Zły mit
Obrazowanie międzypokoleniowych przeżyć rewolucji i wojny
Abstrakt
Artykuł jest skróconą wersją rozdziału książki Superfluous Women: Art, Feminism, and Revolution in Twenty-First Century Ukraine i przedstawia historyczny oraz teoretyczny kontekst ukraińskiej sztuki w odniesieniu do koncepcji wolności słowa. Autorka rozważa międzypokoleniową transmisję pamięci o dwudziestowiecznych wojnach i rewolucjach, w szczególności w przypadkach, gdy wielkie mity sowieckiej przeszłości są kwestionowane i wymyślane na nowo w eksperymentach estetycznych prowadzonych w porewolucyjnej (po Majdanie 2013) sferze publicznej, mających na celu ujawnienie i obalenie antydemokratycznych rządów, systematycznej korupcji i cenzury w ostatnich dziesięcioleciach.
Słowa kluczowe:
Ukraina, sztuka, pamięćAutorzy
Jessica Zychowiczkonteksty@ispan.pl
Institute of International Education Ukraina
Jessica Zychowicz – dyrektorka biura Fulbright Ukraine & Institute of International Education w Kijowie. Jest autorką książki Superfluous Women: Art, Feminism, and Revolution in Twenty-First Century Ukraine (2020); jej polskie wydanie ukaże się w kwietniu 2024 roku jako Kobiety zbędne: Sztuka, feminizm i rewolucja na Ukrainie XXI wieku (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Karakter), ukraińskie – w styczniu 2024 roku. Jest redaktorką książki Freedom Taking Place: War, Women and Culture at the Intersection of Ukraine, Poland, and Belarus (2023), a także autorką artykułów oraz rozdziałów w publikacjach zbiorowych. Była stypendystką Fulbrighta w Kijowskiej Akademii Mohylańskiej, pracownikiem naukowym Munk School of Global Affairs (Uniwersytet w Toronto), stypendystką wizytującą na Uniwersytecie w Albercie i na Uniwersytecie w Uppsali w Szwecji. Posiada tytuł doktora Uniwersytetu Michigan.
Statystyki
Abstract views: 118PDF downloads: 61
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jessica Zychowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.