Aisteach – awangarda potencjalna
Antoni Michnik
antek_antek@poczta.onet.plInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2279-2374
Abstrakt
Esej stanowi analizę projektu Aiseach – fikcjonalnego archiwum irlandzkiej awangardy muzycznej, na którego czele stoi kompozytorka Jennifer Walshe. Tekst umieszcza projekt Walshe w kontekście historii artystycznych eksperymentów z fikcjonalnymi archiwami (zwłaszcza dźwiękowymi) i współczesnych praktyk kompozytorskich, z postulowaną przez artystkę „nową dyscypliną” na czele. Następnie analiza projektu zmierza ku odpowiedzi na pytanie o zawartą w Aisteach wizję historii oraz kultury Irlandii.
Słowa kluczowe:
tradycja wynaleziona, muzyka współczesna, Irlandia, fikcyjne archiwum, Jennifer WalsheBibliografia
"A Short History of Grúpat". https://www.cmc.ie/features/short-history-grupat.
Google Scholar
https://www.aisteach.org.
Google Scholar
"Army tests new riot weapon." New Scientist, Vol., 59, no. 684 1973,: 684.
Google Scholar
Casey, Rob. "Aisteach: Jennifer Walshe, Heritage, and the Invention of the Irish Avant-Garde." transposition, No. 8: 2019. https://journals.openedition.org/transposition/3110.
DOI: https://doi.org/10.4000/transposition.3110
Google Scholar
Diovanni, Timothy. "Inventing the Past, Reimagining the Future: Remembrance of Irish History in Aisteach." Journal of the Society for Musicology in Ireland, vol. 15, 2020: 75-102.
DOI: https://doi.org/10.35561/JSMI15208
Google Scholar
Eshun, Kodwo. More Brilliant than the Sun: Adventures in sonic Fiction. London: Quartet Books, 1998.
Google Scholar
https://gilgunn.org/portfolio/here-we-are-now-2018/.
Google Scholar
"From the Archives: A Fictional Writer Profiles a Fictional Artist, in 1969." ARTnews, October 5, 2018. https://www.artnews.com/art-news/retrospective/archives-fictional-writer-profiles-fictional-artist-1969-11102/.
Google Scholar
Гольдштейн, Михаил. Записки музыканта. Frankfurt/Main: Possev Verlag, 1970.
Google Scholar
Gray, Louise. "Jennifer Walshe Spins a Fine Tale." Musicworks, iss 116. https://www.musicworks.ca/featured-article/profile/jennifer-walshe-spins-fine-tale.
Google Scholar
Hobsbawm, Eric. "Wprowadzenie. Wynajdywanie tradycji." In Tradycja wynaleziona, edited by Eric Hobsbawm, Terence Ranger, translated by Mieczysław Godyń, Filip Godyń: 9-23 . Kraków: WUJ, 2008.
Google Scholar
Kiberd, Declan. Inventing Ireland. Cambridge: Harvard University Press, 1995.
Google Scholar
Lehmann, Harry. "Muzyka konceptualna jako katalizator zwrotu treściowo-estetycznego w nowej muzyce." Translated by Tomasz Biernacki, Monika Pasiecznik, Piotr Wojciechowski, Monika Zamiecka. Glissando #22, 2014: 88-105.
Google Scholar
"Making History: Jennifer Walshe", Painting In Text, October 18, 2018. https://paintingintext.com/2018/10/18/making-history-jennifer-walshe/.
Google Scholar
Michnik, Antoni. "Wymyślanie awangardy", Dwutygodnik, no. 289, 2020. https://www.dwutygodnik.com/artykul/9067-wymyslanie-awangardy.html.
Google Scholar
Michnik, Antoni. "Zamieszkując własne ścieżki – o twórczości Antona Lukoszevieze." In Nazwaliśmy to utopią. Rozmowy i eseje o muzyce współczesnej. Sacrum Profanum 2019, edited by Jan Topolski: 60-69. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2019.
Google Scholar
https://migrorecords.bandcamp.com/album/historical-documents-of-the-irish-avant-garde.
Google Scholar
Pasiecznik, Monika. "Jennifer Walshe – kameleon muzyki nowej." Glissando #29, 2017: 75-78.
Google Scholar
Quinn, Toner. "Everything Strange." The Journal of Music, 6 September 2018. https://journalofmusic.com/criticism/everything-strange.
Google Scholar
Quinn, Toner. "When we think about Ireland... what do we want included in the dataset?': Jennifer Walshe on the World Premiere of Her New Work 'Ireland: A Dataset." The Journal of Music, 24 September 2020. https://journalofmusic.com/news/when-we-think-about-ireland-what-do-we-want-included-dataset-jennifer-walshe-world-premiere-her.
Google Scholar
Rodwell, Rob. "Squawk box’ technology", New Scientist, 1973, Vol., 59, no. 684: 667-668.
Google Scholar
Rodwell, Rob. "How Dangerous is the Army’s squawk box?" New Scientist, 1973, Vol. 59, No. 865: 730.
Google Scholar
Smith, Laurajane. Uses of Heritage. London - New York: Routledge, 2006.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203602263
Google Scholar
Szreder, Kuba. ABC Projektariatu. O nędzy projektowego życia. Warszawa: Bęc Zmiana, 2016.
Google Scholar
Topolski, Jan. "Awatary nowej muzyki." Dwutygodnik, 242, 2018. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7934-awatary-nowej-muzyki.html.
Google Scholar
Trevor-Roper, Hugh. "Góralska tradycja Szkocji." W Tradycja wynaleziona, red. Eric Hobsbawm, Terence Ranger, przeł. Mieczysław Godyń, Filip Godyń. Kraków: WUJ, 2008: 25-51.
Google Scholar
Vaillant, Derek W. "La Police de L’AIR. Amateur Radio and the Politics of Aural Surveillance in France, 1921–1940." French Politics, Culture & Society, Vol. 28, No. 1, 2010: 1-24.
DOI: https://doi.org/10.3167/fpcs.2010.280101
Google Scholar
Walshe, Jennifer. "Nowa dyscyplina", translated by Agata Klichowska. Glissando #29, 2017: 79.
Google Scholar
Walshe, Jennifer. "(Some Other) Notes on Conceptualism." MusikTexte, 145, 2015. https://musiktexte.de/WebRoot/Store22/Shops/dc91cfee-4fdc-41fe-82da-0c2b88528c1e/MediaGallery/J_Walshe__Some_Other__Notes_on_Conceptualisms.pdf.
Google Scholar
Autorzy
Antoni Michnikantek_antek@poczta.onet.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2279-2374
Antoni Michnik – dr nauk humanistycznych (doktorat w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk), historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC. W latach 2013–2024 w redakcji magazynu „Glissando”. Publikował między innymi w „Dialogu”, „Kontekstach”, „Kulturze Popularnej”, „Kulturze Współczesnej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Polish Theatre Journal”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Ruchu Muzycznym” i „Zeszytach Literackich”. Współredaktor książek Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie (2014) Grupy ETC oraz Poza rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim (2015).
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Antoni Michnik

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.