W domu Brunona Schulza

Artykuł nierecenzowany, Zgłoszenie 13.05.2025, Decyzja redakcji 1.09.2025

Monika Sznajderman

redakcja@czarne.com.pl
Wydawnictwo Czarne (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0766-7572

Abstrakt

Dom Bruno Schulza w Drohobyczu, przechowujący niewidzialne ślady życia artysty, staje się dla mnie punktem wyjścia, a właściwie wędrówki po innych „zwidmowionych” – według określenia Katarzyny Kończal, która odnosi je do twórczości W.G. Sebalda – przestrzeniach, w których żywi żyją obok zmarłych, a czas ulega zawieszeniu. Wędrówki literackimi tropami w poszukiwaniu śladów po zamordowanych w Zagładzie.



Słowa kluczowe:

Bruno Schulz, Zagłada, poezja, Paul Celan, Jerzy Ficowski

Antologia poezji żydowskiej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
  Google Scholar

Gaston Bachelard, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. Henryk Chudak i Anna Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.
  Google Scholar

Max Blecher, Dzieła zebrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2025.
  Google Scholar

Paul Celan, Psalm i inne wiersze, Wydawnictwo a5, Kraków 2013.
  Google Scholar

Marta Cobel-Tokarska, Bezludna wyspa, nora grób. Wojenne kryjówki Żydów w okupowanej Polsce, IPN, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Jerzy Ficowski, Czekanie na sen psa, Nisza, Warszawa 2014.
  Google Scholar

Jerzy Ficowski, Okolice sklepów cynamonowych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.
  Google Scholar

Jerzy Ficowski, Niepamiętnik czyli podróż do Gorczakowa i jeszcze dawniej, Fundacja Pogranicze i Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", Sejny 2019..
  Google Scholar

Jerzy Ficowski, Regionywielkiej herezji, Fundacja Pogranicze i Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", Sejny 2002.
  Google Scholar

Zuzanna Ginczanka, Poezje zebrane (1931-1944), Marginesy, Warszawa 2019.
  Google Scholar

Katarzyna Kończal, Katarzyna Kończal, Sygnatury Sebalda. Zwierzęta – Widma – Ruiny, Ossolineum, Wrocław 2022.
  Google Scholar

Ryszard Krynicki, Wiersze wybrane, wydawnictwo a5, Kraków 2009.
  Google Scholar

Gerardus van der Leeuw, Fenomenologia religii, przeł. Jerzy Prokopiuk, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa, 1978.
  Google Scholar

Primo Levi, Ocalały/Il superstite. Wybór wierszy/ Poesie scelte, Austeria, Kraków Budapeszt 2014.
  Google Scholar

Piotr Matywiecki, Dwa oddechy. Szkice o tożsamości żydowskiej i chrześcijańskiej, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Moja dzika koza. Antologia poetek jidysz, Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2018.
  Google Scholar

Beata Obertyńska, Wiersze wybrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
  Google Scholar

Piotr Paziński, Rzeczywistość poprzecierana, Wydawnictwo Austeria, Kraków 2015.
  Google Scholar

Icchok Lebusz Perec, Martwe miasto i inne opowiadania, przeł. Bella Szwarcman-Czarnota, Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2019.
  Google Scholar

Paweł Próchniak, Ptasia materia. Przyczynek do lektury „Nocy wielkiego sezonu” Brunona Schulza, [w]: „Konteksty. Polska Sztuka ludowa”, nr 324-325.
  Google Scholar

Małgorzata Roeske, Domowe repozytoria. Strychy jako prywatne miejsca pamięci, [w]: "Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej", nr 4/2017.
  Google Scholar

Joanna Roszak, (Mgliste) miejsca w poezji Paula Celana. Żydostwo pneumatyczne i geopoetyka pneumatyczna, [w]: „Porównania” 11, 2012, vol. XI.
DOI: https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11229   Google Scholar

Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, Wolne lektury: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/sklepy-cynamonowe-sklepy-cynamonowe/, dostęp 22.01.2025.
  Google Scholar

W.G. Sebald, Czuję. Zawrót głowy, przeł. Małgorzata Szymaniak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.
  Google Scholar

W.G. Sebald, Wyjechali, przeł. Małgorzata Lukasiewicz, WAB, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Isaac Bashevis Singer, Trzydzieści sześć opowiadań, Ossolineum, Wrocław 2024.
  Google Scholar

Antoni Słonimski, Poezje, Czytelnik, Warszawa 1954.
  Google Scholar

Słowa pośród nocy. Poetyckie dokumenty Holokaustu, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Stefan Symotiuk, Filozofia i genius loci, wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1997.
  Google Scholar

Serhij Żadan, Drohobycz, przeł. Jacek Podsiadło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2018.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-17

Cited By / Share

Sznajderman, M. (2025) „W domu Brunona Schulza”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 350(3), s. 182–189. doi: 10.36744/k.4466.

Autorzy

Monika Sznajderman 
redakcja@czarne.com.pl
Wydawnictwo Czarne Polska
https://orcid.org/0000-0003-0766-7572

Monika Sznajderman – antropolożka kultury, pisarka, wydawczyni. Autorka książek Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS (1994, 2020), Współczesna Biblia Pauperum. Szkice o wideo i kulturze popularnej (1998), Błazen. Maski i metafory (2000, 2014), Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna (2016, 2025) oraz Pusty las (2019). Współredaktorka antologii: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem (2002); Znikająca Europa (2006, 2015), Jako dowód i wyraz przyjaźni. Reportaże o Pałacu Kultury (2015) i Przecież ich nie zostawię. O żydowskich opiekunkach w czasie wojny (2018). Od 1996 roku prowadzi Wydawnictwo Czarne. Za książkę Fałszerze pieprzu uhonorowana Nagrodą im. Marii i Łukasza Hirszowiczów, Nagrodą Literacką Miasta Radomia oraz Nagrodą im. Jerzego Turowicza, a także nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrody Literackiej Nike, Śląskiego Wawrzynu Literackiego oraz do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Za Pusty las była nominowana do Nagrody Literackiej Nike.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Monika Sznajderman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa