“I Am Unprepared, but I Am Ready”. Voices from the Death Chamber

Dariusz Czaja

konteksty@ispan.pl
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415

Abstract

Death comes unexpectedly, and it is impossible to prepare oneself for it. Youth knows nothing about death, while old age – an existence whose profound meaning is summarized in “the death chamber”, the apt poetic phrase applied by Tadeusz Różewicz – is closer to thinking about it. Dariusz Czaja asks about the possibility of preparing oneself for one’s death and renders the object of his discourse Victor Hugo’s masterpiece: Le Dernier Jour d’un condamné (1829), whose “plot” takes place in an actual death chamber. He ends by comparing remarks about unpreparedness for death with Leo Tolstoy’s The Death of Ivan Ilyich, in which he follows the Heideggerian space of das Man, embracing the story’s protagonist on all sides.


Keywords:

death, capital punishment, literature, Heidegger's philosophy

P. Bartula, Kara śmierci – powracający dylemat, Kraków 1998
  Google Scholar

L. Boros, Mysterium mortis. Człowiek w obliczu ostatecznej decyzji, przeł. B. Białecki, Warszawa 1977
  Google Scholar

R. Calasso, Zaślubiny Kadmosa z Harmonią, wstęp J. Brodski, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków 1995
  Google Scholar

M. Heidegger, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994
  Google Scholar

V. Hugo, Ostatni dzień skazańca, Warszawa 2018
  Google Scholar

V. Jankélévitch, To, co nieuchronne. Rozmowy o śmierci, przeł. M. Kwaterko, Warszawa, 2005
  Google Scholar

J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999
  Google Scholar

K. Michalski, Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1998, wyd. II
  Google Scholar

R. B. Onians, The Origins of European Thought, Cambridge 1998
  Google Scholar

W. F. Otto, Bogowie Grecji. Obraz boskości w zwierciadle greckiego ducha, przeł. J. Korpanty, Warszawa 2022
  Google Scholar

R. Przybylski, Baśń zimowa. Esej o starości, Warszawa 1998
  Google Scholar

R. Przybylski, T. Różewicz, Listy i rozmowy 1964-2014, opracowanie K. Czerni, Warszawa 2019
  Google Scholar

P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1989
  Google Scholar

R. M. Rilke, Każdemu daj śmierć jego własną, Panie, w: tegoż, Poezje, przeł. M. Jastrun, Kraków 1987
  Google Scholar

R. M. Rilke, Malte. Pamiętniki Malte-Lauridsa Brigge, przeł. W. Hulewicz, Warszawa 1979
  Google Scholar

E. Rohde, Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, przeł. J. Korpanty, Kęty 2007
  Google Scholar

W. Rymkiewicz, Ktoś i nikt. Wprowadzenie do lektury Heideggera, Wrocław 2022
  Google Scholar

W. Sale, The Olympian Faith, „Greece and Rome”, t. 19, nr 1:1971
  Google Scholar

W. G. Sebald, Austerlitz, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2007
  Google Scholar

L. Tołstoj, Śmierć Iwana Iljicza, przeł. W. Jakubowski, w: tegoż, Dzieła, t. 1, Wydawnictwo Gutenberga, Kraków 1929-1930
  Google Scholar

J. P. Vernant, Mortals and Immortals. Collected Essays, ed. F. I. Zeitlin, Princeton 1991
  Google Scholar


Published
2025-01-08

Cited by

Czaja, D. (2025) “‘I Am Unprepared, but I Am Ready’. Voices from the Death Chamber”, Konteksty, 346(3), pp. 123–133. doi: 10.36744/k.4085.

Authors

Dariusz Czaja 
konteksty@ispan.pl
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ Poland
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415

Dariusz Czaja – antropolog kultury, eseista. Prof. dr hab., wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, przez wiele lat członek redakcji „Kontekstów”. Opublikował książki: Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje (red., 1999); Sygnatura i fragment. Narracje antropologiczne (2004); Anatomia duszy. Figury wyobraźni i gry językowe (2006); Lekcje ciemności (2009 – nagroda Fundacji TVP Kultura „Gwarancja Kultury”); Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010 – nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011, nominacja do nagrody „Nike”); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze Końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016), Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018, nominacja do nagrody „Nike”), Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022).



Statistics

Abstract views: 7
PDF downloads: 2