At the Home of Bruno Schulz
Monika Sznajderman
redakcja@czarne.com.plWydawnictwo Czarne (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0766-7572
Abstract
For the author of this article the home of Bruno Schulz in Drohobycz, preserving invisible traces of the artist’s life, becomes a point of departure or rather an excursion involving other “ghostly” spaces according to a description by Katarzyna Kończal, who refers them to the works of W.G. Sebald, spaces in which the living dwell next to the dead and time becomes suspended. Forays along literary trails in search for traces of those slain in the Holocaust.
Keywords:
Bruno Schulz, Holocaust, poetry, Paul Celan, Jerzy FicowskiReferences
Antologia poezji żydowskiej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
Google Scholar
Gaston Bachelard, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. Henryk Chudak i Anna Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.
Google Scholar
Max Blecher, Dzieła zebrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2025.
Google Scholar
Paul Celan, Psalm i inne wiersze, Wydawnictwo a5, Kraków 2013.
Google Scholar
Marta Cobel-Tokarska, Bezludna wyspa, nora grób. Wojenne kryjówki Żydów w okupowanej Polsce, IPN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Czekanie na sen psa, Nisza, Warszawa 2014.
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Okolice sklepów cynamonowych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Niepamiętnik czyli podróż do Gorczakowa i jeszcze dawniej, Fundacja Pogranicze i Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", Sejny 2019..
Google Scholar
Jerzy Ficowski, Regionywielkiej herezji, Fundacja Pogranicze i Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów", Sejny 2002.
Google Scholar
Zuzanna Ginczanka, Poezje zebrane (1931-1944), Marginesy, Warszawa 2019.
Google Scholar
Katarzyna Kończal, Katarzyna Kończal, Sygnatury Sebalda. Zwierzęta – Widma – Ruiny, Ossolineum, Wrocław 2022.
Google Scholar
Ryszard Krynicki, Wiersze wybrane, wydawnictwo a5, Kraków 2009.
Google Scholar
Gerardus van der Leeuw, Fenomenologia religii, przeł. Jerzy Prokopiuk, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa, 1978.
Google Scholar
Primo Levi, Ocalały/Il superstite. Wybór wierszy/ Poesie scelte, Austeria, Kraków Budapeszt 2014.
Google Scholar
Piotr Matywiecki, Dwa oddechy. Szkice o tożsamości żydowskiej i chrześcijańskiej, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2010.
Google Scholar
Moja dzika koza. Antologia poetek jidysz, Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2018.
Google Scholar
Beata Obertyńska, Wiersze wybrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983.
Google Scholar
Piotr Paziński, Rzeczywistość poprzecierana, Wydawnictwo Austeria, Kraków 2015.
Google Scholar
Icchok Lebusz Perec, Martwe miasto i inne opowiadania, przeł. Bella Szwarcman-Czarnota, Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2019.
Google Scholar
Paweł Próchniak, Ptasia materia. Przyczynek do lektury „Nocy wielkiego sezonu” Brunona Schulza, [w]: „Konteksty. Polska Sztuka ludowa”, nr 324-325.
Google Scholar
Małgorzata Roeske, Domowe repozytoria. Strychy jako prywatne miejsca pamięci, [w]: "Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej", nr 4/2017.
Google Scholar
Joanna Roszak, (Mgliste) miejsca w poezji Paula Celana. Żydostwo pneumatyczne i geopoetyka pneumatyczna, [w]: „Porównania” 11, 2012, vol. XI.
DOI: https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11229
Google Scholar
Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe, Wolne lektury: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/sklepy-cynamonowe-sklepy-cynamonowe/, dostęp 22.01.2025.
Google Scholar
W.G. Sebald, Czuję. Zawrót głowy, przeł. Małgorzata Szymaniak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.
Google Scholar
W.G. Sebald, Wyjechali, przeł. Małgorzata Lukasiewicz, WAB, Warszawa 2005.
Google Scholar
Isaac Bashevis Singer, Trzydzieści sześć opowiadań, Ossolineum, Wrocław 2024.
Google Scholar
Antoni Słonimski, Poezje, Czytelnik, Warszawa 1954.
Google Scholar
Słowa pośród nocy. Poetyckie dokumenty Holokaustu, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa 2012.
Google Scholar
Stefan Symotiuk, Filozofia i genius loci, wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1997.
Google Scholar
Serhij Żadan, Drohobycz, przeł. Jacek Podsiadło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2018.
Google Scholar
Authors
Monika Sznajdermanredakcja@czarne.com.pl
Wydawnictwo Czarne Poland
https://orcid.org/0000-0003-0766-7572
Monika Sznajderman – antropolożka kultury, pisarka, wydawczyni. Autorka książek Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS (1994, 2020), Współczesna Biblia Pauperum. Szkice o wideo i kulturze popularnej (1998), Błazen. Maski i metafory (2000, 2014), Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna (2016, 2025) oraz Pusty las (2019). Współredaktorka antologii: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem (2002); Znikająca Europa (2006, 2015), Jako dowód i wyraz przyjaźni. Reportaże o Pałacu Kultury (2015) i Przecież ich nie zostawię. O żydowskich opiekunkach w czasie wojny (2018). Od 1996 roku prowadzi Wydawnictwo Czarne. Za książkę Fałszerze pieprzu uhonorowana Nagrodą im. Marii i Łukasza Hirszowiczów, Nagrodą Literacką Miasta Radomia oraz Nagrodą im. Jerzego Turowicza, a także nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrody Literackiej Nike, Śląskiego Wawrzynu Literackiego oraz do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Za Pusty las była nominowana do Nagrody Literackiej Nike.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2025 Monika Sznajderman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Monika Sznajderman, House of Eternity, House of Gratitude , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Monika Sznajderman, Fragments of a Journey , Konteksty: Vol. 346 No. 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne

