Pokojowy partyzant
O strategiach twórczych Banksy’ego
Michalina Lubaszewska
michalina.lubaszewska@uj.edu.plZakład Lingwistyki Komputerowej, Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5281-5883
Abstrakt
Tekst przedstawia analizę artystycznych strategii stosowanych przez twórcę street artu – Banksy’ego – opierających się na metodach partyzanckich. Strategie partyzanckie bristolskiego artysty traktowane w sposób metaforyczny (zgodnie z konstatacjami Carla Schmitta, który na figurę partyzanta patrzy również jak na nonkorformistę nie sięgającego po broń) mają dwa wymiary. Pierwszy odnosi się do planu treści buntowniczych graffiti Banksy’ego, drugi zaś wiąże się z taktyką opartą na fortelach, umożliwiających nielegalną działalność artystyczną. Jednak cykl prac pozostawionych na objętym wojną terytorium Ukrainy wyłamuje się z tego schematu, gdyż tu strategia twórcza artysty nawiązuje także do prymarnego znaczenia wyrazu partyzant – Banksy bierze udział w walce opowiadając się po jednej ze stron.
Słowa kluczowe:
Banksy, street artBibliografia
Alquié, Ferdinand. Kartezjusz, tłum. Stanisław Cichowicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1989.
Google Scholar
Bachtin, Michaił. Problemy poetyki Dostojewskiego, tłum. Natalia Modzelewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.
Google Scholar
Banksy. Existencilism, 2002.
Google Scholar
Banksy, Wojna na ściany, tłum. Kamila Kamińska, Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2021.
Google Scholar
Caillois, Roger. Człowiek i sacrum, tłum. Anna Tatarkiewicz, Ewa Burska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 1995.
Google Scholar
Freedberg, David. Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, tłum. Ewa Klekot, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
Google Scholar
Gralińska-Toborek, Agnieszka. Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-237-6
Google Scholar
Limare, Sophie. Surveiller et sourire. Les artistes visuels et le regard numérique, Montréal: Les Presses de l’Université de Montréal, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.pum.3068
Google Scholar
Lubaszewska, Michalina. Instagram jako forma dziennika osobistego – przypadek Banksy’ego, [w:] ”Tekstualia” nr 2:2020, s. 73-80.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3813
Google Scholar
Porter, Patrick. Shove, Gary. Banksy. Stanowisz akceptowalny poziom zagrożenia, tłum. Ewa Gorządek, Aleksandra Krasoń, Warszawa: Arkady 2018.
Google Scholar
Schmitt, Carl. Teoria partyzanta. Uwagi na marginesie pojęcia polityczności, tłum. Borys Cymbrowski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2016.
Google Scholar
Schechner, Richard. Przyszłość rytuału, tłum. Tomasz Kubikowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2000.
Google Scholar
Wright, Steve. Banksy, Nie ma jak w domu, tłum. Paulina Makles, Kamila Kamińska, Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2013.
Google Scholar
Autorzy
Michalina Lubaszewskamichalina.lubaszewska@uj.edu.pl
Zakład Lingwistyki Komputerowej, Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-5281-5883
Michalina Lubaszewska – adiunktka w Zakładzie Lingwistyki Komputerowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności (2020). Publikowała między innymi w „Kontekstach”, „Tekstualiach” i „Śląskich Studiach Polonistycznych”. Jej zainteresowania koncentrują się wokół problemów związanych ze sztuką zaangażowaną i popkulturą.
Statystyki
Abstract views: 101PDF downloads: 28
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Michalina Lubaszewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.