W domu Brunona Schulza
Monika Sznajderman
redakcja@czarne.com.plWydawnictwo Czarne (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0766-7572
Abstrakt
Dom Bruno Schulza w Drohobyczu, przechowujący niewidzialne ślady życia artysty, staje się dla mnie punktem wyjścia, a właściwie wędrówki po innych „zwidmowionych” – według określenia Katarzyny Kończal, która odnosi je do twórczości W.G. Sebalda – przestrzeniach, w których żywi żyją obok zmarłych, a czas ulega zawieszeniu. Wędrówki literackimi tropami w poszukiwaniu śladów po zamordowanych w Zagładzie.
Słowa kluczowe:
Bruno Schulz, Zagłada, poezja, Paul Celan, Jerzy FicowskiBibliografia
Antologia poezji żydowskiej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
Google Scholar
Gaston Bachelard, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. Henryk Chudak i Anna Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.
Google Scholar
Max Blecher, Dzieła zebrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2025.
Google Scholar
Paul Celan, Psalm i inne wiersze, Wydawnictwo a5, Kraków 2013.
Google Scholar
Marta Cobel-Tokarska, Bezludna wyspa, nora grób. Wojenne kryjówki Żydów w okupowanej Polsce, IPN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Czekanie na sen psa, Nisza, Warszawa 2014.
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Okolice sklepów cynamonowych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Niepamiętnik czyli podróż do Gorczakowa i jeszcze dawniej, Fundacja Pogranicze i Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", Sejny 2019..
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Regionywielkiej herezji, Fundacja Pogranicze i Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", Sejny 2002.
Google Scholar
Zuzanna Ginczanka, Poezje zebrane (1931-1944), Marginesy, Warszawa 2019.
Google Scholar
Katarzyna Kończal, Katarzyna Kończal, Sygnatury Sebalda. Zwierzęta – Widma – Ruiny, Ossolineum, Wrocław 2022.
Google Scholar
Ryszard Krynicki, Wiersze wybrane, wydawnictwo a5, Kraków 2009.
Google Scholar
Gerardus van der Leeuw, Fenomenologia religii, przeł. Jerzy Prokopiuk, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa, 1978.
Google Scholar
Primo Levi, Ocalały/Il superstite. Wybór wierszy/ Poesie scelte, Austeria, Kraków Budapeszt 2014.
Google Scholar
Piotr Matywiecki, Dwa oddechy. Szkice o tożsamości żydowskiej i chrześcijańskiej, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2010.
Google Scholar
Moja dzika koza. Antologia poetek jidysz, Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2018.
Google Scholar
Beata Obertyńska, Wiersze wybrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
Google Scholar
Piotr Paziński, Rzeczywistość poprzecierana, Wydawnictwo Austeria, Kraków 2015.
Google Scholar
Icchok Lebusz Perec, Martwe miasto i inne opowiadania, przeł. Bella Szwarcman-Czarnota, Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2019.
Google Scholar
Paweł Próchniak, Ptasia materia. Przyczynek do lektury „Nocy wielkiego sezonu” Brunona Schulza, [w]: „Konteksty. Polska Sztuka ludowa”, nr 324-325.
Google Scholar
Małgorzata Roeske, Domowe repozytoria. Strychy jako prywatne miejsca pamięci, [w]: "Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej", nr 4/2017.
Google Scholar
Joanna Roszak, (Mgliste) miejsca w poezji Paula Celana. Żydostwo pneumatyczne i geopoetyka pneumatyczna, [w]: „Porównania” 11, 2012, vol. XI.
DOI: https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11229
Google Scholar
Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, Wolne lektury: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/sklepy-cynamonowe-sklepy-cynamonowe/, dostęp 22.01.2025.
Google Scholar
W.G. Sebald, Czuję. Zawrót głowy, przeł. Małgorzata Szymaniak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.
Google Scholar
W.G. Sebald, Wyjechali, przeł. Małgorzata Lukasiewicz, WAB, Warszawa 2005.
Google Scholar
Isaac Bashevis Singer, Trzydzieści sześć opowiadań, Ossolineum, Wrocław 2024.
Google Scholar
Antoni Słonimski, Poezje, Czytelnik, Warszawa 1954.
Google Scholar
Słowa pośród nocy. Poetyckie dokumenty Holokaustu, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa 2012.
Google Scholar
Stefan Symotiuk, Filozofia i genius loci, wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1997.
Google Scholar
Serhij Żadan, Drohobycz, przeł. Jacek Podsiadło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2018.
Google Scholar
Autorzy
Monika Sznajdermanredakcja@czarne.com.pl
Wydawnictwo Czarne Polska
https://orcid.org/0000-0003-0766-7572
Monika Sznajderman – antropolożka kultury, pisarka, wydawczyni. Autorka książek Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS (1994, 2020), Współczesna Biblia Pauperum. Szkice o wideo i kulturze popularnej (1998), Błazen. Maski i metafory (2000, 2014), Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna (2016, 2025) oraz Pusty las (2019). Współredaktorka antologii: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem (2002); Znikająca Europa (2006, 2015), Jako dowód i wyraz przyjaźni. Reportaże o Pałacu Kultury (2015) i Przecież ich nie zostawię. O żydowskich opiekunkach w czasie wojny (2018). Od 1996 roku prowadzi Wydawnictwo Czarne. Za książkę Fałszerze pieprzu uhonorowana Nagrodą im. Marii i Łukasza Hirszowiczów, Nagrodą Literacką Miasta Radomia oraz Nagrodą im. Jerzego Turowicza, a także nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrody Literackiej Nike, Śląskiego Wawrzynu Literackiego oraz do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Za Pusty las była nominowana do Nagrody Literackiej Nike.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Monika Sznajderman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Monika Sznajderman, Dom wieczności, dom wdzięczności , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Monika Sznajderman, Fragmenty pewnej podróży , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne

