(In)Grati-tude, Art, and Consumption

Reflections on the Film "Menu", Desublimations, and Problems with Fine Dining

Dorota Koczanowicz

dorota.koczanowicz@uwr.edu.pl
Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9419-2573

Leszek Koczanowicz


Uniwersytet SWPS (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4204-1674

Abstract

The presented text pertains to eating within the context of consumerism and its critique. Reflections are based on the film Menu, whose plot served posing fundamental questions about the mechanisms of the contemporary culture of consumption. The authors referred to Herbert Marcus’ conception of capitalist society and in particular the category of repressive desublimation. The goal of restaurants offering fine dining is to create the possibility of a holistic experience close to experiencing art. The price of such a conception of gastronomy is often not merely an exorbitant bill but also the exploitation of workers and violence. The ensuing crisis indicates, on the one hand, the economic conditioning of consumerism, but on the other hand the impossibility of evading the contradictions of the culture of capitalist society with which they are associated.

Supporting Agencies

Artykuł jest rezultatem grantu NCN nr 2018/29/B/HS2/00041 Władza somatyczna i mikrofizyka emancypacji: w kierunku kultury wyzwolenia

Keywords:

fine dining, Herbert Marcuse, food, restaurant, aesthetics

Abden Lisa, The Sorcerer’s Apprentices. A Season in the Kitchen at Ferran Adrià’s elBulli, New York – London – Toronto – Sydney 2001.
  Google Scholar

Adrià Ferran, Juli Soler, Albert Adrià, A Day at El Bulli, Phaidon, New York 2008.
  Google Scholar

Food for Thought, Thought for Food, ed. R. Hamilton, V. Todoli, Barcelona – New York 2009.
  Google Scholar

Barthes Roland, Czytanie Brillat-Savarina, tłum. E. Wieleżyńska, w: tenże, Lektury, tłum. K. Kłosiński, M.P. Markowski, E. Wieleżyńska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Boltanski Luc, Ève Chiapello, Nowy duch kapitalizmu, przełożył Filip Rogalski, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022.
  Google Scholar

Fisher Mark, Acid Communism, w: K-punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher, Repeater Books, London 2018.
  Google Scholar

Juszczak Wiesław, Dzieło a „granica sensu”, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” 1992, nr 3–4 (46).
  Google Scholar

Lafargue Paul, Prawo do lenistwa, tłum. I. Bibrowska. Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej UW (na podstawie wydania: Paul Lafargue, Pisma wybrane. T. 2. Książka i Wiedza, Warszawa 1961), Warszawa 2006.
  Google Scholar

Marcuse Herbert, Człowiek jednowymiarowy, badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego. tłum. S. Konopacki. PWN, Warszawa 1991.
  Google Scholar

Marcuse Herbert, Eros i cywilizacja. Tłum. H. Janowska, A. Pawelski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 1998.
  Google Scholar

Parasecoli Fabio, From Stove to Screen: Food Porn, Professional Chefs, and the Construction of Masculinity in Films, w: The Taste of Art. Cooking, Food, and Counterculture in Contemporary Practices, eds. Silvia Bottinelli and Margherita D’ayala Valva, The University of Arkansas Press, Fayetteville 2017, ss. 61-77.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1n7qkd6.8   Google Scholar

Perullo Nicola, Can Cusine be Art. A Philosophical (and Heterodox) Proposal, w: The Taste of Art. Cooking, Food, and Counterculture in Contemporary Practices, eds. Silvia Bottinelli and Margherita D’ayala Valva, The University of Arkansas Press, Fayetteville 2017, ss. 23-45.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1n7qkd6.6   Google Scholar

Strony internetowe:
  Google Scholar

https://www.nytimes.com/2022/11/22/dining/the-menu-fine-dining.html (dostęp 23.04.2023)
  Google Scholar

https://www.nytimes.com/2022/11/17/dining/the-menu-movie.html (dostęp 15.04.2023).
  Google Scholar

https://www.britannica.com/topic/restaurant#ref97648 (dostęp 17.04.2023)
  Google Scholar

https://kitchenchat.info/babettes-feast-chef-lasse-sorensen-2/ (dostęp 15.04.2023).
  Google Scholar

https://www.nytimes.com/2022/11/17/dining/the-menu-movie.html (dostęp 15.04.2023).
  Google Scholar

https://vinoestoria.wordpress.com/2023/03/07/limmediato-e-lemotivo-il-culto-del-gastro-brand-nella-societa-come-spettacolo-di-nicola-perullo/ (dostęp 16.04.2023)
  Google Scholar


Published
2023-10-25

Cited by

Koczanowicz, D. and Koczanowicz, L. (2023) “(In)Grati-tude, Art, and Consumption: Reflections on the Film ‘Menu’, Desublimations, and Problems with Fine Dining”, Konteksty, 340(1-2), pp. 151–156. doi: 10.36744/k.1663.

Authors

Dorota Koczanowicz 
dorota.koczanowicz@uwr.edu.pl
Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0001-9419-2573

Dorota Koczanowicz – dr hab., kulturoznawczyni. Pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa UWr. Jest autorką książek oraz artykułów dotyczących zagadnień estetycznych, genderowych, sztuki współczesnej i kultury kulinarnej. Była stypendystką John F. Kennedy Institute w Berlinie oraz The Wittgenstein Archives w Bergen. W 2014 roku otrzymała grant NCN na badanie relacji pomiędzy jedzeniem i estetyką. Opublikowała: Doświadczenie sztuki, sztuka życia. Wymiary estetyki pragmatycznej (2008), Pozycja smaku. Jedzenie w granicach sztuki (2018); współredagowała: Między estetyzacją a emancypacją. Praktyki artystyczne w przestrzeni publicznej (2010), Between Literature and Somaesthetics: On Richard Shusterman’s Pragmatism (2012), a także Discussing Modernity. A Dialogue with Martin Jay (2013). Publikuje między innymi w „Pracach Kulturoznawczych”, „Kontekstach”, „Performance Research” i „The Monist”.


Authors

Leszek Koczanowicz 

Uniwersytet SWPS Poland
https://orcid.org/0000-0002-4204-1674

Leszek Koczanowicz - filozof i kulturoznawca, jest profesorem na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym. Zajmuje się teorią kultury, teorią społecznej i badaniami kulturowych aspektów polityki. Poprzednio pracował między innymi na Uniwersytecie Wrocławskim, na Uniwersytecie Stanu Nowy Jork w Buffalo, na Columbia University w Nowym Jorku i Uniwersytecie Stany Nowy Jork w Geneseo, w Helsinki Collegium for Advanced Studies. Jest autorem i redaktorem dwunastu książek po polsku i angielsku, jak też wielu artykułów napisanych w tych językach włączając w to: Politics of Time: Dynamics of Identity in Post-Communist Poland ( Berghahn Books 2008 wydanie polskie Wydawnictwo Naukowe DSW 2008),  Lęk nowoczesny. Eseje o demokracji i jej adwersarzach (Universitas 2012), Politics of Dialogue. Non-Consensual Democracy and Critical Community (Edinburgh University Press 2015 wydanie polskie PWN 2016), Anxiety and Lucidity: Reflections on Culture in Times of Unrest (Routledge 2020, wydanie polskie Wydawnictwo IBL 2020). W marcu 2022 ukazała się jego książka Niedokończone polityki: demokracja, populizm, autokracja (Wydawnictwo Pasaże).

 

 



Statistics

Abstract views: 160
PDF downloads: 58