“I Am Unprepared, but I Am Ready”. Voices from the Death Chamber
Dariusz Czaja
konteksty@ispan.plInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Abstract
Death comes unexpectedly, and it is impossible to prepare oneself for it. Youth knows nothing about death, while old age – an existence whose profound meaning is summarized in “the death chamber”, the apt poetic phrase applied by Tadeusz Różewicz – is closer to thinking about it. Dariusz Czaja asks about the possibility of preparing oneself for one’s death and renders the object of his discourse Victor Hugo’s masterpiece: Le Dernier Jour d’un condamné (1829), whose “plot” takes place in an actual death chamber. He ends by comparing remarks about unpreparedness for death with Leo Tolstoy’s The Death of Ivan Ilyich, in which he follows the Heideggerian space of das Man, embracing the story’s protagonist on all sides.
Keywords:
death, capital punishment, literature, Heidegger's philosophyReferences
P. Bartula, Kara śmierci – powracający dylemat, Kraków 1998
Google Scholar
L. Boros, Mysterium mortis. Człowiek w obliczu ostatecznej decyzji, przeł. B. Białecki, Warszawa 1977
Google Scholar
R. Calasso, Zaślubiny Kadmosa z Harmonią, wstęp J. Brodski, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków 1995
Google Scholar
M. Heidegger, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994
Google Scholar
V. Hugo, Ostatni dzień skazańca, Warszawa 2018
Google Scholar
V. Jankélévitch, To, co nieuchronne. Rozmowy o śmierci, przeł. M. Kwaterko, Warszawa, 2005
Google Scholar
J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999
Google Scholar
K. Michalski, Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1998, wyd. II
Google Scholar
R. B. Onians, The Origins of European Thought, Cambridge 1998
Google Scholar
W. F. Otto, Bogowie Grecji. Obraz boskości w zwierciadle greckiego ducha, przeł. J. Korpanty, Warszawa 2022
Google Scholar
R. Przybylski, Baśń zimowa. Esej o starości, Warszawa 1998
Google Scholar
R. Przybylski, T. Różewicz, Listy i rozmowy 1964-2014, opracowanie K. Czerni, Warszawa 2019
Google Scholar
P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1989
Google Scholar
R. M. Rilke, Każdemu daj śmierć jego własną, Panie, w: tegoż, Poezje, przeł. M. Jastrun, Kraków 1987
Google Scholar
R. M. Rilke, Malte. Pamiętniki Malte-Lauridsa Brigge, przeł. W. Hulewicz, Warszawa 1979
Google Scholar
E. Rohde, Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, przeł. J. Korpanty, Kęty 2007
Google Scholar
W. Rymkiewicz, Ktoś i nikt. Wprowadzenie do lektury Heideggera, Wrocław 2022
Google Scholar
W. Sale, The Olympian Faith, „Greece and Rome”, t. 19, nr 1:1971
Google Scholar
W. G. Sebald, Austerlitz, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2007
Google Scholar
L. Tołstoj, Śmierć Iwana Iljicza, przeł. W. Jakubowski, w: tegoż, Dzieła, t. 1, Wydawnictwo Gutenberga, Kraków 1929-1930
Google Scholar
J. P. Vernant, Mortals and Immortals. Collected Essays, ed. F. I. Zeitlin, Princeton 1991
Google Scholar
Authors
Dariusz Czajakonteksty@ispan.pl
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ Poland
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Dariusz Czaja – antropolog kultury, eseista. Prof. dr hab., wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, przez wiele lat członek redakcji „Kontekstów”. Opublikował książki: Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje (red., 1999); Sygnatura i fragment. Narracje antropologiczne (2004); Anatomia duszy. Figury wyobraźni i gry językowe (2006); Lekcje ciemności (2009 – nagroda Fundacji TVP Kultura „Gwarancja Kultury”); Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010 – nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011, nominacja do nagrody „Nike”); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze Końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016), Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018, nominacja do nagrody „Nike”), Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022).
Statistics
Abstract views: 7PDF downloads: 2
License
Copyright (c) 2024 Dariusz Czaja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Czaja, Do You Know the Land Where the Lemons Blossom? , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Italian journey, today , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Dariusz Czaja, Isola del Giglio , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions