The Theatre and War
On Practising Gratitude
Katarzyna Kręglewska
katarzyna.kreglewska@ug.edu.plUniversity of Gdańsk (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7762-6499
Abstract
The text is dedicated to forms of the presence in Poland of Ukrainian theatrical authors and Ukrainian culture after 24 February 2022. An analysis of ways in which representatives of theatrical milieus reacted to the situation of the catastrophe and changes that occurred within the domain of Ukrainian and Polish theatrical life, as well as their connection with events within social space. The domain of theatrical activity is
treated as a sui generis sphere of contact, i.e. space for meeting the Other, based on mutuality and perceived in reference to questions of cultural mobility. A survey of select theatrical events (which took place
predominantly in the Gdańsk, Gdynia, Sopot Tri-City) constitutes a point of departure for reflections on the role of practising gratitude in the process of constituting a community.
Keywords:
theatre, anthropology, warReferences
Adamiecka, Agata, Błasińska, Małgorzata, Dutkiewicz, Jagoda, Dziekan, Monika, Kowalkowska, Dorota, Strzępka, Monika. Polskie Orędzie na Międzynarodowy Dzień Teatru. „e-teatr.pl”, 26.03.2022. https://e-teatr.pl/oredzie-na-miedzynarodowy-dzien-teatru-23599 .
Google Scholar
Apczel, Olena. „…pamiętam, że zapytano mnie o ukraiński teatr i o to, jak został zmieniony przez wojnę”, przeł. Andrij Saweneć. „e-teatr.pl”, 23.02.2023. https://e-teatr.pl/pamietam-ze-zapytano-mnie-o-ukrainski-teatr-i-o-to-jak-zostal-zmieniony-przez-wojne-34581 .
Google Scholar
Artystyczny egzorcyzm przy Długiej 35. „Trójmiasto.pl – Kultura”, 3.11.2022. https://kultura.trojmiasto.pl/Artystyczny-egzorcyzm-przy-Dlugiej-35-n172158.html.
Google Scholar
Axe, David. “Russia Lost A Third Of Its Forces In Ukraine. Now It’s Losing The War”. Forbes, 15.05.2022. https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/05/15/russia-lost-a-third-of-its-forces-in-ukraine-now-its-losing-the-war/?sh=fd786a3352e9.
Google Scholar
Bal, Ewa. Wojnowski, Konrad, Strefy kontaktu jako propozycja usytuowanego poznania, [w:]
Google Scholar
Bądźmy w kontakcie! Strefy kontaktu jako narzędzie rozpoznawania współczesności, red. Ewa Bal, Konrad Wojnowski, (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020).
Google Scholar
Baran, Mirosław. Dramaturgia w cieniu wojny. „Teatr” 2022, nr 12. https://teatr-pismo.pl/19548-dramaturgia-w-cieniu-wojny/.
Google Scholar
Berendt, Zuzanna. Lekcja cudzego języka. „e-teatr.pl”, 7.03.2019, https://e-teatr.pl/lekcja-cudzego-jezyka-a267074 .
Google Scholar
Centkowski, Michał. Ukraińskie artystki: Krzyczymy o wojnie. „Vogue (Polska)”, 7.03.2022. https://www.vogue.pl/a/ukrainskie-artystki-mc .
Google Scholar
„Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2022, nr 169-170. https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-169170 .
Google Scholar
Gdańsk Miasto Literatury – kalendarium na stronie internetowej projektu, https://miastoliteratury.com/kalendarium/ .
Google Scholar
Głosy z Ukrainy. Zapiski z wojny. „Teatr” 2022, nr 4. https://teatr-pismo.pl/17985-glosy-z-ukrainy-zapiski-z-wojny/.
Google Scholar
Gulda, Przemysław. Reżyserka Olena Apczel: Najważniejsze, żeby Ukraina w ogóle przetrwała. Rozmowa z Oleną Apczel i Jarosławem Murawskim. „Gazeta Wyborcza –Trójmiasto”, 6.01.2019. https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35635,24329170,najwazniejsze-zeby-ukraina-w-ogole-przetrwala.html.
Google Scholar
Hajszeneć, Anastasija. Teatr w czasie wojny: normalność jako bohaterstwo, przeł. Andrij Saweneć. „e-teatr.pl”, 6.12.2022. https://e-teatr.pl/teatr-w-czasie-wojny-normalnosc-jako-bohaterstwo-32224.
Google Scholar
Ilnycka, Luba. Teatr na służbie, przeł. Katarzyna Kotyńska. „Dwutygodnik” 2022, nr 4 (332). https://www.dwutygodnik.com/artykul/10034-teatr-na-sluzbie.html.
Google Scholar
Karwowska, Anita. Czego dowiedzieliśmy się o sobie dzięki ukraińskim uchodźcom. „Gazeta Wyborcza”, 24.12.2022. https://wyborcza.pl/7,75398,29296302,czego-dowiedzielismy-sie-o-sobie-dzieki-ukrainskim-uchodzcom.html.
Google Scholar
Kwaśniewski, Tomasz. Co skrycie myślimy o Ukraińcach w Polsce? Polaków trzeba edukować. Rozmowa z dr Marią Baran. „Gazeta Wyborcza”, 7.11.2022. https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,29105359,kwasniewski-pyta-o-skrywane-mysli-wobec-ukraincow-nie-obudzimy.html.
Google Scholar
Lech, Kasia. “Theatre as Shelter: on Artists’ in Ukraine (And Beyond) Response to the Russian Invasion”. The Theatre Times, 29.03.2022. https://thetheatretimes.com/theatre-as-shelter-on-artists-in-ukraine-response-to-the-russian-invasion/.
Google Scholar
Lubka, Andrij. Wojna, nie czas na literaturę, przeł. Katarzyna Kotyńska. „Dwutygodnik” 2022, nr 3 (330). https://www.dwutygodnik.com/artykul/9996-wojna-nie-czas-na-literature.html.
Google Scholar
Ludzie kultury wobec wojny w Ukrainie. „e-teatr.pl”. https://e-teatr.pl/ludzie-kultury-wobec-wojny-w-ukrainie-i386.
Google Scholar
Łazar, Anna. Odzyskiwanie przestrzeni. „Tygodnik Powszechny” 2022, nr 51-42.
Google Scholar
Matić, Borisav. “ProEnglish Theatre in Kyiv: It’s Important that Art Doesn’t Stop during War”. The Theatre Times, 19.03.2022. https://thetheatretimes.com/proenglish-theatre-in-kyiv-its-important-that-art-doesnt-stop-during-war/ .
Google Scholar
Matusiak, Agnieszka. Nowa historia. Skok kwantowy w teatrze ukraińskim. „Notatnik Teatralny” 2022, nr 88-89.
Google Scholar
Migaszko, Ołena. Strategie przetrwania teatru, przeł. Marta Kacwin-Duman. „Notatnik Teatralny” 2022, nr 88-89.
Google Scholar
Miłkowski, Tomasz. Obca jak ty. „Dziennikteatralny.pl”, 12.09.2019. http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/obca-jak-ty.html.
Google Scholar
Mój sztandar zasikał kotek. Informacje na temat spektaklu na stronie internetowej TR Warszawa https://trwarszawa.pl/program/moj-sztandar-zasikal-kotek-kroniki-z-donbasu/ .
Google Scholar
Neda Neżdana apeluje o pomoc, przeł. Marta Orczykowska. „e-teatr.pl”, 1.03.2022. https://e-teatr.pl/neda-nezdana-apeluje-o-pomoc-22579.
Google Scholar
Obca. Iinformacje na temat spektaklu na portalu e-teatr: https://e-teatr.pl/obca-s23180.
Google Scholar
Olena Apczel, ukraińska artystka: „Oczywiście, że Rosjanie odejdą. Zwyciężymy, tylko jakim strasznym kosztem”. Sławomir Zagórski rozmawia z O. Apczel. „OKO.press”, 15.05.2022, https://oko.press/olena-apczel-ukrainska-artystka-rosjanie-odejda-jakim-kosztem.
Google Scholar
Oleszko, Switłana. Orędzie Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI na 61. Międzynarodowy Dzień Teatru. Strona internetowa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. https://www.instytut-teatralny.pl/2023/03/27/oredzie-polskiego-osrodka-miedzynarodowego-instytutu-teatralnego-iti-na-61-miedzynarodowy-dzien-teatru/.
Google Scholar
Pacewicz, Piotr. Ilu jest uchodźców z Ukrainy?. „Oko.press”, 28.02.2023. Ilu jest uchodźców z Ukrainy w Polsce? Liczymy tak dokładnie, jak się da - OKO.press.
Google Scholar
Palanyczka, Ołeksij, Dziennik lwowski, przeł. Ryszard Kupidura, „Notatnik Teatralny” 2022, nr 88-89.
Google Scholar
Piekarska, Magda. Wojna to nie czas na teatr. Rozmowa z Oleną Apczel, „Teatralny.pl”, 11.03.2022. https://teatralny.pl/rozmowy/wojna-to-nie-czas-na-teatr,3503.html.
Google Scholar
Prot-Klinger, Katarzyna. Uchodźcy, a brzydkie emocje, które są w nas. „Krytyka Polityczna”, 16.03.2022. https://krytykapolityczna.pl/kraj/uchodzcy-a-brzydkie-emocje-ktora-sa-w-nas/.
Google Scholar
Rezydencje Artystyczne Instytutu Teatralnego dla twórczyń i twórców z Białorusi i Ukrainy, 31.01.2023. https://www.instytut-teatralny.pl/2023/01/31/rezydencje-artystyczne-instytutu-teatralnego-dla-tworczyn-i-tworcow-z-bialorusi-i-ukrainy/.
Google Scholar
Rezydentka Teatru Polskiego z prestiżową nagrodą dla dramaturgów. „Gazeta Wyborcza – Bydgoszcz”, 23.11.2022. https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,29171713,rezydentka-teatru-polskiego-z-prestizowa-nagroda-dla-dramaturgow.html.
Google Scholar
Sadura, Przemysław, Sierakowski, Sławomir. Polacy za Ukrainą ale przeciw Ukraińcom. Raport z badań socjologicznych. (Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2022).
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, hasła: „więzi”, „więzy”; „wdzięczność”; „wdzięczny”, https://sjp.pwn.pl/sjp/wiez;2536356.html i https://sjp.pwn.pl/sjp/wiezy;2536355.html.
Google Scholar
Sobczak, Kornelia. Wojna, іди нахуй. „Dwutygodnik” 2022, nr 2 (328). https://www.dwutygodnik.com/artykul/9971-wojna-%D1%96%D0%B4%D0%B8-%D0%BD%D0%B0%D1%85%D1%83%D0%B9.html.
Google Scholar
Sroczyńska, Katarzyna. Dziecko uchodźcze będzie w przedszkolu, a moje nie? Pozwólmy sobie na „brzydkie emocje”. Rozmowa z prof. Katarzyną Prot-Klinger. „Więź.pl”, 5.04.2022. https://wiez.pl/2022/04/05/uchodzcy-brzydkie-emocje/.
Google Scholar
Teatr w Blokowisku i Windowisko Od Nowa: OBCA – spektakl grany przez ukraińską aktorkę. Strona internetowa Gdańskiego Archipelagu Kultury, [bd]. https://gak.gda.pl/teatr-w-blokowisku-i-windowisko-od-nowa-obca-spektakl-grany-przez-ukrainska-aktorke/.
Google Scholar
„UKRAINA/УКРАЇНА” – blok tekstów. „Dwutygodnik.com”. https://www.dwutygodnik.com/cykl/81-ukraina%D0%A3%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%87%D0%9D%D0%90.html.
Google Scholar
Ukraina, [w:] Rozproszenie. Almanach Between.Pomiędzy 2023. red. Katarzyna Kręglewska i Tomasz Wiśniewski. (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo White Dot, 2023), s. 233-242.
Google Scholar
We will win! Glory to Ukraine. Dakha Brakha– oficjalna strona internetowa zespołu. https://www.dakhabrakha.com.ua/en/news/2022/02/24/stop-putin-en/.
Google Scholar
Więzi. Opis przedstawienia na stronie internetowej Teatru Wybrzeże. https://www.teatrwybrzeze.pl/spektakle/wiezi.
Google Scholar
Zamknąć niebo. Z Oksaną Czerkaszyną rozmawia Szymon Kazimierczak. „Teatr” 2022, nr 4. https://teatr-pismo.pl/18000-zamknac-niebo/.
Google Scholar
Nagrania:
Google Scholar
Deputinizacja – czytanie performatywne. Rejestracja na kanale Vimeo Festiwalu Between.Pomiędzy. https://vimeo.com/695068143/7acf43da38?share=copy.
Google Scholar
Switlana Oleshko - Orędzie Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu
Google Scholar
Teatralnego ITI. Nagranie na kanale YouTube Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. https://youtu.be/WDYjm_S1f2E.
Google Scholar
Authors
Katarzyna Kręglewskakatarzyna.kreglewska@ug.edu.pl
University of Gdańsk Poland
https://orcid.org/0000-0001-7762-6499
Katarzyna Kręglewska-Powązka – teatrolożka i tłumaczka, adiunktka w Zakładzie Dramatu, Teatru i Widowisk na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania badawcze skupia wokół problematyki współczesnego teatru i literatury oraz zagadnień związanych z autobiografizmem. Od 2016 roku związana z Festiwalem Literatury i Teatru Between.Pomiędzy jako zastępczyni dyrektora ds. nauki.
Statistics
Abstract views: 142PDF downloads: 46
License
Copyright (c) 2023 Konteksty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.