Jan Chrystian Kamsetzer – architekt królewski. Przyczynek do badań nad genezą twórczości

Marzena Królikowska-Dziubecka


Warszawa, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata (Polska)

Abstrakt

Artykuł prezentuje postać saksońskiego architekta Jana Chrystiana Kamsetzera w świetle nowych badań źródłowych, przede wszystkim  na podstawie jego korespondencji  z dworem królewskim w Warszawie. Kamsetzer urodził się 14 stycznia 1753 roku w Dreźnie w ewangelickiej parafii Kreuzkirche w rodzinie piekarzy. Naukę pobierał  w drezdeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, m.in. u Friedricha Krubsaciusa (1718-1790).  W wieku dwudziestu lat przybył do Warszawy, zapewne z rekomendacji Marcella Bacciarellego i pozostawał w służbie króla od 1773 roku przez dwadzieścia dwa lata. Współpracował na początku z architektem Jakubem Fontaną, a po jego śmierci z Domenico Merlinim, który piastował tytuł pierwszego architekta na dworze. Kamsetzer brał udział w rozbudowie królewskich rezydencji: letniego pałacu w Łazienkach Królewskich m.in. w 1788 r. zaprojektował samodzielnie fasadę północną oraz Zamku Królewskiego. Jego dziełem były również wnętrza Łazienek Królewskich, np. Sala Balowa oraz Teatr na Wyspie, który powstał w latach 1790-1793. Jego antykizująca forma nawiązuje do widowni  budowli teatralnych w Pompejach i Herkulanum, które architekt osobiście studiował w czasie swojej podróży. Działalność architekta  i próba analizy genezy jego twórczości może stanowić przyczynek do szerszych badań nad zagadnieniem architektury czasów panowania Stanisława Augusta. Jednym z ważniejszych czynników kształtujących ten obraz, oprócz studiów akademickich, były dwie podróże architekta. W latach 1776-1777 wyruszył  z poselstwem polskim do Stambułu jako oficjalny rysownik misji, w trakcie której udało mu się również zwiedzić zachodnie wybrzeże Azji Mniejszej, Wyspy Cykladzkie, Grecję, a przede wszystkim Ateny.  Wyjątkowe znaczenie miała jego druga artystyczna podróż po Europie w latach 1780-1782 . Wówczas był w Austrii (Wiedeń), zobaczył wiele miejsc w Italii (Wenecja, Vicenza, Rzym, Neapol, Sycylia), potem dotarł do Francji, Anglii, Holandii oraz krajów niemieckich. Król  finansował obydwie podróże architekta. Drugim źródłem pokazującym proces kształtowania się gustu architektonicznego Kamsetzera były wysyłane z podróży listy bezpośrednio do Marcella Bacciarellego i przekazywane następnie królowi Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu. Analiza listów architekta pozwala prześledzić trasy jego podróży, ale też sposób odbioru  poszczególnych dzieł architektury. We Włoszech fascynowała go architektura antyczna, której poświęcił najwięcej miejsca i którą opisywał i rysował z dużym znawstwem oraz dzieła Palladia i Vignoli czyli tradycja klasyczna. Odwiedził Vicenzę oraz Wenecję, w której zawarł znajomość z architektem Tommaso Temanzą (1705-1789). Odrysował jego plany i bryłę kościoła św. Marii Magdaleny, zaprojektowanego w 1760 r. Zatrzymał się w okolicach Spoleto by przyjrzeć się longobardzkiej świątyni Klitumnusa (the Tempietto del Clitumno near Spoleto), która umieścił w swoim traktacie Palladio. Będąc już w Rzymie zwiedzał Caprarolę, dwukrotnie wybrał się do Neapolu, zwiedzając jego okolice, a następnie objechał Sycylię i Maltę oraz wysepkę Gozo.  Podziwiał  doryckie budowle w Paestum. Zwrócił uwagę na dzieła Luigiego Vanvitellego, ale generalnie barok neapolitański, a potem sycylijski nie wywołały u niego pozytywnych wrażeń. We Francji zajmował się rysowaniem pałaców i ogrodów, które zostały zlecone przez samego Stanisława Augusta. Poznał wówczas wybitnego szwedzkiego portrecistę pracującego w Paryżu Alexandra Roslina (1718-1793). W Anglii doceniał urbanistykę Londynu, zachwycił się katedrą św. Pawła oraz parkami i wiejskimi posiadłościami z ogrodami usytuowanymi w okolicach miasta.  

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki PAN

Słowa kluczowe:

Jan Chrystian Kamsetzer, architektura XVIII wieku, król Stanisław August, Marcello Bacciarelli

Batowscy Natalia i Zygmunt, Kwiatkowski Marek, Jan Chrystian Kamsetzer, architekt Stanisława Augusta, Warszawa 1978.
  Google Scholar

Batowski Zygmunt, Podróże artystyczne Jana Chrystjana Kamsetzera w latach 1776-77 i 1780-82, „Prace Komisji Historii Sztuki”, t. VI, 1934/1935.
  Google Scholar

Bernatowicz Aleksandra, „Piękno niespełnione. Idea mauzoleum Poniatowskich w warszawskich Łazienkach”, Architecturae et Artibus, 2016, nr 4.
  Google Scholar

Bernatowicz Aleksandra, „Pinck (Bing, Pink) Ferdynand”, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. VII, red. Urszula Makowska, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Bernatowicz Aleksandra, Malarze w Warszawie czasów Stanisława Augusta. Status – aspiracje – twórczość, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Chyczewska Alina, „Bacciarelli Marcello”, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. I, red. Jolanta Maurin Białostocka i Janusz Derwojed, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971.
  Google Scholar

Emerick Judson J., The Tempietto del Clitunno near Spoleto, University Park, PA 1998.
DOI: https://doi.org/10.5325/j.ctv14gpcjf   Google Scholar

Jong Sigrid de, Rediscovering Architecture. Paestum in eighteenth-century architectural experience and theory, New Haven and London 2014.
  Google Scholar

Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Część 2. Miejscowości różne. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, oprac. Teresa Sulerzyska, Warszawa 1969.
  Google Scholar

Królikowska-Dziubecka Marzena, „Rysunki w służbie dyplomacji na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego”, [w:] Sztuka i dyplomacja. Związki sztuki i polskiej dyplomacji w okresie nowożytnym, red. Monika Kuhnke, Artur Badach, Warszawa 2013.
  Google Scholar

Królikowska-Dziubecka Marzena, Podróże artystyczne Jana Chrystiana Kamsetzera (1776-1777; 1780-1782) architekta w służbie króla Stanisława Augusta, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Kwiatkowska Maria Irena, „Na temat malarskiej dekoracji w Łazienkowskiej Wielkiej Oranżerii”, Biuletyn Historii Sztuki, 2013, nr 2.
  Google Scholar

Listy z podróży. Korespondencja Jana Chrystiana Kamsetzera z królem Stanisławem Augustem i Marcellem Bacciarellim, 1776-1777, 1780-1782, 1787, oprac. Marzena Królikowska-Dziubecka, tłum. Halina Lubicz-Trawkowska, Joanna Mitura, Warszawa 2017.
  Google Scholar

Parissien Steven, Palladian Style, London 1994.
  Google Scholar

Polanowska Jolanta, „Kiosque à la turque” – nieznany projekt Jana Chrystiana Kamsetzera do Łazienek Stanisława Augusta”, Biuletyn Historii Sztuki, 2018, nr 2.
  Google Scholar

Wittkower Rudolf, Art and architecture in Italy 1600-1750, red. Joseph Connors, Jennifer Montagu, New Haven and London 1999.
  Google Scholar

Zamek Królewski w Warszawie. Malarstwo do 1900. Katalog zbiorów, oprac. Dorota Juszczak, Hanna Małachowicz, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-30

Cited By / Share

Królikowska-Dziubecka, M. (2019). Jan Chrystian Kamsetzer – architekt królewski. Przyczynek do badań nad genezą twórczości. Biuletyn Historii Sztuki, 81(4), 583–599. https://doi.org/10.36744/bhs.630

Autorzy

Marzena Królikowska-Dziubecka 

Warszawa, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata Polska

Statystyki

Abstract views: 508
PDF downloads: 475


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.