“There will remain the surprised colour of the glance the hand injured by the air”. The Role of Glance and Touch in the Poetry of Zbigniew Herbert

Ruslana Mańko

konteksty@ispan.pl
Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu, Zakład Literatury Powszechnej i Polonistyki (Ukraine)
https://orcid.org/0000-0003-1004-9441

Abstract

Herbert’s perception of the surrounding world takes place predominantly via sight and touch. Tactical and visual experience creates a palette of colours and sounds. The sensual image of the objects of reality, stored in consciousness, forms the foundations of empirical knowledge. The process of comprehending Herbert demands realising his ways of seeing the world. The poet claimed that reality is actually extremely subjective and cannot be complete and permanent. Touch becomes his favourite metaphor.


Keywords:

researcher, poetry, thinking, Zbigniew Herbert, imagination

Arnheim, Rudolf. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1978.
  Google Scholar

Augustyniak, Piotr. „Wersety panteisty”. Ontologiczne przesłanie Zbigniewa Herberta, [w:] Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, za red. J.M. Ruszar, 75–99. Kraków: Wydawnictwo Platan, 2010.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew. Hermes, pies i gwiazda. Wyd. 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew. Pan Cogito. Warszawa: Czytelnik, 1974.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew. Poeta wobec współczesności. Odra, №2 (1972): 44-53.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew. Podwójny oddech, prawdziwa historia nieskończonej miłości. Wiersze dotąd nie publikowane. Wydanie I, Wstęp Barbara Szczepuła, Gdynia: Wydawnictwo Małgorzata Marchlewska, 1999.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew. Wiersze wybrane. Kraków: Riverdeep, 2004.
  Google Scholar

Kaliszewskі, Andrzej. Gry Pana Cogito. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1982.
  Google Scholar

Kwiatkowski, Jerzy. Imiona prostoty, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1973.
  Google Scholar

Łazicka, Agnieszka. Dotyk, który „widzi”. Próba postawienia problemu. Białostockie Studia Literaturoznawcze, Nr 12, (2018):79–112
  Google Scholar

Мерло-Понті, Моріс. Феноменологія сприйняття. Київ: Український Центр духовної культури, 2001.
  Google Scholar

Москалець Костянтин. Час на дотик. Критика, №7 (2010):153-154.
  Google Scholar

Olbromski, Мariusz. Poeta wierności. Przedmowa, [w:] Збігнєв Герберт, Поезії, пер. з пол. Віктор Дмитрук, Львів: Каменяр, 2007.
  Google Scholar

Ruszar, Józef Maria. Zmysły i metafory. Hierarchia zmysłów według Zbigniewa Herberta, [w:] Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, cz. 1, red. J. M. Ruszar, 244–273. Lublin, 2006.
  Google Scholar


Published
2024-11-05

Cited by

Mańko, R. (2024) “‘There will remain the surprised colour of the glance the hand injured by the air’. The Role of Glance and Touch in the Poetry of Zbigniew Herbert”, Konteksty, 344(1-2), pp. 54–60. doi: 10.36744/k.2915.

Authors

Ruslana Mańko 
konteksty@ispan.pl
Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu, Zakład Literatury Powszechnej i Polonistyki Ukraine
https://orcid.org/0000-0003-1004-9441

Rusłana Mańko (Ruslana Manko) – literaturoznawczyni, pracowniczka naukowa i akademicka w Zakładzie Literatury Powszechnej i Polonistyki na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. Iwana Franki w Drohobyczu. Jest autorką ponad 40 publikacji naukowych, w tym z zakresu polonistyki, m.in. związanych z twórczością Zbigniewa Herberta.

Laureatka Konkursu Poezji Patriotycznej „Złoty Trójzęb” (Ukraina 2011), nagrodzona dyplomem Fundacji „Młoda Polonia” (RP) za przygotowanie laureata międzynarodowego konkursu literackiego (2011).



Statistics

Abstract views: 20
PDF downloads: 15