“There will remain the surprised colour of the glance the hand injured by the air”. The Role of Glance and Touch in the Poetry of Zbigniew Herbert
Ruslana Mańko
konteksty@ispan.plPaństwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu, Zakład Literatury Powszechnej i Polonistyki (Ukraine)
https://orcid.org/0000-0003-1004-9441
Abstract
Herbert’s perception of the surrounding world takes place predominantly via sight and touch. Tactical and visual experience creates a palette of colours and sounds. The sensual image of the objects of reality, stored in consciousness, forms the foundations of empirical knowledge. The process of comprehending Herbert demands realising his ways of seeing the world. The poet claimed that reality is actually extremely subjective and cannot be complete and permanent. Touch becomes his favourite metaphor.
Keywords:
researcher, poetry, thinking, Zbigniew Herbert, imaginationReferences
Arnheim, Rudolf. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1978.
Google Scholar
Augustyniak, Piotr. „Wersety panteisty”. Ontologiczne przesłanie Zbigniewa Herberta, [w:] Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, za red. J.M. Ruszar, 75–99. Kraków: Wydawnictwo Platan, 2010.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Hermes, pies i gwiazda. Wyd. 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Pan Cogito. Warszawa: Czytelnik, 1974.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Poeta wobec współczesności. Odra, №2 (1972): 44-53.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Podwójny oddech, prawdziwa historia nieskończonej miłości. Wiersze dotąd nie publikowane. Wydanie I, Wstęp Barbara Szczepuła, Gdynia: Wydawnictwo Małgorzata Marchlewska, 1999.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew. Wiersze wybrane. Kraków: Riverdeep, 2004.
Google Scholar
Kaliszewskі, Andrzej. Gry Pana Cogito. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1982.
Google Scholar
Kwiatkowski, Jerzy. Imiona prostoty, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1973.
Google Scholar
Łazicka, Agnieszka. Dotyk, który „widzi”. Próba postawienia problemu. Białostockie Studia Literaturoznawcze, Nr 12, (2018):79–112
Google Scholar
Мерло-Понті, Моріс. Феноменологія сприйняття. Київ: Український Центр духовної культури, 2001.
Google Scholar
Москалець Костянтин. Час на дотик. Критика, №7 (2010):153-154.
Google Scholar
Olbromski, Мariusz. Poeta wierności. Przedmowa, [w:] Збігнєв Герберт, Поезії, пер. з пол. Віктор Дмитрук, Львів: Каменяр, 2007.
Google Scholar
Ruszar, Józef Maria. Zmysły i metafory. Hierarchia zmysłów według Zbigniewa Herberta, [w:] Zmysł wzroku, zmysł sztuki. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, cz. 1, red. J. M. Ruszar, 244–273. Lublin, 2006.
Google Scholar
Authors
Ruslana Mańkokonteksty@ispan.pl
Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu, Zakład Literatury Powszechnej i Polonistyki Ukraine
https://orcid.org/0000-0003-1004-9441
Rusłana Mańko (Ruslana Manko) – literaturoznawczyni, pracowniczka naukowa i akademicka w Zakładzie Literatury Powszechnej i Polonistyki na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. Iwana Franki w Drohobyczu. Jest autorką ponad 40 publikacji naukowych, w tym z zakresu polonistyki, m.in. związanych z twórczością Zbigniewa Herberta.
Laureatka Konkursu Poezji Patriotycznej „Złoty Trójzęb” (Ukraina 2011), nagrodzona dyplomem Fundacji „Młoda Polonia” (RP) za przygotowanie laureata międzynarodowego konkursu literackiego (2011).
Statistics
Abstract views: 20PDF downloads: 15
License
Copyright (c) 2024 Ruslana Mańko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.