Between the Hand and the World: Craft as Poiesis
Abstract
This article offers a reinterpretation of craft as a form of embodied knowledge, framing it within a broad understanding of poiesis as a creative act of revealing and becoming. Starting with the etymology of ars, techne, and poiesis, the author explores tensions between technical knowledge and intuitive activity, highlighting their philosophical and anthropological implications. The second part discusses selected concepts by Heidegger, Sennett, Ingold, and Dewey, contrasted with examples of contemporary artistic and design-based craft practices. The final section presents craft as a form of embodied, rhythmic, and relational knowledge – grounded in material dialogue. The article argues that making can be treated as a cognitive act, and craft – as an unconventional tool of anthropological inquiry.
Supporting Agencies
Keywords:
craft, poiesis, embodied knowledge, materiality, designReferences
Arystoteles. Etyka nikomachejska. Przeł. Daniela Gromska, Leopold Regner, Witold Wróblewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2002.
Google Scholar
Arystoteles. Metafizyka. Przeł. Kazimierz Leśniak. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2009.
Google Scholar
Bennett, Jane. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham: Duke University Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822391623
Google Scholar
Cieślikowska, Agnieszka. „Design czy dizajn?” 2+3D, nr 1 (IV), 2001, s. 8.
Google Scholar
Dewey, John. Sztuka jako doświadczenie. Przeł. Andrzej Potocki. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Polska Akademia Nauk, 1975.
Google Scholar
Formantasma. Botanica. https://formafantasma.com/work/botanica, dostęp: 15.03.2025.
Google Scholar
Formantasma, Ore Streams https://formafantasma.com/work/ore-streams, dostęp: 15.03.2025.
Google Scholar
Heidegger, Martin. „Budować, mieszkać, myśleć”. Przeł. Krzysztof Michalski. [w]: Odczyty i rozprawy. Warszawa: Czytelnik, 1977, s. 137–152.
Google Scholar
Heidegger. „Pytanie o technikę”. Przeł. Krzysztof Michalski. W: Odczyty i rozprawy. Warszawa: Czytelnik, 1977.
Google Scholar
Ingold, Tim. Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London: Routledge, 2013.
Google Scholar
Ingold. „Knowing from the inside”. [w:] Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London: Routledge, 2013, s. 1–15.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203559055
Google Scholar
Ingold. „O klockach i węzłach. Architektura jako tkanie”. Przeł. Michał Choptiany. Autoportret, nr 1(48), 2015, s. 34–35.
Google Scholar
Klekot, Ewa. „Mētis – wiedza asystemowa”. Teksty Drugie, nr 1, 2018, s. 79–90.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.1.5
Google Scholar
Lamb, Max. Exercises in Seating. https://maxlamb.org/205-exercises-in-seating/, dostęp: 15.02.2025.
Google Scholar
Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologia percepcji. Przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001.
Google Scholar
Patanowska, Alicja. Plantacja – plantation, 2014. https://patanowska.com/Plantation-home-objects, dostęp: 10.02.2025.
Google Scholar
Platon. Państwo. Przeł. Władysław Witwicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1958.
Google Scholar
Pye, David. The Nature and Art of Workmanship. Cambridge: Cambridge University Press, 1968.
Google Scholar
Raw Color Studio. https://www.rawcolor.nl/welcome/, dostęp: 20.02.2025.
Google Scholar
Sennett, Richard. Etyka dobrej roboty. Przeł. Jan Dzierzgowski. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza, 2010.
Google Scholar
Sobolewska, Zofia. Projekt „Serwantka”. Konkurs Obiekt Schówkowy 2024, Fundacja Rodziny Staraków. https://starakfoundation.org/pl/obiektschowkowy, dostęp: 01.03.2025.
Google Scholar
Tartaruga Studio. https://tartarugastudio.pl/?srsltid=AfmBOor461bgP65LARtfsdb-vuoZRdONQ2DIrnhPpgP1RYvaq6PTA2Qi, dostęp: 20.02.2025.
Google Scholar
Tatarkiewicz, Władysław. Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975.
Google Scholar
Authors
Monika Rosińskamrosinska@sof.edu.pl
SWPS University Poland
https://orcid.org/0000-0001-5907-0837
Monika Rosińska – dr socjologii, pracuje w School of Form Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się badaniami nad współczesnymi praktykami projektowymi. Autorka książek Utopie dizajnu. Pomiędzy afirmacją a krytyką nowoczesności (2020) i Przemyśleć użycie. Projektanci, przedmioty, życie społeczne (2010), współredaktorka tomów Zoepolis. Budując wspólnotę ludzko-nie-ludzką (2020) i Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie (2011). Publikuje teksty naukowe i popularyzatorskie o dizajnie. Obecnie przygotowuje wystawę Records of Waiting na London Design Biennale 2025 (wspólnie z Krzysztofem Gawkowskim i Maciejem Siudą).
Statistics
Abstract views: 11PDF downloads: 8
License
Copyright (c) 2025 Monika Rosińska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.