The Peaceful Partisan
On Banksy’s Creative Strategies
Michalina Lubaszewska
michalina.lubaszewska@uj.edu.plZakład Lingwistyki Komputerowej, Uniwersytet Jagielloński (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5281-5883
Abstract
An analysis of the artistic strategies applied by Banksy – the creator of street art – based on partisan methods. The partisan strategies used by the Bristol-born artist are treated in a metaphorical manner (in accordance with the ascertainments of Carl Schmitt, who perceives the figure of a partisan also as that of a non-conformist who does not reach for weapons) and possess two dimensions. The first refers to the contents of Banksy’s rebellious graffiti, and the second is connected with a tactic based on stratagems rendering illegal artistic activity possible. Nonetheless, the series of works left behind in wartime Ukraine breaks out of this scheme since in this case the artist’s relative strategy refers also to the primary significance of the term: “partisan” – Banksy takes part in the battle by opting for one of the sides.
Keywords:
Banksy, street artReferences
Alquié, Ferdinand. Kartezjusz, tłum. Stanisław Cichowicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1989.
Google Scholar
Bachtin, Michaił. Problemy poetyki Dostojewskiego, tłum. Natalia Modzelewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.
Google Scholar
Banksy. Existencilism, 2002.
Google Scholar
Banksy, Wojna na ściany, tłum. Kamila Kamińska, Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2021.
Google Scholar
Caillois, Roger. Człowiek i sacrum, tłum. Anna Tatarkiewicz, Ewa Burska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 1995.
Google Scholar
Freedberg, David. Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, tłum. Ewa Klekot, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
Google Scholar
Gralińska-Toborek, Agnieszka. Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-237-6
Google Scholar
Limare, Sophie. Surveiller et sourire. Les artistes visuels et le regard numérique, Montréal: Les Presses de l’Université de Montréal, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.pum.3068
Google Scholar
Lubaszewska, Michalina. Instagram jako forma dziennika osobistego – przypadek Banksy’ego, [w:] ”Tekstualia” nr 2:2020, s. 73-80.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3813
Google Scholar
Porter, Patrick. Shove, Gary. Banksy. Stanowisz akceptowalny poziom zagrożenia, tłum. Ewa Gorządek, Aleksandra Krasoń, Warszawa: Arkady 2018.
Google Scholar
Schmitt, Carl. Teoria partyzanta. Uwagi na marginesie pojęcia polityczności, tłum. Borys Cymbrowski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2016.
Google Scholar
Schechner, Richard. Przyszłość rytuału, tłum. Tomasz Kubikowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2000.
Google Scholar
Wright, Steve. Banksy, Nie ma jak w domu, tłum. Paulina Makles, Kamila Kamińska, Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2013.
Google Scholar
Authors
Michalina Lubaszewskamichalina.lubaszewska@uj.edu.pl
Zakład Lingwistyki Komputerowej, Uniwersytet Jagielloński Poland
https://orcid.org/0000-0001-5281-5883
Michalina Lubaszewska – adiunktka w Zakładzie Lingwistyki Komputerowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności (2020). Publikowała między innymi w „Kontekstach”, „Tekstualiach” i „Śląskich Studiach Polonistycznych”. Jej zainteresowania koncentrują się wokół problemów związanych ze sztuką zaangażowaną i popkulturą.
Statistics
Abstract views: 99PDF downloads: 28
License
Copyright (c) 2025 Michalina Lubaszewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.