Performanse delegowane Roberta Laycocka na Festiwalu Rozproszonym Between.Pomiędzy 2024

Artykuł recenzowany, Nadesłano 16.03.2025, Decyzja redakcji 20.05.2025

Katarzyna Kręglewska

katarzyna.kreglewska@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Martin Blaszk


Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3749-517X

Abstrakt

Artykuł opisuje udział w dwóch dziełach sztuki performance, które zostały wykonane według instrukcji autorstwa (lub współautorstwa) artysty Roberta Laycocka. Performanse Wdzydze Tucholskie Lake Swim i About Love: 1000 Contemplations zostały wykonane w 2024 roku w ramach Festiwalu Rozproszonego Between.Pomiędzy. Artykuł rozpoczyna się opisem festiwalu i celów przyświecających jego twórcom. W dalszej części przedstawiono zarys kilku występów, które odbyły się w jego ramach na przestrzeni lat, by następnie skupić się na analizie dwóch performansów Laycocka. Zarówno Wdzydze Tucholskie Lake Swim, jak i About Love: 1000 Contemplations na tle dotychczasowych działań festiwalowych wydają się pod kilkoma względami niezwykłe. Pierwszy z nich odbył się głęboko na kaszubskiej wsi, z dala od miejsc zwykle kojarzonych z festiwalem, a drugi – w sali wykładowej Uniwersytetu Gdańskiego. Ponadto oba wydarzenia można postrzegać jako przykłady performansów delegowanych: dotyczy to zarówno pierwszego z nich, kiedy artysta, choć nie był fizycznie obecny podczas wykonywanych działań, wcześniej zobowiązał inne osoby do podążania śladem przygotowanych przez niego instrukcji, jak również drugiego – gdy w trakcie występu był co prawda obecny, lecz nie odgrywał wiodącej roli. W toku analizy autorzy artykułu przedstawiają rozważania nad festiwalowymi performansami z 2024 roku, odnosząc się do takich zagadnień jak wzniosłość, coaching i performans delegowany. Ponadto analizują działania Laycoka w kontekście zjawiska performansu delegowanego, zastanawiając się, do jakiego stopnia artysta przestrzega norm tego gatunku – ale i jak dalece od nich odchodzi.



Słowa kluczowe:

Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy, sztuka performance, performans delegowany, performans partycypacyjny, coaching

Bishop Claire. „Delegated Performance: Outsourcing Authenticity”, October, Spring 2012, Vol. 140, s. 92-103.
DOI: https://doi.org/10.1162/OCTO_a_00091   Google Scholar

Blaszk, Martin. „A Happening in Reaction to Beckett’s What Where: What Where Re-Actions – Sopot Pier, 13th May, 2013”. W Between Page and Stage: Scholars and Theatre-Makers, red. Tomasz Wiśniewski i Martin Blaszk, 213–32. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017.
  Google Scholar

Blaszk, Martin. „Happening i «12»”. W Rozproszenie: Almanach Between.Pomiędzy 2023, red. Katarzyna Kręglewska i Tomasz Wiśniewski, 129–35. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, White Dot, 2023.
  Google Scholar

Blaszk, Martin. „Zrównoważone zaangażowanie ze światem: równowaga life-work-art Roberta Laycocka”, 661–680. W Teatr–Literatura–Zarządzanie, red. Tomasz Wiśniewski, Roksana Zgierska, Katarzyna Pastuszak i Katarzyna Kręglewska, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2025.
  Google Scholar

Boyatzis Richard, Melvin Smith, Ellen Van Oosten, Helping People Change: Coaching with Compassion for Lifelong Learning and Growth, Boston: Harvard Business Review Press, 2019.
  Google Scholar

Carlson, Marvin. Performas, przeł. Edyta Kubikowska, red. nauk. wyd. pol. Tomasz Kubikowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
  Google Scholar

Crary, Jonathan. 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, przeł. Dariusz Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2015.
  Google Scholar

Doran, Robert. The Theory of the Sublime From Longinus to Kant, Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781316182017   Google Scholar

Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy – profil na Facebooku, https://www.facebook.com/Between.Pomiedzy.
  Google Scholar

Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy – strona internetowa, https://between.org.pl/.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, Erika. Estetyka performatywności, przeł. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2008.
  Google Scholar

Heddon, Deirdre, Jane Milling. Devising Performance. A Critical History (Theatre and Performance Practices). Londyn: Palgrave Macmillan, 2006.
  Google Scholar

hooks bell. All About Love: New Visions. New York: Womens Press, 2000; polskie wydanie: Wszystko o miłości: nowe wizje, przeł. Karolina Iwaszkiewicz, Wydawnictwo Filtry, Warszawa 2023.
  Google Scholar

Illouz, Eva. Uczucia w dobie kapitalizmu, przeł. Zygmunt Siembierowicz, z oryg. porównał Józef Niżnik, red. Elżbieta Nowakowska-Sołtan. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
  Google Scholar

Kaprow, Allan. „Nontheatrical Performance”. W Essays on the Blurring of Art and Life, red. Jeff Kelley, Berkeley: University of California Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520930841   Google Scholar

Kręglewska, Katarzyna. „Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy”. W Sopot w literaturze: literatura w Sopocie, red. Janusz Mosakowski, Artur Nowaczewski, Svetlana Pavlenko, i Radosław Młynarczyk, 387–403. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019.
  Google Scholar

Kunst, Bojana. Artysta w pracy: o pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu, przeł. Pola Sobaś-Mikołajczyk, Dominika Gajewska i Joanna Jopek. Warszawa, Lublin: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne. Centrum Kultury, 2016.
  Google Scholar

Lake Windermere (Chillswim Guided) swims, https://longswims.com/events/lake-windermere-chillswim-guided/.
  Google Scholar

Laycock Robert. Profil twórcy na platformie Linkedin, https://www.linkedin.com/in/robert-laycock-55995932/.
  Google Scholar

Littlejohns Richard, „German Romantic Painters”. W The Cambridge Companion to German Romanticism, red. Nicholas Saul. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521848916.014   Google Scholar

Munatones, Steven. Pływanie w wodach otwartych, przeł. Anna Siecińska. Warszawa: Wydawnictwo Buk Rower, 2013.
  Google Scholar

Naziemiec, Leszek. Dzikie pływanie. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Pascal, 2021.
  Google Scholar

Peck, Morgan Scott. The Road Less Traveled: A New Psychology of Love, Traditional Values and Spiritual Growth. Nowy Jork 1978; polskojęzyczne wydanie zob.: Droga rzadziej przemierzana. Nowa psychologia miłości, wartości tradycyjnych i rozwoju duchowego, przeł. Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka, 2016.
  Google Scholar

Scanlon, Jane, Robert Laycock. About Love: 1000 Contemplations, PDF, 2024.
  Google Scholar

Schechner, Richard. Performatyka: wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, red. przekł. Marcin Rochowski. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
  Google Scholar

Sosnowska, Agnieszka. hasło: performance art, „Encyklopedia teatru polskiego”, https://encyklopediateatru.pl/hasla/125/performance-art .
  Google Scholar

Sztabińska Paulina. „Performance and participatory art”. Art Inquiry. Recherches sur les arts, vol. XX (2018).
  Google Scholar

Turner, Arthur F. Silence in coaching, [w:] The coaches' handbook: The complete practitioner guide for professional coaches, red. Jonathan Passmore, Londyn i Nowy Jork: Routledge, 2020.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003089889-16   Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz, David Malcolm, Katarzyna Kręglewska, Octavian Saiu. „Between.Pomiędzy: festiwal, który wierzy w Europę”. W Rozproszenie: Almanach Between.Pomiędzy 2023, red. K. Kręglewska i T. Wiśniewski, 27–36. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, White Dot, 2023.
  Google Scholar

Woźniak Małgorzata, „Sopockie doświadczenie festiwalu w przestrzeni wirtualnej. Between.Pomiędzy: Kosmopolis 2020”. W Rozproszenie. Almanach Between.Pomiędzy 2023, red. K. Kręglewska, T. Wiśniewski, 267–273. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, White Dot, 2023.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-10

Cited By / Share

Kręglewska, K. i Blaszk, M. (2025) „Performanse delegowane Roberta Laycocka na Festiwalu Rozproszonym Between.Pomiędzy 2024”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 349(2), s. 130–140. doi: 10.36744/k.4359.

Autorzy

Katarzyna Kręglewska 
katarzyna.kreglewska@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Katarzyna Kręglewska – teatrolożka i literaturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Dramatu, Teatru i Widowisk na Wydziale Filologicznym UG. Tłumaczka z języka angielskiego. Zajmuje się problematyką współczesnego teatru i literatury oraz zagadnieniami związanymi z autobiografizmem i dokumentalizmem. Autorka książki Polskie pamiętniki teatralne. Teoria–historia–teksty (2018). Współredagowała między innymi: Włodzimierz Staniewski and the Phenomenon of “Gardzienice” (2022), Teatr Wybrzeże w latach 1996–2016: zjawiska, ludzie, przedstawienia (2019) oraz Dybuk: na pograniczu dwóch światów (2017). Jako tłumaczka związana jest z redakcją kwartalnika „Tekstualia”. Regularnie współpracuje z trójmiejskimi instytucjami kultury jako moderatorka i prowadząca spotkania z twórcami teatralnymi i pisarzami. Od 2016 roku związana z Festiwalem Literatury i Teatru Between.Pomiędzy jako zastępczyni dyrektora ds. nauki. Członkini Pracowni Badawczej Between.Pomiędzy oraz Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.


Autorzy

Martin Blaszk 

Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-3749-517X

Martin Blaszk – artysta, badacz i nauczyciel, adiunkt w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania badawcze obejmują praktyki performatywne, happening i kreatywność oraz ich zastosowanie w edukacji i nauczaniu języka angielskiego. Autor monografii Happening In Education – An Empirical Study (2021) oraz Happening In Education – Theoretical Issues (2017). Autor artykułów o zastosowaniu happeningu i performansu w edukacji i nauczaniu języka angielskiego. Jako artysta jest autorem wystaw, instalacji i performansów, które były prezentowane w Polsce, Wielkiej Brytanii i Austrii. Był współzałożycielem i członkiem kolektywów artystycznych Whisky Tower Studio (1984–1988), kowboj.pl (2005–2010) i StudioSzkic (2008–2013). Członek komitetu redakcyjnego czasopisma „Beyond Philology”, Pracowni Badawczej Between.Pomiędzy (UG) oraz International Border Studies Center (UG).



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Kręglewska, Martin Blaszk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa