The Indonesian Dead Body Theatre
Małgorzata Jarmułowicz
malgorzata.jarmulowicz@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7516-2811
Abstract
The subject of the article involves the thanatic practices of traditional Indonesian communities directly connected with the body of the deceased. The author imposes a universalist perspective of the anthropology of death on the context of animistic beliefs in which they are embedded, following Louis-Vincent Thomas examining the phantasmatic potential of the corpse emerging from the specific strategies of social familiarization with death mentioned in the article. At the same time, adopting the perspective used by Victor Turner towards rituals, she focuses on the performative dimension of studied thanatic practices, which allows her to highlight the multifaceted presence of theatricalization processes manifested in them. The author’s attention is focused on the traditions of the Toraja people of Sulawesi, the indigenous Sumbanese, and the Dayaks of Borneo, rare or even absent in the field of Polish scientific reflection; the first part of the article focuses on the phenomenon of the “domesticated” corpse, i.e. kept at home without the status of the deceased, while the second part – on cases of the ectypal socialisation of the already buried corpse, represented by the Sumbanese Pogo nauta ritual and the ma’nene ceremonial of the Toraja people.
Keywords:
theatrality, Indonesia, thanatical practicesReferences
Adams, Kathleen M., Leisure in the Land of the Walking Dead, (w:) Leisure and Death: An Anthropological Tour of Risk, Death, and Dying, red. Adam Kaul, Jonathan Skinner, University of Colorado Press, Louisville 2018.
Google Scholar
Adams, Kathleen M., The Discourse of Souls in Tana Toraja (Indonesia): Indigenous Notions and Christian Conceptions, “Ethnology” 32 (1) 1993.
DOI: https://doi.org/10.2307/3773545
Google Scholar
Ariès, Philippe, Człowiek i śmierć, przeł. Eligia Bąkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989.
Google Scholar
Barthes, Ronald, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Wydawnictwo Alatheia, Warszawa 2008.
Google Scholar
Belting, Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. Mateusz Bryl, Universitas, Kraków 2007.
Google Scholar
Bennett, Amanda, Tam, gdzie śmierć nie oznacza pożegnania, “National Geographic”, 03.11.2020 (https://www.national-geographic.pl/artykul/tam-gdzie-smierc-nie-oznacza-pozegnania-reportaz?page=5 – dostęp: 14.03.2023.
Google Scholar
Bjerre, Jens, Ostatni ludożercy, przeł. Witold Nowicki, Iskry, Warszawa 1960.
Google Scholar
Buijs, Kees, Personal Religion and Magic in Mamasa, West Sulawesi, The Search for Powers of Blessing from the Other World of the Gods, Seria: Verhandelingen van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, Tom: 308, 2017.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004326576
Google Scholar
Forbes, Henry Ogg, A naturalist's wanderings in the Eastern archipelago; a narrative of travel and exploration from 1878 to 1883, New York 1885.
DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.44739
Google Scholar
Freud, Sigmunt, Psychologia nieświadomości, przeł. Robert Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2007.
Google Scholar
Geirnaert, Danielle C., The Pogo Nauta ritual in Laboya (West - Sumba): Of tubers and Mamuli In: Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde, Rituals and Socio-Cosmic Order in Eastern Indonesian Societies; Part I Nusa Tenggara Timur 145 (1989), nr 4, Leiden.
DOI: https://doi.org/10.1163/22134379-90003239
Google Scholar
Hertz, Robert, Death and the Right Hand, The Free Press, Glencoe Illinois 1960.
Google Scholar
Hollan Douglas, Emotion Work and the Value of Emotional Equanimity Among the Toraja, „Ethnology” 31 (1) 1992.
DOI: https://doi.org/10.2307/3773441
Google Scholar
Huntington, Richard and Peter Metcalf, Celebrations of Death. The Anthropology of Mortuary Ritual, Cambridge University Press, Cambridge 1979.
Google Scholar
Kantor, Tadeusz, Iluzja i powtarzanie, (w:) Tenże, Teatr Śmierci: teksty z lat 1975-1984, tom 2, wyb. i oprac. Krzysztof Pleśniarowicz, Ossolineum, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Wrocław – Kraków 2008.
Google Scholar
Kantor, Tadeusz, Teatr Śmierci, (w:) Tenże, Teatr Śmierci: teksty z lat 1975-1984, tom 2, wyb. i oprac. Krzysztof Pleśniarowicz, Ossolineum, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Wrocław – Kraków 2008.
Google Scholar
Mitchell, Simone, The tribe that keeps their dead relatives at home, https://www.escape.com.au/destinations/asia/the-tribe-that-keeps-their-dead-relatives-at-home/image-gallery/6b4fc89987417563bd9f9f128131ec28 - dostęp: 14.03.2023.
Google Scholar
Myerhoff, Barbara G., Śmierć we właściwym czasie: konstrukcja „ja” i konstrukcja kultury w dramacie rytualnym, (w:) Rytuał, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, przeł. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, posłowie do wydania polskiego Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar
Pavis, Patrice, Słownik terminów teatralnych, słowo wstępne napisała Anna Ubersfeld, przełożył, opracował i uzupełnieniami opatrzył Sławomir Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1998.
Google Scholar
Pisani, Elizabeth, Indonezja itd. Studium nieprawdopodobnego narodu, przeł. A. Pluszka, Wyd. Czarne, Wołowiec 2016.
Google Scholar
Runiar, Resty Woro, The Indonesian villagers who live with their dead, https://www.scmp.com/week-asia/society/article/2152069/indonesian-villagers-who-live-their-dead - dostęp: 14.03.2023.
Google Scholar
Sandarupa, Stanislaus, Toraja Kota Orang Mati Yang Hidup, http://solata-sejarahbudaya.blogspot.com/2015/12/toraja-kota-orang-mati-yang-hidup.html - dostęp: 14.03.2023.
Google Scholar
Sandarupa, Stanislaus, Toraja, Kota Orang Mati Yang Hidup, Universitas Hasanuddin, Makassar 2015.
Google Scholar
Soelarto, B., Budaya Sumba Jilid 2, Jakarta Proyek Pendidikan dan Kebudayaan, [b. m.], [b. r.].
Google Scholar
Steiner, Marta, Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
Google Scholar
Strzechowski, Mieczysław, Asmatowie i ich sztuka (w:) Ludzie duchy, drzewa. Sztuka plemienia Asmat z indonezyjskiej Papui, Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, 2008.
Google Scholar
Thomas, Louis-Vincent, Trup. Od biologii do antropologii, przeł. K. Kocjan, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.
Google Scholar
Thompson, George, Aischylos i Ateny. Studium nad społeczną genezą dramatu, przeł. Antoni Dębnicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1956.
Google Scholar
Turner, Victor, Od rytuału do teatru, tłum. Małgorzata i Jacek Dziekanowie, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2005.
Google Scholar
Wellenkamp, Jane, Notions of grief and catharsis among the Toraja, „American Ethnologist”, 15 (3) 1988.
DOI: https://doi.org/10.1525/ae.1988.15.3.02a00050
Google Scholar
Zand, Sahar, Living with the dead, https://www.bbc.com/news/magazine-39603771 - dostęp: 14.03.2023.
Google Scholar
Authors
Małgorzata Jarmułowiczmalgorzata.jarmulowicz@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7516-2811
Małgorzata Jarmułowicz – dr hab., prof. UG, teatrolożka, antropolożka widowisk. Pracuje na Wydziale Filologicznym UG, w Zakładzie Dramatu, Teatru i Widowisk. W kręgu jej zainteresowań mieszczą się między innymi dramat i teatr XX i XXI wieku, pogranicza teatru, życia społecznego i innych sztuk performatywnych, zjawiska kulturowe postrzegane w perspektywie antropologii widowisk i performatyki, tradycyjny teatr i widowiska kulturowe Azji Południowo-Wschodniej. Autorka monografii: Sezony błędów i wypaczeń. Socrealizm w dramacie i teatrze polskim (2003) oraz Teatralność zła. Antropologiczne wędrówki po współczesnej dramaturgii i teatrze (2012), redaktorka i współredaktorka tomów zbiorowych: Teatr – terytorium terroru (2007), Ogród sztuk Indonezji (2015), Ogród sztuk: Maska (2017).
Statistics
Abstract views: 14PDF downloads: 9
License
Copyright (c) 2025 Małgorzata Jarmułowicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.