„Robię przestrzeń”
Codzienna praktyka twórcza Hanny Rechowicz
Urszula Janoszuk-Giergiel
u.janoszuk@uw.edu.plUniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5677-3190
Abstrakt
Tekst skupia się na analizie i interpretacji codziennej praktyki twórczej – robienia przestrzeni – Hanny Rechowicz, przy użyciu wywiadu antropologicznego częściowo ustrukturyzowanego i etnografii wizualnej, a także teorii dobieranych na zasadzie metody analizy kulturowej wg Mieke Bal. Wywodząc kategorie opisu i analizy od doświadczenia uczestnictwa w procesie twórczyni, zajmuję się kolejno etapami praktyki twórczej Rechowicz: tknieniem, dawaniem, szukaniem miejsca i odchodzeniem. Przy analizie całokształtu praktyki dochodzę do wniosków, że jest on kobiecy, eksperymentem, zabawą, buntem i w swej istocie polega na operowaniu relacjami.
Słowa kluczowe:
praktyki społeczne, praktyki twórcze, bricolage, kolaż, antropologia rzeczy, filozofia troski, surrealizm, PRL, femażBibliografia
Andersson Dag T. , Tingenes taushet, tingenes tale, Oslo 2001.
Google Scholar
Andreassen Elin, Bjerck Hein Bjartmann, Olsen Bjørnar, Persistent memories. Pyramiden – a Soviet Mining Town in the High Arctic, Trondheim 2010.
Google Scholar
Bal Mieke, From Cultural Studies to Cultural Analysis: ‘A Controlled Reflection on the Formation of Method’, [w:] Interrogating Cultural Studies. Theory, Politics and Practice, red. Paul Bowman, Pluto Press, 2003.
Google Scholar
Benjamin Walter, Pasaże, przeł. I. Kania, red. R. Tiedemann, posł. Z. Bauman, Kraków 2005.
Google Scholar
Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny, tłum. Maciej Falski, Kraków 2008.
Google Scholar
Brach-Czaina Jolanta, Szczeliny istnienia, Dowody na Istnienie, Warszawa 2018.
Google Scholar
Breton Andre, Nadja, przeł. J. Waczków, „Literatura na Świecie” 1992, nr 1.
Google Scholar
Buck-Morss Susan, The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcade Project, Cambridge, Mass. 1999.
Google Scholar
Cegielski Max, Mozaika. Śladami Rechowiczów, W.A.B.,Warszawa 2011.
Google Scholar
Czerniewska Klara, Gaber i Pani Fantazja: surrealizm stosowany, 40000 Malarzy, Warszawa 2011.
Google Scholar
Clifford James, O surrealizmie etnograficznym, [w tegoż:] Kłopoty z kulturą, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
Google Scholar
Czyńska Małgorzata, Malownicze nieużytki, rozmowa z Hanną Rechowicz, [w:] Dom polski. Meblościanka z pikasami, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017.
Google Scholar
DeSilvey Caitlin, Observed Decay: Telling Stories with Mutable Things, „Journal of Material Culture” 2006, nr 11 (3).
DOI: https://doi.org/10.1177/1359183506068808
Google Scholar
Freedman Diane C., Żona, wdowa, kobieta: role antropologa w transylwańskiej wiosce, tłum. Karolina Bielenin-Lenczowska, b.d. Oryginał: D.C. Freedman, Wife, Widow, Woman: Roles of an Anthropologist in a Transylvanian Village, w: P. Golde (ed.) Women in the field. Anthropological experiences, Berkeley: University of California Press 1986, s. 333-359.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520352445-015
Google Scholar
Gell Alfred, Art and Agency: An Anthropological Theory, Oxford 1998.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198280132.001.0001
Google Scholar
Godlewski Grzegorz, Antropologia praktyk językowych: wprowadzenie, [w:] Antropologia praktyk językowych, red. Grzegorz Godlewski Agnieszka Karpowicz Marta Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323521822.pp.7-80
Google Scholar
Harman Graham, Tool-being: Heidegger and the Metaphysics of Objects, Chicago 2002.
Google Scholar
Hasło: environment, https://zacheta.art.pl/pl/mediateka-i-publikacje/environment, data dostępu: 06.09.2022.
Google Scholar
Hasło: impuls, [w:] Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/impuls;2465975.html, data dostępu: 26.05.2022.
Google Scholar
Heidegger Martin, Bycie i czas, przekł., przedm., przypisy B. Baran, Warszawa 2008.
Google Scholar
Jackson Michael, Introduction: Phenomenology, Radical Empiricism, and Anthropological Critique, [w:] Things as they are: new directions in phenomenological anthropology, red. Michael Jackson, Bloomington: Indiana University Press 1996.
Google Scholar
Latour Bruno, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. A. Derra, wstęp K. Abriszewski, Kraków 2010.
Google Scholar
Matthews J. H., Languages of Surrealism, Columbia 1986.
Google Scholar
Przeczarowując świat, rozmowa Hanny Rydlewskiej z Małgorzata Mirgą-Tas oraz kuratorami wystawy w pawilonie polskim: Wojciechem Szymańskim i Joanną Warszą, https://www.youtube.com/watch?v=wgNruZvXEmk, data dostępu: 26.05.2022.
Google Scholar
Rabinovitch Celia, Surrealism and the Sacred. Power, Eros and the occult in Modern Art, Boulder-Oxford 2002.
Google Scholar
Rydlewska Hanna, Hanna Rechowicz: Kosmiczna forma, https://www.vogue.pl/a/hanna-rechowicz-kosmiczna-forma, data dostępu: 26.05.2022.
Google Scholar
Schapiro Miriam, Meyer Melissa, Waste Not, Want Not: An Inquiry into What Women Saved and Assembled — Femmage, [w:] „Heresies: Women’s Traditional Arts: The Politics of Aesthetics”, Winter, 1978.
Google Scholar
Olsen Bjørnar, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2013.
Google Scholar
Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni, Wydawnictwo „słowo/obraz terytoria”, Gdańsk 2007.
Google Scholar
Toniak Ewa, Prace Rentowne, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015.
Google Scholar
Uniechowska Felicja, Moje hobby to mieszkanie, „Ty i ja”, 2/1963.
Google Scholar
Waldman Diane, Collage, Assemblage, and the Found Object, H.N. Abrams, Nowy Jork 1992.
Google Scholar
Ważyk Adam, Przedmowa, [w:] Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, wybór i przekład Adam Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973.
Google Scholar
Autorzy
Urszula Janoszuk-Giergielu.janoszuk@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0001-5677-3190
Urszula Janoszuk-Giergiel – kulturoznawczyni i antropolożka, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW. Prowadzi podcast Kreatywnie U Janoszuk, w którym edukuje i rozmawia na temat kreatywności i rozwoju osobistego.
Statystyki
Abstract views: 162PDF downloads: 83
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Urszula Janoszuk-Giergiel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.