Madonna. The Dolores of Pop Culture

Sebastian Latocha

sebastian.latocha@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4226-9131

Abstract

The subject of the text are two subversive photographic series with Madonna in the main role: in the first one, the artist suffers in the manner of Mater Dolorosa, and in the second one, she organizes the Last Supper. The author examines subversive photos of Madonna as an example of a discourse of the weak, using Foucault’s concept of counter-history as a tool of analysis and interpretation. What story does Madonna tell us as she comes out of the shadows? Why does a pop culture icon interfere with the great themes of Christian art and iconographic types that consolidate and organize our knowledge about what happened between Holy Thursday and the Descent from the Cross and the entombment of Christ?


Keywords:

Madonna, Marian iconography, popular culture, counter-history

Christopher Andersen, Madonna. Królowa skandali, przeł. A. Reszka, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1997.
  Google Scholar

Karen Armstrong, Krótka historia mitu, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2021.
  Google Scholar

John Berger, Sposoby widzenia, Fundacje Aletheia, przeł. M. Bryk, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Hans Biedermann, Leksykon symboli, przeł. J. Rubinowicz, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Juan Eduardo Cirlot, Słownik symboli, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
  Google Scholar

Rafał Drozdowski, Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2009.
  Google Scholar

Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, przeł. P. Salwa, J. Ugniewska, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Dorothea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990.
  Google Scholar

Michel Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.
  Google Scholar

Piotr Kowalski, O jednorożcu, Wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Szkice z historii kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
  Google Scholar

Silvia Malaguzzi, Wokół stołu, przeł. E. Morka, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Simone Marchetti, Essere Madonna, „Vanity Fair. Icon Issue”, 1 lutego 2023, nr 4–5, s. 44–50.
  Google Scholar

Matka Bolesna. Wzór dla cierpiących, Nowy Sącz 1985 [The Foot of the Cross or The sorrows of Mary, London 1857].
  Google Scholar

Luis T. Melgar, 1001 wizerunków Matki Boskiej. Tradycja i kultura, przeł. A. Ciastek, Bellona SA, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Ewa Nowina-Sroczyńska, Karuzela z Madonnami, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2023, nr 1–2.
DOI: https://doi.org/10.36744/k.3172   Google Scholar

Po co Madonnie krzyż, https://www.rp.pl/kultura/art15467831-po-co-madonnie-krzyz.
  Google Scholar

Jean-Paul Roux, Kobieta w historii i micie, przeł. B. Szczepańska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Adam Rybicki, Compassio Mariae w chrześcijańskim życiu duchowym. Studium na przykładzie polskiej średniowiecznej literatury i sztuki religijnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
  Google Scholar

Mineke Schipper, Na początku nie było nikogo, przeł. R. Pucek, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Jacek Sieradzan, Bono i Madonna – między charyzmą a narcyzmem, [w:] Narcyzm, red. Jacek Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, s. 287–325.
  Google Scholar

Susan Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012.
  Google Scholar

J. Randy Taraborelli, Madonna: Biografia intymna, przeł. D. Pomadowska, Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Warszawa 2002.
  Google Scholar

Alfredo Tradigo, Ikony i święci prawosławni, przeł. E. Maciszewska, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2011.
  Google Scholar

Tu powszywam, tu poplotę z drutu. Z Katarzyną Konieczką rozmawia Magdalena Kacalak, „Wysokie Obcasy” 2023, nr 5 (1224), s. 19–20.
  Google Scholar

Artur Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne, https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/.
  Google Scholar


Published
2024-11-05

Cited by

Latocha, S. (2024) “ Madonna. The Dolores of Pop Culture”, Konteksty, 344(1-2), pp. 284–290. doi: 10.36744/k.3171.

Authors

Sebastian Latocha 
sebastian.latocha@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Poland
https://orcid.org/0000-0003-4226-9131

Sebastian Latocha – adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Autor artykułów, które ukazały się m.in. na łamach: „Kontekstów”, „Etnografii Polskiej”, „Kultury i Społeczeństwa”, „Journal of Urban Ethnology”, „Łódzkich Studiów Etnograficznych”.



Statistics

Abstract views: 32
PDF downloads: 29