Madonna. Dolores popkultury
Sebastian Latocha
sebastian.latocha@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4226-9131
Abstrakt
Przedmiotem tekstu są dwa subwersyjne cykle fotograficzne z Madonną w roli głównej: w pierwszym artystka cierpi jak Mater Dolorosa, w drugim organizuje Ostatnią Wieczerzę. Autor bada subwersyjne zdjęcia Madonny jako przykład dyskursu słabych, stosując Foucaultowskie pojęcie przeciw-historii jako narzędzie analizy i interpretacji. Jaką historię opowiada nam Madonna, która wychodzi z cienia? Dlaczego ikona popkultury ingeruje w wielkie tematy sztuki chrześcijańskiej oraz typy ikonograficzne, które utrwalają i porządkują naszą wiedzę o tym, co stało się między Wielkim Czwartkiem a zdjęciem z krzyża i złożeniem Chrystusa do grobu?
Słowa kluczowe:
Madonna, ikonografia maryjna, kultura popularna, przeciw-historiaBibliografia
Christopher Andersen, Madonna. Królowa skandali, przeł. A. Reszka, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1997.
Google Scholar
Karen Armstrong, Krótka historia mitu, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2021.
Google Scholar
John Berger, Sposoby widzenia, Fundacje Aletheia, przeł. M. Bryk, Warszawa 2008.
Google Scholar
Hans Biedermann, Leksykon symboli, przeł. J. Rubinowicz, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2000.
Google Scholar
Juan Eduardo Cirlot, Słownik symboli, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
Google Scholar
Rafał Drozdowski, Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2009.
Google Scholar
Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, przeł. P. Salwa, J. Ugniewska, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 1996.
Google Scholar
Dorothea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990.
Google Scholar
Michel Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.
Google Scholar
Piotr Kowalski, O jednorożcu, Wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Szkice z historii kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Google Scholar
Silvia Malaguzzi, Wokół stołu, przeł. E. Morka, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2009.
Google Scholar
Simone Marchetti, Essere Madonna, „Vanity Fair. Icon Issue”, 1 lutego 2023, nr 4–5, s. 44–50.
Google Scholar
Matka Bolesna. Wzór dla cierpiących, Nowy Sącz 1985 [The Foot of the Cross or The sorrows of Mary, London 1857].
Google Scholar
Luis T. Melgar, 1001 wizerunków Matki Boskiej. Tradycja i kultura, przeł. A. Ciastek, Bellona SA, Warszawa 2012.
Google Scholar
Ewa Nowina-Sroczyńska, Karuzela z Madonnami, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2023, nr 1–2.
DOI: https://doi.org/10.36744/k.3172
Google Scholar
Po co Madonnie krzyż, https://www.rp.pl/kultura/art15467831-po-co-madonnie-krzyz.
Google Scholar
Jean-Paul Roux, Kobieta w historii i micie, przeł. B. Szczepańska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2010.
Google Scholar
Adam Rybicki, Compassio Mariae w chrześcijańskim życiu duchowym. Studium na przykładzie polskiej średniowiecznej literatury i sztuki religijnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
Google Scholar
Mineke Schipper, Na początku nie było nikogo, przeł. R. Pucek, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012.
Google Scholar
Jacek Sieradzan, Bono i Madonna – między charyzmą a narcyzmem, [w:] Narcyzm, red. Jacek Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, s. 287–325.
Google Scholar
Susan Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012.
Google Scholar
J. Randy Taraborelli, Madonna: Biografia intymna, przeł. D. Pomadowska, Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Warszawa 2002.
Google Scholar
Alfredo Tradigo, Ikony i święci prawosławni, przeł. E. Maciszewska, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2011.
Google Scholar
Tu powszywam, tu poplotę z drutu. Z Katarzyną Konieczką rozmawia Magdalena Kacalak, „Wysokie Obcasy” 2023, nr 5 (1224), s. 19–20.
Google Scholar
Artur Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne, https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/.
Google Scholar
Autorzy
Sebastian Latochasebastian.latocha@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-4226-9131
Sebastian Latocha – adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Autor artykułów, które ukazały się m.in. na łamach: „Kontekstów”, „Etnografii Polskiej”, „Kultury i Społeczeństwa”, „Journal of Urban Ethnology”, „Łódzkich Studiów Etnograficznych”.
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 24
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Sebastian Latocha
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.