The Peaceful Partisan

On Banksy’s Creative Strategies

Artykuł recenzowany

Michalina Lubaszewska

michalina.lubaszewska@uj.edu.pl
Zakład Lingwistyki Komputerowej, Uniwersytet Jagielloński (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5281-5883

Abstract

An analysis of the artistic strategies applied by Banksy – the creator of street art – based on partisan methods. The partisan strategies used by the Bristol-born artist are treated in a metaphorical manner (in accordance with the ascertainments of Carl Schmitt, who perceives the figure of a partisan also as that of a non-conformist who does not reach for weapons) and possess two dimensions. The first refers to the contents of Banksy’s rebellious graffiti, and the second is connected with a tactic based on stratagems rendering illegal artistic activity possible. Nonetheless, the series of works left behind in wartime Ukraine breaks out of this scheme since in this case the artist’s relative strategy refers also to the primary significance of the term: “partisan” – Banksy takes part in the battle by opting for one of the sides.


Keywords:

Banksy, street art

Alquié, Ferdinand. Kartezjusz, tłum. Stanisław Cichowicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1989.
  Google Scholar

Bachtin, Michaił. Problemy poetyki Dostojewskiego, tłum. Natalia Modzelewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.
  Google Scholar

Banksy. Existencilism, 2002.
  Google Scholar

Banksy, Wojna na ściany, tłum. Kamila Kamińska, Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2021.
  Google Scholar

Caillois, Roger. Człowiek i sacrum, tłum. Anna Tatarkiewicz, Ewa Burska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 1995.
  Google Scholar

Freedberg, David. Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, tłum. Ewa Klekot, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
  Google Scholar

Gralińska-Toborek, Agnieszka. Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-237-6   Google Scholar

Limare, Sophie. Surveiller et sourire. Les artistes visuels et le regard numérique, Montréal: Les Presses de l’Université de Montréal, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.pum.3068   Google Scholar

Lubaszewska, Michalina. Instagram jako forma dziennika osobistego – przypadek Banksy’ego, [w:] ”Tekstualia” nr 2:2020, s. 73-80.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3813   Google Scholar

Porter, Patrick. Shove, Gary. Banksy. Stanowisz akceptowalny poziom zagrożenia, tłum. Ewa Gorządek, Aleksandra Krasoń, Warszawa: Arkady 2018.
  Google Scholar

Schmitt, Carl. Teoria partyzanta. Uwagi na marginesie pojęcia polityczności, tłum. Borys Cymbrowski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2016.
  Google Scholar

Schechner, Richard. Przyszłość rytuału, tłum. Tomasz Kubikowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2000.
  Google Scholar

Wright, Steve. Banksy, Nie ma jak w domu, tłum. Paulina Makles, Kamila Kamińska, Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2013.
  Google Scholar


Published
2025-02-05

Cited by

Lubaszewska, M. (2025) “The Peaceful Partisan: On Banksy’s Creative Strategies”, Konteksty, 347(4), pp. 259–264. doi: 10.36744/k.2671.

Authors

Michalina Lubaszewska 
michalina.lubaszewska@uj.edu.pl
Zakład Lingwistyki Komputerowej, Uniwersytet Jagielloński Poland
https://orcid.org/0000-0001-5281-5883

Michalina Lubaszewska – adiunktka w Zakładzie Lingwistyki Komputerowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności (2020). Publikowała między innymi w „Kontekstach”, „Tekstualiach” i „Śląskich Studiach Polonistycznych”. Jej zainteresowania koncentrują się wokół problemów związanych ze sztuką zaangażowaną i popkulturą.



Statistics

Abstract views: 99
PDF downloads: 28