The Impossible Museum. Fred Wilson in Warsaw

Sara Herczyńska

konteksty@ispan.pl
a:1:{s:5:"pl_PL";s:49:"Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski";} (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4840-5819

Abstract

In 1992 the American artist Fred Wilson visited Warsaw and created Muzeum niemożliwe (The Impossible Museum) – a meta-museum installation for the Translation exhibition held at the Centre for Contemporary Art. This article proposes an analysis and interpretation of the discussed work of art as well as its reception in reference to the Warsaw context and the artist’s other works.


Keywords:

museum, political transformation, museum intervention, Fred Wilson, Centre for Contemporary Art

Judith Barry, Renée Green, Fred Wilson, Christian Philipp Müller, Andrea Fraser, Serving Institutions, “October”, t. 80, wiosna 1997, s. 120-129.
DOI: https://doi.org/10.2307/778812   Google Scholar

Marek Bartelik, Translation, „Artforum”, grudzień 1992.
  Google Scholar

B.S, Amerykańska sztuka i polska rzeczywistość, „Spotkania”, 23-29 lipca 1992.
  Google Scholar

Jolanta Chrzanowska-Pieńkos (red.), Translation (katalog wystawy), CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992.
  Google Scholar

Lisa G. Corrin, Mining the Museum: An Installation Confronting History, „Curator: The Museum Journal”, grudzień 1993.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1993.tb00804.x   Google Scholar

DAW, Przygoda z Amerykanami, „Kurier Polski” 24-26 lipca 1992.
DOI: https://doi.org/10.2307/966237   Google Scholar

Monika Fabijańska, Nieznani artyści z Ameryki. Rozmowa z Kim Levin, „Szum” 10.11.2017.
  Google Scholar

Donald Garfield, Making the museum mine: an interview with Fred Wilson, “Museum News” t. 72, maj-czerwiec 1993.
  Google Scholar

Joanna Kiliszek, Zabawa w Polskę, „Gazeta Wyborcza”, 17.07.1992.
  Google Scholar

Wojciech Krukowski, Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Instytut Teatralny im. Zygmunta Raszewskiego, Instytut Sztuk Performatywnych, Warszawa 2015.
  Google Scholar

Kim Levin, Translation, w: Translation (katalog wystawy), red. Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992.
  Google Scholar

Luiza Nader, „Co za wstyd!” Historiografia o socrealizmie w latach 80., [w:] Odrzucone dziedzictwo. O sztuce polskiej lat 80., red. Karol Sienkiewicz, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2011.
  Google Scholar

Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Universitas, Kraków 2008.
  Google Scholar

Różnicowanie narodowego „my”: kuratorskie marzenia, red. Roma Sendyka, Erica Lehrer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
  Google Scholar

Violetta Sajkiewicz, Muzeum jako miejsce transgresji. Wystawy-instalacje Freda Wilsona, [w:] Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. Maria Popczyk, Muzeum Śląskie, Katowica 2006.
  Google Scholar

Wojciech Skrodzki, Amerykanie. Wystawa „Translation”, „Życie Warszawy” 9 lipca 1992.
  Google Scholar

Judith. E. Stein, Sins of Omission [Fred Wilson's Mining the Museum], „Art in America”, październik 1993.
  Google Scholar

Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Maria Wąchała-Skindzier, PRL w narracji muzealnej 1989-2017, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2023.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388535   Google Scholar

Fred Wilson, Howard Halle, Mining the museum, „Grand Street” 44 (1993).
DOI: https://doi.org/10.2307/25007622   Google Scholar

Artur Żmijewski, Nie bać się artystów. Z Miladą Ślizińską rozmawia Artur Żmijewski, „Szum” 12.02.2015.
  Google Scholar

Artur Żmijewski, Wojtek jestem. Z Wojciechem Krukowskim rozmawia Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” nr 41-41(2015).
  Google Scholar


Published
2024-12-23

Cited by

Herczyńska, S. (2024) “The Impossible Museum. Fred Wilson in Warsaw”, Konteksty, 346(3), pp. 56–61. doi: 10.36744/k.3111.

Authors

Sara Herczyńska 
konteksty@ispan.pl
a:1:{s:5:"pl_PL";s:49:"Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski";} Poland
https://orcid.org/0000-0003-4840-5819

Sara Herczyńska – kulturoznawczyni, pracowniczka Instytutu Kultury Polskiej UW. Napisała pracę doktorską poświęconą polskim muzeom biograficznym. Publikowała między innymi w „Tekstach Drugich”, „Widoku”, „Czasie Kultury” i „Przeglądzie Humanistycznym”. Interesuje się badaniami nad pamięcią, muzeami i polską sztuką współczesną.



Statistics

Abstract views: 23
PDF downloads: 14