku towarzyszyła biżuteria. Tworzona przez artystów, aktywistów lub zaangażowanych użytkowników (na zasadzie tzw. DIY czyli „zrób to sam”), stała się wyraźnym nośnikiem emocji i poglądów. Wyrażała solidarność ze strajkującymi za pomocą subtelnej aluzji i gry skojarzeń, tworząc przy tym nowe symbole walki o prawa kobiet, jak parasolka i czerwona błyskawica. Biżuteria powstała w warunkach silnej polaryzacji społeczeństwa może być analizowana w kontekście „plemienności”, o której już w latach 80. XX wieku pisał francuski socjolog Michel Maffesoli. Otwiera również kolejny rozdział historii polskiej biżuterii patriotycznej i zaangażowanej.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
strajk kobiet, biżuteria zaangażowana, broszka, protestBibliografia
Joanna Bojańczyk, Broszki Beaty Szydło, czyli kobieta w polityce musi dobrze wyglądać, “Rzeczpospolita”, 2017 (2 III),
Google Scholar
Katarzyna Brzoza-Kolorz, Kobiecość vs męskość w kreowaniu obrazu Beaty Szydło na okładkach wybranych tygodników opinii w latach 2015-2018, “Zeszyty prasoznawcze”, 2020, t. 63, nr 3,
DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.20.023.12094
Google Scholar
Marta Chmielewska, Małgorzata Druciarek, Izabela Przybysz, Czarny Protest. W stronę nowego “kompromisu aborcyjnego”?, Warszawa 2017, s. 4 [raport Instytutu Spraw Publicznych, Obserwatorium Równości Płci],
Google Scholar
Joanna Helios, Wioletta Jedlecka, Urzeczywistnianie idei feminizmu w ogólnoświatowym dyskursie o kobietach, Wrocław 2018,
Google Scholar
Wioletta Knapik, Czas plemion? Michel Mafessoli, Warszawa 2008, “Przestrzeń społeczna (Social Space)” 2011, nr 1/ 2
Google Scholar
Anna Konieczna, Walczymy ze stereotypem broszki, którą teraz nosi nasza premier, Wysokie obcasy, 2017, zob.: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,22050391,walczymy-ze-stereotypem-broszki-ktora-nosi-teraz-nasza-premier.html
Google Scholar
E. Korolczuk et al. [red.], Bunt kobiet. Czarne protesty i strajki kobiet, Gdańsk [b.d.], s. 6-15; zob.: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1317808/FULLTEXT01.pdf [dostęp 2.05.2022].
Google Scholar
Autorzy
Anna Wiszniewskaanna.wiszniewska@ispan.pl
Instytut Sztuki PAN Polska
https://orcid.org/0000-0001-6546-076X
Anna Wiszniewska – historyczka sztuki i dizajnu, kuratorka i wykładowczyni akademicka, adiunktka w Pracowni Rzemiosła i Designu Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, laureatka Nagrody im. prof. J. Łozińskiego (2017). Interesują ją badania z zakresu historii polskiego dizajnu i sztuki przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem metaloplastyki, biżuterii, ceramiki i zabawkarstwa. Swoje zainteresowania naukowo-badawcze realizuje również jako kuratorka wystaw. Otwarta w 2019 roku w Muzeum Warszawy monograficzna wystawa spółdzielni ORNO, której była współkuratorką, podsumowała jej wieloletnie badania nad biżuterią powstałą w spółdzielniach Cepelii.
Statystyki
Abstract views: 45PDF downloads: 29
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Wiszniewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.