Ciało i duch cesarza

O hybrydalnych i fantomowych wizerunkach Napoleona za życia i po śmierci

Artykuł recenzowany, Nadesłano 19.06.2025, Decyzja redakcji 17.07.2025

Anna Oleńska

anna.olenska@ispan.pl
Instytut Sztuki PAN (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1337-6333

Abstrakt

W tekście analizowane są sposoby, w jakie w XIX wieku w ramach „jasnej” i „czarnej” legendy wykorzystywano pamięć o Napoleonie poprzez sprawczość jego ciała i nadawanie mu symbolicznych znaczeń. Instrumentalizacja jego cielesności przeprowadzana w obrazach i tekstach okazała się strategicznym narzędziem budowania zbiorowej pamięci i politycznej mitologii, szczególnie we Francji. Tekst porusza kilka specyficznych wątków dotyczących ciała za życia (między innymi deprecjację i hybrydalną deformację w brytyjskich karykaturach w obliczu francuskiej inwazji) oraz (zwłaszcza) po śmierci. Śmierć Napoleona niemal od razu została owiana legendą. Upublicznione zostały opisy agonii i odchodzenia cesarza, raporty z sekcji zwłok oraz wizerunki martwego ciała, zapoczątkowując popularność ikonografii upamiętniającej go w formie zbliżonej do obrazów dewocyjnych. Następnie dokonywała się jego „resomatyzacja” poprzez sakralizację, przeistoczenie w relikwię i wizerunki „zmartwychwstania”, co miało miejsce szczególnie po sprowadzeniu szczątków cesarza do Francji i pogrzebie w Paryżu (retour des cendres), traktowanym jako rytuał przekazania i legitymizacji władzy monarchii lipcowej. Ciało cesarza stało się nośnikiem chwały państwa. Równocześnie pojawiły się przedstawienia Napoleona jako fantomu. Popularne stały się przedstawienia w formie wizualnej zagadki, wykorzystujące zasady iluzji i tradycję portretów w formie sylwetek – zjawy-cienia nawiedzającego grób na Świętej Helenie. Po śmierci Napoleona wydanych zostało też kilka książek, w których cesarz jako duch odbywał podróże w zaświaty.



Słowa kluczowe:

Napoleon I, apoteoza, ciało, grób, fantom

„Acte d'exhumation et de remise des restes de Napoleon”. Moniteur Universel 339 (4 Décembre 1840): 2373-2374.
  Google Scholar

Antommarchi, Francesco. Les derniers moments de Napoléon (1819-1821).T. 2, Paris: Garnier Frères, 1898.
  Google Scholar

Ashton, John. English Caricature and Satire on Napoleon I. Vol.1-2. London: Chatto & Windus, Piccadilly, 1882-1884.
  Google Scholar

Bakke, Monika. „Nieantropocentryczna tożsamość?”. W Media – ciało – pamięć. O współczesnych tożsamościach kulturowych, red. Andrzej Gwóźdź i Agnieszka Nieracka-Ćwikiel, 45-64. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza 2006.
  Google Scholar

Baldwin, David. Royal Prayer: A Surprising History. London: Continuum International Publishing Group, 2009.
  Google Scholar

Benoît, Jérémie. „Les Reliquaires de Napoléon”. Histoire par l'image. https://histoire-image.org/etudes/reliquaires-napoleon).
  Google Scholar

Boespflug, François. „Napoléon et Dieu. Iconographie compare”. Napoleonica. La Revue, 23, Religion et croyances, décembre 2015: 22-58.
DOI: https://doi.org/10.3917/napo.023.0021   Google Scholar

Boisson, Jean. Le retour des cendres. Paris: Études et Recherches Historiques, 1973.
  Google Scholar

Boudon, Jacques-Olivier. „Les visiteurs du Tombeau”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 271-282. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0271   Google Scholar

Branda, Pierre. „Le douloureux crepuscule”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 13-21. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0013   Google Scholar

Bryant, Mark. Napoleonic Wars in Cartoons. London: Grub Street, 2015.
  Google Scholar

Charliquart, Léa. „Retrouver le corps: exhumer les grands hommes”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 179-194. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0179   Google Scholar

Chateaubriand, François René de. Pamiętniki zza grobu, wybór, przekład i komentarz Joanna Guze. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.
  Google Scholar

Daincosne-Martineau, Michel. The Tomb of Napoleon on St Helena / La tombe de Napoléon à Sainte-Hélène. (Napoleon and St Helena, the End of an Emperor / Napoléon à Sainte-Hélène, l’écueil d’un empire, vol. 7). Saint Helena Napoleonic Heritage Ltd, 2020.
  Google Scholar

Dancoisne-Martineau, Michel. „La Tombe de Sainte-Hélène (6 mai 1821-5 mai 2021)”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 75-83. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0075   Google Scholar

Dayot, Armand. Napoléon raconté par l'image, d'après les sculpteurs, les graveurs et les peintres. Paris: Hachette et Cie., 1895.
  Google Scholar

Domańska, Ewa. Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2017.
  Google Scholar

Driskel, Michael Paul. As Befits a Legend: Building a Tomb for Napoleon, 1840-1861. Kent, Ohio and London: Kent State University Press, 1993.
  Google Scholar

Duffy, Stephen, Hedley, Jo. The Wallace Collection's Pictures: A Complete Catalogue. London: The Trustees of the Wallace Collection, 2004.
  Google Scholar

Dupuy, Pascal. „Quand Bonaparte était déjà Napoléon: aux sources de l’image caricaturale de Napoléon en Grande-Bretagne”. Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique 131 (2006): 21-37.
DOI: https://doi.org/10.4000/chrhc.5133   Google Scholar

Dwyer, Philip. Napoleon: Passion, Death and Resurrection 1815–1840. London: Bloomsbury Publishing, 2019.
  Google Scholar

Foucault, Michel. „Nietzsche, genealogia, historia. W Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przełozyli Damian Leszczyński, Lotar Rasiński. Warszawa– Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
  Google Scholar

[Grabowski, Michał]. Koliszczyzna i stepy: powieść przez Edwarda Tarszę. Wilno: T. Glücksberg, 1838.
  Google Scholar

Hazareesingh, Sudhir. The Legend of Napoleon. London: Granta Books, 2004.
  Google Scholar

Hicks, Peter. „Des Britanniques à Sainte-Hélène face à la mort de Napoléon”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 43-53. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0043   Google Scholar

Hugo, Victor. „15 décembre 1840. Funérailles de l’Empereur. Notes prises sur place”. W Choses vues. 1re série, 39-58. Paris: La Librairie Ollendorf, 1887.
  Google Scholar

Janion, Maria, Żmigrodzka, Maria. Romantyzm i historia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1978.
  Google Scholar

[Jomini, Antoine-Henri?]. Napoleon In The Other World: A Narrative Written By Himself: and found near his tomb in the Islands of St. Helena, by Xongo-Tee-Foh-Tchi, Mandarin of the Third Class. London: Henry Colburn, 1827.
  Google Scholar

Jourdan, Annie. Mythes et légendes de Napoléon - un destin d'exception, entre rêve et réalité. Paris: Édition Privat, 2003.
  Google Scholar

Kossowski, Henryk. „Relikwje”. W Encyklopedja kościelna: podług teologicznej encyklopedji Wetzera i Weltego, z licznemi jej dopełnieniami. T. 23, 275- 284. Warszawa 1899.
  Google Scholar

Lagrange, François. „Napoléon aux Invalides: tombeau achevé, tombeau définitif?”. W «Le plus puissant souffle de vie…» La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 235-247. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0235   Google Scholar

Las Cases, Emmanuel de, O'Meara, Barry, Antommarchi, François. Mémorial de Sainte-Hélène. Suivi de Napoléon dans l'exil et de L'historique de la translation des restes mortels de l'empereur Napoléon aux Invalides. T. 2. Paris: Ernest Bourdin, 1842.
  Google Scholar

Las Cases, Emmanuel de. Memoriał ze Św. Heleny. T. 1. Tłumaczył Jan Kortas, wstęp Mariusz Olczak. Gdańsk: Oficyna Wydawnicza Finna, 2008.
  Google Scholar

Lentz, Thierry. „Le nouveau Messie”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 129-136. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0129   Google Scholar

Léonard, Joseph (właśc. Detcheverry, Joseph-Léonard). Une scène de l'autre monde, rapportée par un homme qui en est revenue. Paris, 1821
  Google Scholar

«Le plus puissant souffle de vie…» La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange. Paris: CNRS Éditions, 2021.
  Google Scholar

Lheureux-Prévot, Chantal. „L'affaire des masques mortuaires de Napoléon. Éléments bibliographiques commentés”. W Napoleonica. La Revue, 2008/3: 60-75. https://shs.cairn.info/revue-napoleonica-la-revue-2008-3-page-60?lang=fr.
DOI: https://doi.org/10.3917/napo.083.0004   Google Scholar

Lindsay, Suzanne G. „Mummies and Tombs: Turenne, Napoléon, and Death Ritual”. The Art Bulletin 82, no. 3 (September, 2000): 476-502.
DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.2000.10786946   Google Scholar

Lindsay, Suzanne G. Funerary Arts and Tomb cult: Living with the Dead in France, 1750-1870. Farnham, Burlington: Ashgate 2012.
  Google Scholar

Léouzon Le Duc, Louis. Le sarcophage de Napoléon en son tombeau des Invalides. Paris: Typographie Georges Chamerot, 1873.
  Google Scholar

[Meyer, Carl Joseph]. Meyer's Universum, oder Abbildung und Beschreibung des Sehenswerthesten und Merkwürdigsten der Natur und Kunst auf der ganzen Erde. Band 5. Hildburghausen: Bibliographisches Institut, 1838.
  Google Scholar

Montgomery Martin, Robert. History of the British Colonies. Vol. 4. London: James Cochrane and Co., 1835.
  Google Scholar

Napoléon à Paris, ou translation de ses cendres sous le dôme des Invalides; précédé du précis de tout ce qui s’est passé depuis la mort de Napoléon à Sainte-Hélène, jusqu’au 15 décembre 1840. Paris: P.-H. Krabbe, 1841.
  Google Scholar

Napoleon I. im Spiegel der Karikatur: ein Sammlungskatalog des Napoleon-Museums Arenenberg mit 435 Karikaturen über Napoleon I, herausgegeben von Hans Peter Mathis. Zürich: Verlag Neue Zürcher Zeitung, 1998.
  Google Scholar

Napoleon na Wyspie Świętej Heleny: wyjątki z pamiętników Las-Kazesa, Gourgaud, Montholona, O'Meara i Antomarki: tłumaczenie z przydaniem wiadomości o osobach niektórych i miejscach w tem dziele wspomnianych, oraz o przewiezieniu zwłok Napoleona do Francyi. Cz. 3. Wilno: Drukarnia S. Blumowicza,1841.
  Google Scholar

Opacki, Ireneusz. „Odwrócona elegia («Na sprowadzenie prochów Napoleona» Juliusza Słowackiego)”. Roczniki Humanistyczne 46 (1998), z. 1 – specjalny: 343-361.
  Google Scholar

Palais de San Donato. Catalogue des objets d'art et d'ameublement, tableaux dont la vente aux enchères publiques aura lieu à Florence, au Palais de San Donato le 15 Mars 1880 et les jours suivants. Paris: imp. de Pillet et Dumoulin, 1880.
  Google Scholar

Petiteau, Natalie. Napoléon, de la mythologie à l’histoire. Paris: Editions du Seuil, 1999.
  Google Scholar

Retour de l’empereur, ou les cendres de Napoléon sous le dôme des Invalides. Abbeville: Imp. de C. Paillart, 1841.
  Google Scholar

Robbe, Émilie. „Apothéoses de Napoléon. Les voies de l’immortalité (1796-1821)”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 165-176. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0165   Google Scholar

Robert, Hervé. „Le retour des Cendres. Le coup d’éclat napoléonien du roi des Français”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 195-205. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0195   Google Scholar

‌Rosiek, Stanisław. Mickiewicz (po śmierci). Studia i szkice ‌nekrograficzne. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2013.
  Google Scholar

‌Rosiek, Stanisław. Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 1997.
  Google Scholar

Roulin, Jean-Marie. „Le retour des Cendres de Napoléon: une cérémonie palimpseste”. W Imaginaires et représentations des entrées royales au xixe siècle: une sémiologie du pouvoir politique, édité par Corinne Saminadayar-Perrin et Éric Saminadayar-Perrin, 83-105. Saint-Étienne: Presses universitaires de Saint-Étienne, 2006.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.puse.733   Google Scholar

Sinka, Tarsycjusz CM. „Kult relikwii Świętych w aspekcie historyczno-liturgicznym”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 56, nr 3 (2003):193-200.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.447   Google Scholar

Siwicka, Dorota. Ton i bicz. Mickiewicz wśród towiańczyków, Wrocław— Warszawa—Kraków: Ossolineum, 1990.
  Google Scholar

Tanchina, Nathalia. “La pierre de quartzite du tombeau de l'Empereur”. W «Le plus puissant souffle de vie…». La mort de Napoléon (1821-2021), sous la direction de Thierry Lentz et François Lagrange, 249-256. Paris: CNRS Éditions, 2021.
DOI: https://doi.org/10.3917/cnrs.lentz.2021.01.0249   Google Scholar

„The Death Of Napoleon”. The British Medical Journal, 1912, no. 2713 (December, 28): 1761-1763.
DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.2.2713.1761   Google Scholar

Thomas, Louis Vincent. Trup. Od biologii do antropologii, przełożył Krzysztof Kocjan. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1991.
  Google Scholar

Туре, Жак, Булах, Андрей Г., „Из Шокши в Париж (история добычи, доставки и обработки камня для саркофага Наполеона)”. Труды Карельского научного центра РАН 2016, nr 10: 127–134.
  Google Scholar

Wachowski, Jacek. Ciało jako rekwizyt. „Przestrzenie Teorii” 40, Rekwizyt w literaturoznawstwie (1), 73–86. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2023.
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2023.40.4   Google Scholar

Walker, Peter W. „Little Boney. James Gillray and Napoleon’s Fragile Masculinity”. The Public Domain Review, March 21, 2024. https://publicdomainreview.org/essay/little-boney/.
  Google Scholar

Żygulski, Zdzisław. Dzieje zbiorów puławskich: Świątynia Sybilli i Dom Gotycki. Kraków: Fundacja Książąt Czartoryskich, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym 2009.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-10

Cited By / Share

Oleńska, A. (2025) „Ciało i duch cesarza: O hybrydalnych i fantomowych wizerunkach Napoleona za życia i po śmierci”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 349(2), s. 225–236. doi: 10.36744/k.4520.

Autorzy

Anna Oleńska 
anna.olenska@ispan.pl
Instytut Sztuki PAN Polska
https://orcid.org/0000-0003-1337-6333

Anna Oleńska – historyczka sztuki, adiunktka w Instytucie Sztuki PAN (w redakcji Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce) i na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Interesuje się szeroko pojętą sztuką nowożytną, a szczególnie kulturą intelektualną i artystyczną XVIII wieku i początku wieku XIX. Do najbliższych zainteresowań zalicza problematykę powiązań sztuki z naturą – teorię i praktykę sztuki ogrodów, kreację i percepcję krajobrazu. Stara się łączyć działania naukowe z konserwatorskimi oraz z ochroną dziedzictwa kulturowego. 



Statystyki

Abstract views: 14
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna Oleńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa