“It Isn’t Your Thing…”
Jewellery as a Form of Protest at the Time of the All-Poland Women’s Strike in 2016–2021
Anna Wiszniewska
anna.wiszniewska@ispan.plInstytut Sztuki PAN (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6546-076X
Abstract
The article concerns jewelry created during mass public protests related to the government's attempts to introduce a total ban on termination of pregnancy. The strikes that spread across the country were accompanied by jewelry almost from the very beginning. Created by artists, activists or committed users (on the so-called DIY basis), it has become a clear carrier of emotions and views. She expressed solidarity with the strikers using subtle allusions and a game of associations, while creating new symbols of the fight for women's rights, such as an umbrella and red lightning. Jewelry created in conditions of strong polarization of society can be analyzed in the context of "tribalism", which was written about by French sociologist Michel Maffesoli already in the 1980s. It also opens another chapter in the history of Polish patriotic and committed jewelry.
Supporting Agencies
Keywords:
women strike, narrative jewellery, brooch, protestReferences
Joanna Bojańczyk, Broszki Beaty Szydło, czyli kobieta w polityce musi dobrze wyglądać, “Rzeczpospolita”, 2017 (2 III),
Google Scholar
Katarzyna Brzoza-Kolorz, Kobiecość vs męskość w kreowaniu obrazu Beaty Szydło na okładkach wybranych tygodników opinii w latach 2015-2018, “Zeszyty prasoznawcze”, 2020, t. 63, nr 3,
DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.20.023.12094
Google Scholar
Marta Chmielewska, Małgorzata Druciarek, Izabela Przybysz, Czarny Protest. W stronę nowego “kompromisu aborcyjnego”?, Warszawa 2017, s. 4 [raport Instytutu Spraw Publicznych, Obserwatorium Równości Płci],
Google Scholar
Joanna Helios, Wioletta Jedlecka, Urzeczywistnianie idei feminizmu w ogólnoświatowym dyskursie o kobietach, Wrocław 2018,
Google Scholar
Wioletta Knapik, Czas plemion? Michel Mafessoli, Warszawa 2008, “Przestrzeń społeczna (Social Space)” 2011, nr 1/ 2
Google Scholar
Anna Konieczna, Walczymy ze stereotypem broszki, którą teraz nosi nasza premier, Wysokie obcasy, 2017, zob.: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,22050391,walczymy-ze-stereotypem-broszki-ktora-nosi-teraz-nasza-premier.html
Google Scholar
E. Korolczuk et al. [red.], Bunt kobiet. Czarne protesty i strajki kobiet, Gdańsk [b.d.], s. 6-15; zob.: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1317808/FULLTEXT01.pdf [dostęp 2.05.2022].
Google Scholar
Authors
Anna Wiszniewskaanna.wiszniewska@ispan.pl
Instytut Sztuki PAN Poland
https://orcid.org/0000-0001-6546-076X
Anna Wiszniewska – historyczka sztuki i dizajnu, kuratorka i wykładowczyni akademicka, adiunktka w Pracowni Rzemiosła i Designu Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, laureatka Nagrody im. prof. J. Łozińskiego (2017). Interesują ją badania z zakresu historii polskiego dizajnu i sztuki przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem metaloplastyki, biżuterii, ceramiki i zabawkarstwa. Swoje zainteresowania naukowo-badawcze realizuje również jako kuratorka wystaw. Otwarta w 2019 roku w Muzeum Warszawy monograficzna wystawa spółdzielni ORNO, której była współkuratorką, podsumowała jej wieloletnie badania nad biżuterią powstałą w spółdzielniach Cepelii.
Statistics
Abstract views: 45PDF downloads: 29
License
Copyright (c) 2025 Anna Wiszniewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.