The posthuman rupture

Modernity and its alternative in the writings of Emanuele Coccia

Artykuł recenzowany

Andrzej Leśniak

andrzej.lesniak@ibl.waw.pl
Instytut Badań Literackich PAN (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2654-0219

Abstract

The article is concerned with changes in the humanities in relation to the increasing presence of posthumanism as a methodological perspective (a change in the direction and method of conducting research) and an ontological perspective (a change in the overall way of thinking about the world). The text is a case study of the work of Emanuele Coccia, an Italian philosopher who embodies the posthumanist way of thinking in a particularly expressive way. The article concerns the posthumanist critique of modernity and as well as contemporary alternatives to modern hierarchies of knowledge: it deals with the revaluation of sensuality, the emphasis on horizontality and continuity, the necessity of overdetermining knowledge by ecological thinking, as well as with the weakening of the critical perspectives.


Keywords:

posthumanism, postcritique

Braidotti, Rosi. „Posthuman, all too human: Towards a new process ontology.” Theory, culture & society, 23.7-8 (2006): 197-208.
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276406069232   Google Scholar

Braidotti, Rosi. The posthuman. Cambridge, MA: Polity Press, 2013.
  Google Scholar

Coccia, Emanuele. The life of plants: A metaphysics of mixture. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2019.
  Google Scholar

Coccia, Emanuele. „The new animism.” Techne-Journal of Technology for Architecture and Environment, 21 (2021): 33-36.
DOI: https://doi.org/10.36253/techne-10999   Google Scholar

Coccia, Emanuele. Sensible life: A micro-ontology of the image. New York: Fordham University Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt19rm9hz   Google Scholar

Coccia, Emanuele, and Donatien Grau. The transitory museum. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2019.
  Google Scholar

Descombes, Vincent. To samo i inne: czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978. Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 1996.
  Google Scholar

Leśniak, Andrzej. Obraz płynny: Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”, 2010.
  Google Scholar

Leśniak, Andrzej. „Postkrytyka. Poczucie wyczerpania i korekta kursu projektu krytycznego.” Teksty Drugie, no. 3 (2023): 231-248.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.3.15   Google Scholar

Lewis, Mark. „‚Is Modernity our Antiquity?’.” Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, vol. 14 (2006): 109-117.
DOI: https://doi.org/10.1086/aft.14.20711629   Google Scholar

Paura, Roberto. „Plant totemism. Toward a new imaginary of the plants in the Anthropocene.” Im@go. A Journal of the Social Imaginary, no. 15 (2020): 185-205.
  Google Scholar

Wolfe, Cary. Art and posthumanism: Essays, encounters, conversations. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2022.
  Google Scholar

Wolfe, Cary. What is posthumanism?. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2010.
  Google Scholar


Published
2025-02-05

Cited by

Leśniak, A. (2025) “The posthuman rupture: Modernity and its alternative in the writings of Emanuele Coccia”, Konteksty, 347(4), pp. 94–99. doi: 10.36744/k.3566.

Authors

Andrzej Leśniak 
andrzej.lesniak@ibl.waw.pl
Instytut Badań Literackich PAN Poland
https://orcid.org/0000-0003-2654-0219

Andrzej Leśniak – historyk sztuki, profesor instytutu w IBL PAN. Opublikował trzy książki (Ikonofilia. Francuska semiologia pikturalna i obrazy, 2013; Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki, 2010; Topografie doświadczenia. Maurice Blanchot i Jacques Derrida, 2003) i kilkadziesiąt artykułów, w tym ostatnio między innymi Transcriptions and Relative Novelty. Virgil Abloh’s Design Strategies w „Fashion Theory. The Journal of Dress, Body & Culture”. Jest redaktorem polskich wydań pism Le Corbusiera i Rema Koolhaasa (z Grzegorzem Piątkiem). Pisał o współczesnej humanistyce francuskiej, zwłaszcza o teorii obrazu. Zajmuje się sztuką, architekturą i modą ostatnich lat. Obecnie pracuje nad projektem badawczym dotyczącym krytyczności w humanistyce i w praktykach artystycznych i projektowych.



Statistics

Abstract views: 82
PDF downloads: 31