In Ireland, or in Poland?
Theatre and Drama on Polish Stages in the 1990s
Barbara Świąder-Puchowska
barbara.swiader@ug.edu.plUniwersity of Gdańsk (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7818-0839
Abstract
The text is an attempt at a preliminary analysis of the causes of the boom in texts by Irish playwrights of the new generation, which took place in Poland at the turn of the 20th and 21st centuries. Dramas by authors such as Martin McDonagh and Conor McPherson turned out to be an extremely capacious space for the Polish mentality. The extraordinary popularity of Irish plays is due to, among others, similar collective experience of Poland and Ireland. It's also related to socio-political changes, a moment of change in Polish theater that took place in the second half of the 20th century. The article analyzes two performances representative of the phenomenon described here: 'The Cripple of Inishmaan' by McDonagh, directed by Agnieszka Glińska and Władysław Kowalski, and 'The Weir' by McPherson, directed by Agnieszka Lipiec-Wróblewska.
Keywords:
contemporary Irish drama, Martin McDonagh, Conor McPherson, contemporary Polish drama, "new theatre"References
Abramowicz Marta, Irlandia wstaje z kolan, Warszawa 2023.
Google Scholar
Biernat Marcin, Tożsamość kulturowa i narodowa Irlandczyków w procesie przemian. Studium socjologiczne młodzieży akademickiej [Rozprawa doktorska pod kierunkiem dr hab. E. Jurczyńskiej-McCluskey, prof. ATH], Kraków 2013, https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/84bd9c37-6e2a-4721-b52b-73928cf752af/content.
Google Scholar
Crawley Joanna, Dramaturżnicy, „Dialog” 2017, nr 7-8, http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/dramaturznicy.
Google Scholar
Dramaty irlandzkie. „Dialog”. Najlepsze z najlepszych, „Dialog”, Kraków – Warszawa 2011.
Google Scholar
Dudkiewicz Ignacy, Pastwisko. Jak przeszłość, strach i bezwład rządzą polskim Kościołem, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2024.
Google Scholar
Fik Marta, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Warszawa 1991.
Google Scholar
Grene Nicholas, Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego, tłum. M. Lachman [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_9107/c/01-grene.pdf.
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.02
Google Scholar
Gruszczyński Piotr , Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, W.A.B., Warszawa 2003.
Google Scholar
Gruszczyński Piotr, Młodsi zdolniejsi, „Dialog” 1998, nr 3.
Google Scholar
Grzybowski Stanisław, Historia Irlandii, Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 2003.
Google Scholar
Kaliński Janusz, Transformacja gospodarki polskiej w latach 1989–2004, Warszawa 2009.
Google Scholar
Katarzyna Ojrzyńska, Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”, [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2.
Google Scholar
Lachman Michał, Polityka, historia, tożsamość, [w:] Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009.
Google Scholar
Lachman Michał, Zagrać siebie. Irlandczyk w teatrze życia codziennego, „Dialog” 2011, nr 5.
Google Scholar
McPherson Conor, Tama, tłum. K. Rozhin, [w:] Dramaty irlandzkie…, dz. cyt. Polski pierwodruk: „Dialog” 1999, nr 11.
Google Scholar
Miłkowski Tomasz, Irlandzkie historie, „Trybuna” 1999, nr 283, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77350/irlandzkie-historie.
Google Scholar
Nowak Maciej, My, czyli nowy teatr, „Notatnik Teatralny” 2004, nr 36.
Google Scholar
Ojrzyńska Katarzyna, Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”, [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.12
Google Scholar
Pawłowski Roman, 25 lat teatru w wolnej Polsce. Czy jest wspólnota?, „Gazeta Wyborcza” 17.04.2014.
Google Scholar
Pawłowski Roman, Irlandia, czyli Polska, „Gazeta Wyborcza”, 15.02.1999, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/167306/irlandia-czyli-polska.
Google Scholar
Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009.
Google Scholar
Rembowska Aleksandra, Prosta historia, „Teatr” 2000, nr 1/3, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77352/prosta-historia.
Google Scholar
Sztarbowski Paweł, Teatralny Tarantino, „Newsweek Polska” 2006, nr 46, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/31474/teatralny-tarantino.
Google Scholar
Tama Conora McPhersona, reż. A. Lipiec-Wróblewska, Teatr Studio w Warszawie, premiera: 24.11.1999.
Google Scholar
Tradycyjnie w opozycji. Antologia młodego dramatu irlandzkiego, tłum. Klaudyna Rozhin, Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”, Sulejówek 2007.
Google Scholar
Wakar Jacek, Każdy ma swoją opowieść, „Życie” 1999, nr 303, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77337/kazdy-ma-swoja-opowiesc.
Google Scholar
Wilson Thomas M., Donnan Hastings, The Anthropology of Ireland, Routledge, London, New York 2006.
Google Scholar
Wiśniewski Tomasz, [b.t.], Between.Pomiędzy, https://www.between.org.pl/festivals/13-festival/chapter-8#5.
Google Scholar
Authors
Barbara Świąder-Puchowskabarbara.swiader@ug.edu.pl
Uniwersity of Gdańsk Poland
https://orcid.org/0000-0001-7818-0839
Barbara Świąder-Puchowska – dr, teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego, adiunktka w Zakładzie Kulturoznawstwa w Instytucie Badań nad Kulturą. Zajmuje się głównie polskim teatrem współczesnym, w tym teatrem niezależnym w Gdańsku, oraz animacją kultury w aspekcie praktycznym. Autorka wielu recenzji i tekstów krytycznych o teatrze oraz między innymi książek Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku i Dosięgnąć nieba. Teatr Snów. Współredaktorka tomów Na szlakach kultury. Sztuka – antropologia – teoria oraz Teatr Wybrzeże w latach 1996–2016. Zjawiska – ludzie – przedstawienia.
Statistics
Abstract views: 12PDF downloads: 11
License
Copyright (c) 2025 Barbara Świąder-Puchowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.