Inspiracje sztuką japońską we wczesnych grafikach Jana Rubczaka

Katarzyna Kesling


Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7791-7832

Abstrakt

Wczesna twórczość Jana Rubczaka przypada na okres studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W tym czasie młody artysta rozwijał swoje umiejętności, szczególną uwagę poświęcając grafice. Akwaforty i akwatinty, które wówczas wykonał wyróżnia bardzo dobre opanowanie warsztatu.

Podobnie jak wielu artystów europejskich działających na przełomie XIX i XX wieku, Rubczak także uległ wpływom sztuki japońskiej. Fascynacja sztuką Dalekiego Wschodu w Europie zaobserwować można już od drugiej połowy XIX wieku. Objęła ona między innymi: malarstwo, rysunek, grafikę, ale również literaturę, teatr i modę. Od momentu otwarcia się Japonii na świat, po okresie izolacji cesarstwa, w Europie i Stanach Zjednoczonych wydano szereg publikacji poświęconych historii i kulturze tego kraju, co przyczyniło się do poszerzenia wiedzy na jego temat. Na rynek europejski trafiały wyroby sztuki japońskiej, które nie tylko zdobiły wnętrza, ale również były chętnie wykorzystywane przez artystów (np. malarzy) jako rekwizyty. Pod koniec XIX wieku sztuka japońska znana była szerszemu kręgowi odbiorców, nie tylko koneserom i kolekcjonerom sztuki, ale również publiczności Paryża, Wiednia czy Monachium. Do Polski informacje na temat sztuki Japonii docierały przede wszystkim z Francji, gdzie udawało się wielu polskich twórców (wśród nich wymienić należy chociażby Józefa Pankiewicza, pod kierunkiem którego kształcił się Jan Rubczak). Istotną rolę w szerzeniu wiedzy na temat Japonii odegrał również przyjaciel Pankiewicza – Feliks Manggha Jasieński. Jego niezwykłą kolekcję sztuki, obejmującą między innymi japońskie drzeworyty, rysunki oraz przedmioty użytkowe pochodzące z Dalekiego Wschodu, podziwiać mogli zainteresowani. Niewątpliwie w gronie tym znalazł się również Jan Rubczak. Nowy sposób budowania kompozycji, wycinkowe kadrowanie, akcentowanie pierwszego planu oraz asymetria to tylko kilka spośród rozwiązań, które zainspirowały artystę do stworzenia ciekawych prac przesiąkniętych młodopolskim klimatem.

 

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki PAN

Słowa kluczowe:

Jan Rubczak, grafika przełomu XIX i XX wieku, inspiracje sztuką japońską, Józef Pankiewicz

Charazińska Elżbieta, „Pejzaż rodzimy”, [w:] Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, red. Elżbieta Charazińska, Łukasz Kossowski, [kat. wyst.], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Kluczewska-Wójcik Agnieszka, Japonia w kulturze i sztuce polskiej końca XIX i początków XX wieku, Warszawa-Toruń 2016.
  Google Scholar

Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, red. Elżbieta Charazińska, Łukasz Kossowski, [kat. wyst.], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Kossowska Irena, Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000.
  Google Scholar

Kossowski Łukasz, „Inspiracje sztuką Japonii w polskim modernizmie”, [w:] Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie i grafice polskich modernistów, oprac. Zofia Albertowa, Łukasz Kossowski [kat. wyst.], Muzeum Narodowe w Kielcach, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kielce-Kraków 1981.
  Google Scholar

Łukasz Kossowski, [we współpracy z Małgorzatą Martini], Wielka fala: inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Toruń 2016.
  Google Scholar

Melbechowska-Luty Aleksandra, Nokturny. Widoki nocy w malarstwie polskim, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Micke-Broniarek Ewa, „Wiosna”, [w:] Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, red. Elżbieta Charazińska, Łukasz Kossowski, [kat. wyst.], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Nowak Janusz S., „Kraków w spotkaniu z Japonią i jej kulturą na przełomie XIX i XX wieku. Udział prasy w recepcji sztuki i kultury japońskiej”, Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie, 2010, t. 3.
  Google Scholar

Podraza-Kwiatkowska Maria, „Pustka-otchłań-pełnia. (Ze studiów nad młodopolską symboliką inercji i odrodzenia)”, [w:] Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. Maria Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1977
  Google Scholar

Podróż do Edo. Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza, red. Anna K. Maleszko, [kat. wyst.], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2017.
  Google Scholar

Szczepińska Joanna, „Pankiewicz – modernista”, Rocznik Historii Sztuki, 1966, t. 6.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-30

Cited By / Share

Kesling, K. (2019). Inspiracje sztuką japońską we wczesnych grafikach Jana Rubczaka. Biuletyn Historii Sztuki, 81(4), 627–646. https://doi.org/10.36744/bhs.632

Autorzy

Katarzyna Kesling 

Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-7791-7832

Statystyki

Abstract views: 307
PDF downloads: 413


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.