Carlo i Francesco Ceroniowie w świetle nowych źródeł archiwalnych

Piotr Ługowski


Warszawa, Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA (Polska)

Abstrakt

W 2. połowie XVII w. do Warszawy przybyła grupa architektów pochodzących z  położonej nad jeziorem Lugano Valsoldy, w północnej Lombardii. Wśród nich znaleźli się Carlo i Francesco Ceroniowie. Postacie te za sprawą badań prof. Mariusza Karpowicza doczekały się samodzielnych opracowań. To on odnalazł w archiwum parafialnym w Albogasio Inferiore ich metryki, ustalił koligacje rodzinne, dotarł do kontraktu Francesca Ceroniego na prace przy kościele sakramentek oraz do testamentu Carla Ceroniego. Badania prowadzone przez autora tekstu dla Słownika architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku przyniosły szereg informacji biograficznych. Kwerenda w archiwum parafialnym w Albogasio Inferiore ujawniła nowe dokumenty źródłowe. Odnaleziono pełnomocnictwo Ceroniego dane w 1711 r. przed władzami Miasta Starej Warszawy dla Pietra Martiriego i Carla Antonia Bellottich na występowanie w jego imieniu przed władzami Valsoldy oraz zbiór dokumentów dotyczących konfliktu miedzy Carlem Ceronim a Carlem Fariną. Konflikt ten, o podłożu finansowym, skłonił Ceroniego do wyłączenia w testamencie rodziny Farina z udziału w spadku. Farina, który zabezpieczał w latach 1693-1699 włoskie interesy architekta, zarzucił Ceroniemu niespłacenie całości długu. Ceroni w liście z Warszawy z 16 maja 1714 roku skierowanym do kuzyna, burmistrza Valsoldy, przedstawił argumenty w których wykazał, że dług spłacił, a nawet poniósł szkody na wspólnych interesach z Carlem Fariną.  Z tego samego listu wynika, że druga córka architekta, Lucia - wbrew dotychczasowym ustaleniom - dożyła pełnoletniości i w wieku 31 lat wstąpiła do zakonu (zm. 1717). Kwerenda w aktach notarialnych archiwum państwowego w Como pozwoliła odnaleźć kodycyl Franciszka Ceroniego oraz plenipotencję wystawioną przez spadkobierców Ceroniego  architektom Carlo Antonio Bay i Giuseppe Rachetti na odzyskanie długów od Zofii i Dominika Combonich.  

Sześć listów Carla Ceroniego do Samuela Pączkowskiego, administratora dóbr Krasińskich, odnalezionych w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie przyniosło nowe informacje na temat prac prowadzonych w Węgrowie. Listy te każą zweryfikować czas trwania prac przy zespole kościoła i klasztoru węgrowskich reformatów, i wydłużyć je o co najmniej dziesięć lat.

Przeprowadzona przez autora analiza źródeł pozwala stwierdzić, iż głównym właścicielem przedsiębiorstwa budowlanego był młodszy z braci Ceronich  - Francesco. Carlo i Francesco Ceroniowie dorobili się znacznego majątku, który po ich śmierci przeszedł na własność mieszkańców Albogasio jako Eredita Ceroni. Jeszcze w XIX w. zyski z niego przeznaczane były na potrzeby mieszkańców miasteczka.


Słowa kluczowe:

Carlo Ceroni, Francesco Ceroni, Carlo Farina, Warszawa, Architektura XVII-XVIII w.

Karpowicz Mariusz, Artisti Valsoldesi In Polonia nel ‘600 e ‘700, Valsolda 1996.
  Google Scholar

Karpowicz Mariusz, Carlo e Francesco Ceroni – architetti valsoldesi In Polonia, Valsolda 1998.
  Google Scholar

Karpowicz Mariusz, Carlo i Francesco Ceroni – budowniczowie kościołów w Węgrowie, Węgrów 2008.
  Google Scholar

Karpowicz Mariusz, Cuda Węgrowa, Węgrów 2009.
  Google Scholar

Ługowski Piotr, „Ceroni Domenico”, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. Piotr Migasiewicz, Hanna Osiecka-Samsonowicz, Jakub Sito, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Ługowski Piotr, „Ceroni Giovanni Battista”, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. Piotr Migasiewicz, Hanna Osiecka-Samsonowicz, Jakub Sito, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Ługowski Piotr, „Solari Rocco”, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. Piotr Migasiewicz, Hanna Osiecka-Samsonowicz, Jakub Sito, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Migasiewicz Paweł, „Reisner Jan”, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. Piotr Migasiewicz, Hanna Osiecka-Samsonowicz, Jakub Sito, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Sito Jakub, „«Fabryka »kościoła pw. Św. Ducha w Warszawie w latach 1707-1730 w świetle źródeł paulińskich – przebieg prac, projektanci, wykonawcy”, [w:] Ex voto. Studia dedykowane Ojcu Janowi Golonce OSPPE w 75. rocznicę urodzin i w 50. rocznicę święceń kapłańskich, red. Przemysław Mrozowski, Jerzy Żmudziński, Częstochowa 2012.
  Google Scholar

Sito Jakub, „Historia fundacji i budowy kościoła św. Krzyża”, [w:] Serce Miasta. Kościół św. Krzyża w Warszawie, red. Kazimierz Sztarbałło, Michał Wardzyński, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Tarilli Graziano Aspetti di vita settecentesca nella campagna luganese da un libro dei conti inedito, Basilea 1982.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-30

Cited By / Share

Ługowski, P. (2019). Carlo i Francesco Ceroniowie w świetle nowych źródeł archiwalnych. Biuletyn Historii Sztuki, 81(3), 481–497. https://doi.org/10.36744/bhs.483

Autorzy

Piotr Ługowski 

Warszawa, Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA Polska

Statystyki

Abstract views: 315
PDF downloads: 283


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.