W Irlandii, czyli w Polsce?
Teatr i dramat w Irlandii i w Polsce w latach 90. XX wieku
Barbara Świąder-Puchowska
barbara.swiader@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7818-0839
Abstrakt
Tekst stanowi próbę wstępnej analizy przyczyn swoistego boomu na teksty irlandzkich dramatopisarzy nowego pokolenia, który miał miejsce w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Dramaty autorów takich, jak Martin McDonagh i Conor McPherson, okazały się wówczas niezwykle pojemną przestrzenią na polską mentalność. Na niezwykłą popularność sztuk Irlandczyków złożyły się m.in. podobne doświadczenia Polski i Irlandii na poziomie zbiorowym oraz związany z przemianami społeczno-politycznymi, moment zmiany w polskim teatrze, jaki miał miejsce w drugiej połowie XX wieku. W artykule poddano analizie dwa spektakle, reprezentatywne dla opisywanego tu zjawiska: Kalekę z Inishmaan McDonagha w reżyserii Agnieszki Glińskiej i Władysława Kowalskiego oraz Tamę McPhersona w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej.
Słowa kluczowe:
współczesny dramat irlandzki, Martin McDonagh, Conor McPherson, polski teatr współczesny, "nowy teatr"Bibliografia
Abramowicz Marta, Irlandia wstaje z kolan, Warszawa 2023.
Google Scholar
Biernat Marcin, Tożsamość kulturowa i narodowa Irlandczyków w procesie przemian. Studium socjologiczne młodzieży akademickiej [Rozprawa doktorska pod kierunkiem dr hab. E. Jurczyńskiej-McCluskey, prof. ATH], Kraków 2013, https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/84bd9c37-6e2a-4721-b52b-73928cf752af/content.
Google Scholar
Crawley Joanna, Dramaturżnicy, „Dialog” 2017, nr 7-8, http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/dramaturznicy.
Google Scholar
Dramaty irlandzkie. „Dialog”. Najlepsze z najlepszych, „Dialog”, Kraków – Warszawa 2011.
Google Scholar
Dudkiewicz Ignacy, Pastwisko. Jak przeszłość, strach i bezwład rządzą polskim Kościołem, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2024.
Google Scholar
Fik Marta, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Warszawa 1991.
Google Scholar
Grene Nicholas, Klarowność wypowiedzi dramatycznej, czyli irlandzki dramat końca wieku dwudziestego, tłum. M. Lachman [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_9107/c/01-grene.pdf.
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.02
Google Scholar
Gruszczyński Piotr , Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, W.A.B., Warszawa 2003.
Google Scholar
Gruszczyński Piotr, Młodsi zdolniejsi, „Dialog” 1998, nr 3.
Google Scholar
Grzybowski Stanisław, Historia Irlandii, Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 2003.
Google Scholar
Kaliński Janusz, Transformacja gospodarki polskiej w latach 1989–2004, Warszawa 2009.
Google Scholar
Katarzyna Ojrzyńska, Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”, [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2.
Google Scholar
Lachman Michał, Polityka, historia, tożsamość, [w:] Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009.
Google Scholar
Lachman Michał, Zagrać siebie. Irlandczyk w teatrze życia codziennego, „Dialog” 2011, nr 5.
Google Scholar
McPherson Conor, Tama, tłum. K. Rozhin, [w:] Dramaty irlandzkie…, dz. cyt. Polski pierwodruk: „Dialog” 1999, nr 11.
Google Scholar
Miłkowski Tomasz, Irlandzkie historie, „Trybuna” 1999, nr 283, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77350/irlandzkie-historie.
Google Scholar
Nowak Maciej, My, czyli nowy teatr, „Notatnik Teatralny” 2004, nr 36.
Google Scholar
Ojrzyńska Katarzyna, Powrót tańczącego ciała na irlandzką scenę w kontekście „niepokornych lat dziewięćdziesiątych”, [w:] „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.24.12
Google Scholar
Pawłowski Roman, 25 lat teatru w wolnej Polsce. Czy jest wspólnota?, „Gazeta Wyborcza” 17.04.2014.
Google Scholar
Pawłowski Roman, Irlandia, czyli Polska, „Gazeta Wyborcza”, 15.02.1999, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/167306/irlandia-czyli-polska.
Google Scholar
Polityka, historia, tożsamość. Antologia współczesnego dramatu irlandzkiego, red. M. Lachman, Panga Pank, Kraków 2009.
Google Scholar
Rembowska Aleksandra, Prosta historia, „Teatr” 2000, nr 1/3, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77352/prosta-historia.
Google Scholar
Sztarbowski Paweł, Teatralny Tarantino, „Newsweek Polska” 2006, nr 46, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/31474/teatralny-tarantino.
Google Scholar
Tama Conora McPhersona, reż. A. Lipiec-Wróblewska, Teatr Studio w Warszawie, premiera: 24.11.1999.
Google Scholar
Tradycyjnie w opozycji. Antologia młodego dramatu irlandzkiego, tłum. Klaudyna Rozhin, Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”, Sulejówek 2007.
Google Scholar
Wakar Jacek, Każdy ma swoją opowieść, „Życie” 1999, nr 303, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/77337/kazdy-ma-swoja-opowiesc.
Google Scholar
Wilson Thomas M., Donnan Hastings, The Anthropology of Ireland, Routledge, London, New York 2006.
Google Scholar
Wiśniewski Tomasz, [b.t.], Between.Pomiędzy, https://www.between.org.pl/festivals/13-festival/chapter-8#5.
Google Scholar
Autorzy
Barbara Świąder-Puchowskabarbara.swiader@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-7818-0839
Barbara Świąder-Puchowska – dr, teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego, adiunktka w Zakładzie Kulturoznawstwa w Instytucie Badań nad Kulturą. Zajmuje się głównie polskim teatrem współczesnym, w tym teatrem niezależnym w Gdańsku, oraz animacją kultury w aspekcie praktycznym. Autorka wielu recenzji i tekstów krytycznych o teatrze oraz między innymi książek Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku i Dosięgnąć nieba. Teatr Snów. Współredaktorka tomów Na szlakach kultury. Sztuka – antropologia – teoria oraz Teatr Wybrzeże w latach 1996–2016. Zjawiska – ludzie – przedstawienia.
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Barbara Świąder-Puchowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.