Muzeum niemożliwe. Fred Wilson w Warszawie
Sara Herczyńska
konteksty@ispan.pla:1:{s:5:"pl_PL";s:49:"Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski";} (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4840-5819
Abstrakt
W 1992 roku amerykański artysta Fred Wilson odwiedził Warszawę i stworzył pracę Muzeum niemożliwe na wystawę Translation w Centrum Sztuki Współczesnej. Praca miała formę metamuzealnej instalacji. Artykuł stanowi analizę i interpretację tej pracy i jej odbioru w odniesieniu do kontekstu warszawskiego i w odniesieniu do innych prac artysty.
Słowa kluczowe:
muzeum, transformacja ustrojowa, interwencja muzealna, Fred Wilson, Centrum Sztuki WspółczesnejBibliografia
Judith Barry, Renée Green, Fred Wilson, Christian Philipp Müller, Andrea Fraser, Serving Institutions, “October”, t. 80, wiosna 1997, s. 120-129.
DOI: https://doi.org/10.2307/778812
Google Scholar
Marek Bartelik, Translation, „Artforum”, grudzień 1992.
Google Scholar
B.S, Amerykańska sztuka i polska rzeczywistość, „Spotkania”, 23-29 lipca 1992.
Google Scholar
Jolanta Chrzanowska-Pieńkos (red.), Translation (katalog wystawy), CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992.
Google Scholar
Lisa G. Corrin, Mining the Museum: An Installation Confronting History, „Curator: The Museum Journal”, grudzień 1993.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1993.tb00804.x
Google Scholar
DAW, Przygoda z Amerykanami, „Kurier Polski” 24-26 lipca 1992.
DOI: https://doi.org/10.2307/966237
Google Scholar
Monika Fabijańska, Nieznani artyści z Ameryki. Rozmowa z Kim Levin, „Szum” 10.11.2017.
Google Scholar
Donald Garfield, Making the museum mine: an interview with Fred Wilson, “Museum News” t. 72, maj-czerwiec 1993.
Google Scholar
Joanna Kiliszek, Zabawa w Polskę, „Gazeta Wyborcza”, 17.07.1992.
Google Scholar
Wojciech Krukowski, Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Instytut Teatralny im. Zygmunta Raszewskiego, Instytut Sztuk Performatywnych, Warszawa 2015.
Google Scholar
Kim Levin, Translation, w: Translation (katalog wystawy), red. Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992.
Google Scholar
Luiza Nader, „Co za wstyd!” Historiografia o socrealizmie w latach 80., [w:] Odrzucone dziedzictwo. O sztuce polskiej lat 80., red. Karol Sienkiewicz, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2011.
Google Scholar
Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Google Scholar
Różnicowanie narodowego „my”: kuratorskie marzenia, red. Roma Sendyka, Erica Lehrer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
Google Scholar
Violetta Sajkiewicz, Muzeum jako miejsce transgresji. Wystawy-instalacje Freda Wilsona, [w:] Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. Maria Popczyk, Muzeum Śląskie, Katowica 2006.
Google Scholar
Wojciech Skrodzki, Amerykanie. Wystawa „Translation”, „Życie Warszawy” 9 lipca 1992.
Google Scholar
Judith. E. Stein, Sins of Omission [Fred Wilson's Mining the Museum], „Art in America”, październik 1993.
Google Scholar
Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa 2016.
Google Scholar
Maria Wąchała-Skindzier, PRL w narracji muzealnej 1989-2017, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2023.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388535
Google Scholar
Fred Wilson, Howard Halle, Mining the museum, „Grand Street” 44 (1993).
DOI: https://doi.org/10.2307/25007622
Google Scholar
Artur Żmijewski, Nie bać się artystów. Z Miladą Ślizińską rozmawia Artur Żmijewski, „Szum” 12.02.2015.
Google Scholar
Artur Żmijewski, Wojtek jestem. Z Wojciechem Krukowskim rozmawia Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” nr 41-41(2015).
Google Scholar
Autorzy
Sara Herczyńskakonteksty@ispan.pl
a:1:{s:5:"pl_PL";s:49:"Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski";} Polska
https://orcid.org/0000-0003-4840-5819
Sara Herczyńska – kulturoznawczyni, pracowniczka Instytutu Kultury Polskiej UW. Napisała pracę doktorską poświęconą polskim muzeom biograficznym. Publikowała między innymi w „Tekstach Drugich”, „Widoku”, „Czasie Kultury” i „Przeglądzie Humanistycznym”. Interesuje się badaniami nad pamięcią, muzeami i polską sztuką współczesną.
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Sara Herczyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.