In Ireland, or in Poland?

Theatre and Drama on Polish Stages in the 1990s

Peer-reviewed article, Submitted 16.10.2024, Accepted 20.05.2025

Barbara Świąder-Puchowska

barbara.swiader@ug.edu.pl
Uniwersity of Gdańsk (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7818-0839

Abstract

The text is an attempt at a preliminary analysis of the causes of the boom in texts by Irish playwrights of the new generation, which took place in Poland at the turn of the 20th and 21st centuries. Dramas by authors such as Martin McDonagh and Conor McPherson turned out to be an extremely capacious space for the Polish mentality. The extraordinary popularity of Irish plays is due to, among others, similar collective experience of Poland and Ireland. It's also related to socio-political changes, a moment of change in Polish theater that took place in the second half of the 20th century. The article analyzes two performances representative of the phenomenon described here: 'The Cripple of Inishmaan' by McDonagh, directed by Agnieszka Glińska and Władysław Kowalski, and 'The Weir' by McPherson, directed by Agnieszka Lipiec-Wróblewska.



Keywords:

contemporary Irish drama, Martin McDonagh, Conor McPherson, contemporary Polish drama, "new theatre"

Abramowicz Marta, Irlandia wstaje z kolan, Warszawa 2023.
  Google Scholar

Biernat Marcin, Tożsamość kulturowa i narodowa Irlandczyków w procesie przemian. Studium socjologiczne młodzieży akademickiej [Rozprawa doktorska pod kierunkiem dr hab. E. Jurczyńskiej-McCluskey, prof. ATH], Kraków 2013, https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/84bd9c37-6e2a-4721-b52b-73928cf752af/content.
  Google Scholar

Crawley Joanna, Dramaturżnicy, „Dialog” 2017, nr 7-8, http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/dramaturznicy.
  Google Scholar

Dramaty irlandzkie. „Dialog”. Najlepsze z najlepszych, „Dialog”, Kraków – Warszawa 2011.
  Google Scholar

Dudkiewicz Ignacy, Pastwisko. Jak przeszłość, strach i bezwład rządzą polskim Kościołem, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2024.
  Google Scholar

Fik Marta, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Warszawa 1991.
  Google Scholar

Grene Nicholas, Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego, tłum. M. Lachman [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_9107/c/01-grene.pdf.
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.02   Google Scholar

Gruszczyński Piotr , Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, W.A.B., Warszawa 2003.
  Google Scholar

Gruszczyński Piotr, Młodsi zdolniejsi, „Dialog” 1998, nr 3.
  Google Scholar

Grzybowski Stanisław, Historia Irlandii, Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Kaliński Janusz, Transformacja gospodarki polskiej w latach 1989–2004, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Katarzyna Ojrzyńska, Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”, [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2.
  Google Scholar

Lachman Michał, Polityka, historia, tożsamość, [w:] Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009.
  Google Scholar

Lachman Michał, Zagrać siebie. Irlandczyk w teatrze życia codziennego, „Dialog” 2011, nr 5.
  Google Scholar

McPherson Conor, Tama, tłum. K. Rozhin, [w:] Dramaty irlandzkie…, dz. cyt. Polski pierwodruk: „Dialog” 1999, nr 11.
  Google Scholar

Miłkowski Tomasz, Irlandzkie historie, „Trybuna” 1999, nr 283, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77350/irlandzkie-historie.
  Google Scholar

Nowak Maciej, My, czyli nowy teatr, „Notatnik Teatralny” 2004, nr 36.
  Google Scholar

Ojrzyńska Katarzyna, Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”, [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.12   Google Scholar

Pawłowski Roman, 25 lat teatru w wolnej Polsce. Czy jest wspólnota?, „Gazeta Wyborcza” 17.04.2014.
  Google Scholar

Pawłowski Roman, Irlandia, czyli Polska, „Gazeta Wyborcza”, 15.02.1999, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/167306/irlandia-czyli-polska.
  Google Scholar

Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009.
  Google Scholar

Rembowska Aleksandra, Prosta historia, „Teatr” 2000, nr 1/3, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77352/prosta-historia.
  Google Scholar

Sztarbowski Paweł, Teatralny Tarantino, „Newsweek Polska” 2006, nr 46, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/31474/teatralny-tarantino.
  Google Scholar

Tama Conora McPhersona, reż. A. Lipiec-Wróblewska, Teatr Studio w Warszawie, premiera: 24.11.1999.
  Google Scholar

Tradycyjnie w opozycji. Antologia młodego dramatu irlandzkiego, tłum. Klaudyna Rozhin, Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”, Sulejówek 2007.
  Google Scholar

Wakar Jacek, Każdy ma swoją opowieść, „Życie” 1999, nr 303, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77337/kazdy-ma-swoja-opowiesc.
  Google Scholar

Wilson Thomas M., Donnan Hastings, The Anthropology of Ireland, Routledge, London, New York 2006.
  Google Scholar

Wiśniewski Tomasz, [b.t.], Between.Pomiędzy, https://www.between.org.pl/festivals/13-festival/chapter-8#5.
  Google Scholar


Published
2025-09-10

Cited by

Świąder-Puchowska, B. (2025) “In Ireland, or in Poland? Theatre and Drama on Polish Stages in the 1990s”, Konteksty, 349(2), pp. 40–46. doi: 10.36744/k.3847.

Authors

Barbara Świąder-Puchowska 
barbara.swiader@ug.edu.pl
Uniwersity of Gdańsk Poland
https://orcid.org/0000-0001-7818-0839

Barbara Świąder-Puchowska – dr, teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego, adiunktka w Zakładzie Kulturoznawstwa w Instytucie Badań nad Kulturą. Zajmuje się głównie polskim teatrem współczesnym, w tym teatrem niezależnym w Gdańsku, oraz animacją kultury w aspekcie praktycznym. Autorka wielu recenzji i tekstów krytycznych o teatrze oraz między innymi książek Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku i Dosięgnąć nieba. Teatr Snów. Współredaktorka tomów Na szlakach kultury. Sztuka – antropologia – teoria oraz Teatr Wybrzeże w latach 1996–2016. Zjawiska – ludzie – przedstawienia.



Statistics

Abstract views: 12
PDF downloads: 11


License

Copyright (c) 2025 Barbara Świąder-Puchowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons Uznanie autorstwa