Paweł Althamer and Artur Żmijewski's (in)final paintings
Szymon Wróbel
konteksty@ispan.plWydział "Artes Liberales" UW i IFiS PAN (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2764-5648
Abstract
The presented text is a free interpretation of 32 montages "created" during the summer stay of Paweł Althamer and Artur Żmijewski in Kalisz at the Art Gallery. Jan Tarasin. The author calls the discussed series of collages "(non-)final Images". The author puts forward a thesis that the "assembly machine" called "Althamer-Żmijewski" successfully, but also perversely, combines work at two tables. One is the “dissection table” (table d’opération). The lexicon and encyclopedia of the modern world are born on this table. This is the “autopsy” table of our world. The second table allows us to see the image-montage at the moment of birth. The "midwife of life" works at this table, allowing us to track the birth moments of thoughts, the contractions of reality, i.e. images as they emerge. The midwife's table is not a "dissection table", but a "delivery table" (table d'accouchement). The two machines are friends just like Eros and Thanatos, life and death. However, at both tables, one and the same process takes place - the unraveling and re-stitching of the world.
Keywords:
Paweł Althamer, Artur Żmijewski, art, anthropologyReferences
Agamben Giorgio, Nagość, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa: Wydawnictwo WAB 2010.
Google Scholar
Agamben Giorgio, Pulcinella czyli Rozrywka dla dzieci, przeł. J. Ugniewska, Warszawa 2019.
Google Scholar
Althamer Paweł, Żmijewski Artur. Pieśń ostateczna, Wydawnictwo: MOCAK 2020.
Google Scholar
Bergson Henri, Materia i pamięć. Esej o stosunku ciała do ducha, przeł. R. Weksler-Waszkinel, Kraków: Zielona Sowa 2007.
Google Scholar
Buckminster Fuller Richard, Instrukcja sterowania statkiem kosmicznym Ziemia, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka 2019.
Google Scholar
Carrouges Michael, Machiny kawalerskie Alfreda Jarry, przeł. J. Gondowicz, [w:] "Literatura na świecie" 8/9 1997, s. 175-187.
Google Scholar
Darwin Karol, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego czyli O utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt, przeł. Szymon Dickstein i Józef Nusbaum, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2014.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa: Wydawnictwo KR 1997.
Google Scholar
Foucault Michel, Raymon Roussel, przeł. G. Wilczyński, Warszawa: Wydawnictwo KR 2001.
Google Scholar
Jacob François, Historia i dziedziczność, przeł. K. Pomian, Warszawa: PIW 1973.
Google Scholar
Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2008.
Google Scholar
Marks Karol, Różnica między demokrytejską a epikurejską filozofią przyrody, przeł. I. Krońska, Książka i Wiedza 1966.
Google Scholar
Pasolini Pier Paolo, Pilades, Calderon, przeł. E. Bal, Kraków: Panga Pank 2007.
Google Scholar
Piketty Thomas, Kapitał w XXI wieku, przeł. A. Bilik, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2015.
Google Scholar
Žižek Slavoj, Hegel i mózg podłączony, przeł. M. Kropiwnicki, Warszawa: Wydawnictwie Krytyki Politycznej 2021.
Google Scholar
Authors
Szymon Wróbelkonteksty@ispan.pl
Wydział "Artes Liberales" UW i IFiS PAN Poland
https://orcid.org/0000-0002-2764-5648
Szymon Wróbel – profesor filozofii na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego oraz w IFiS PAN. Jest autorem licznych książek i artykułów publikowanych w czasopismach naukowych, ostatnia to Filozof i terytorium poświęcona Warszawskiej Szkole Historyków Idei (2016). Pod jego redakcją, przy współpracy Krzysztofa Skoniecznego, ukazały się po angielsku dwie książki: Atheism Revisited. Rethinking Modernity and Inventing New Modes of Life (2020) oraz Living and Thinking in the Post-Digital World (2021). Obecnie jest kierownikiem Laboratorium Technohumanistyki na Wydziale Artes Liberales, gdzie od kilku lat realizuje projekt Technology and Socialization – Techno-Humanities Lab Research Project.
Statistics
Abstract views: 125PDF downloads: 54
License
Copyright (c) 2024 Szymon Wróbel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.