Od doświadczenia rzeczywistości do doświadczenia spektaklu

Artykuł nierecenzowany, Zgłoszenie 18.04.2025, Decyzja redakcji: 1.09.2025

Piotr Śliwiński

pmsliwinski@gmail.com
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9248-7626

Abstrakt

Zaangażowanie poezji współczesnej nasuwa pytanie o jej związki z tradycjami poezji politycznie aktywnej, przede wszystkim z twórczością pokolenia 1968. Co łączy obie formacje, a co jej fundamentalnie dzieli? Status rzeczywistości okazuje się zupełnie różny. W latach 70. rzeczywistość ma przytłaczający charakter, jest ciężka i dotkliwa, pusta i odrażająca. Dzisiaj rzeczywistość faluje, zmienia się, ma strukturę pozoru, za to na nowo pociągające okazują się utopie i ideologie. 



Słowa kluczowe:

poezja, pokolenie '68, zaangażowanie polityczne, spektakl

A. Skrendo, Stanisław: widma poezji, „Teksty Drugie” 2014, z. 2
  Google Scholar

M. Szulc Packalén, Pokolenie 68. Studium o poezji polskiej lat siedemdziesiątych. Na przykładzie poezji S. Barańczaka, J. Kornhausera, R. Krynickiego, A Zagajewskiego, Warszawa 1997
  Google Scholar

L. Burska, Awangarda i inne złudzenia. O pokoleniu ‘68 w Polsce, Gdańsk 2012
  Google Scholar

B. Tokarz, Poetyka Nowej Fali, Katowice 1990
  Google Scholar

S. Piskor, O tożsamości polskiej, Kraków 1988
  Google Scholar

J. Kandziora, Barańczak: głosy z połowy lat ’70, (W zb.) Poeta i Duch Wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, pod red. P. Śliwińskiego, Poznań 2014
  Google Scholar

W długim cieniu Pałacu Kultury. Dyskusja z udziałem T. Burka, J. Jarzębskiego, D. Nowackiego, J. Sosnowskiego, M. Zaleskiego, „Znak| 2000, nr 5
  Google Scholar

T. Nyczek, Powiedz tylko słowo. Szkice literackie wokół „pokolenia ‘68”, Gdańsk 2000
  Google Scholar

J. Rancierre, Estetyka jako poityka, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007
  Google Scholar

Z. Bauman, Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków 2006
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-17

Cited By / Share

Śliwiński, P. (2025) „Od doświadczenia rzeczywistości do doświadczenia spektaklu”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 350(3), s. 91–96. doi: 10.36744/k.4415.

Autorzy

Piotr Śliwiński 
pmsliwinski@gmail.com
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Polska
https://orcid.org/0000-0001-9248-7626

Piotr Śliwiński – krytyk i historyk literatury. Profesor, wykłada na UAM. Autor i współautor dziesięciu książek o literaturze XX wieku i współczesnej; inicjator i redaktor dwudziestu książek na temat poezji. Kurator festiwalu Poznań Poetów, przewodniczący kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej, był też m.in. jurorem Nagrody Literackiej Gdynia i Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Ostatnio wydał antologię poetycką Wolny wybór. Stulecie wierszy 1918–2018 (2018) oraz Dyskursy, w dyskursach. Szkice o krytyce i literaturze lat ostatnich (2019).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Śliwiński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa