Geografia „lwowskiej rzeźby rokokowej” i architektury w świetle najnowszych badań
Agata Dworzak
agata.dworzak@uj.edu.plInstytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4424-4969
Abstrakt
Artykuł omawia zagadnienia geografii artystycznej tzw. lwowskiej rzeźby rokokowej oraz dzieł architektoniczno-rzeźbiarskich w świetle najnowszych badań. Zaznaczenie na mapie wszystkich rozpoznanych realizacji z kręgu „lwowskiej rzeźby rokokowej” ukazało zasięg terytorialny warsztatów snycerskich, natomiast analiza przykładów o charakterze kompleksowym, obejmujących dzieła architektoniczno-rzeźbiarskie, ujawniła ich układ geograficzny na mapie. Taki zabieg pozwolił na przedstawienie – niejako na zasadzie kontrastu – różnic w oddziaływaniu środowiska lwowskiego w przypadku rzeźby i w przypadku architektury. Podkreślona została dzięki temu wyjątkowa skala zasięgu środowiska lwowskich rzeźbiarzy, pod tym względem unikalnego w XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej.
Słowa kluczowe:
lwowska rzeźba rokokowa, rokoko, Lwów, rzeźba XVIII w., architektura XVIII w., geografia artystycznaBibliografia
Atras, Zbigniew. „Krótka historia zakonu bonifratrów i jego trzech konwentów fundacji biskupa Mikołaja Świrskiego”. Nestor. Czasopismo artystyczne, nr 2 (2011): 22–26.
Google Scholar
Atras, Zbigniew. „Śladami krasnostawskich bonifratrów czyli zapiski z wyprawy do Hańska”. Nestor. Czasopismo artystyczne, nr 2 (2011): 3–7.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Kaplica pałacowa w Krysowicach”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 7, redakcja Jan K. Ostrowski, 119–124. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1999.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Kościół OO. Bernardynów w Gwoźdźcu i architekt Franciszek Ksawery Kulczycki”. W: Sztuka kresów wschodnich. Materiały sesji naukowej, Kraków, marzec 1994, redakcja Jan K. Ostrowski, 63–78. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ, Oficyna Wydawnicza Impuls, 1994.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Kościół p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny Marii i klasztor bernardynów w Gwoźdźcu”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 4, redakcja Jan K. Ostrowski, 19–38. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1996.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Kościół parafialny p.w. śś. Stanisława i Krzysztofa w Hussakowie”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 7, redakcja Jan K. Ostrowski, 49–67. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1999.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Kościół parafialny p.w. Wszystkich Świętych w Miżyńcu”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 7, redakcja Jan K. Ostrowski, 143–157. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1999.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Kościół parafialny p.w. Wszystkich Świętych w Strzałkowicach”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 5, redakcja Jan K. Ostrowski, 279–287. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1997.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. Paweł Giżycki SJ. Architekt polski XVIII wieku. Kraków: Societas Vistulana, 2003.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Polejowski Maciej”. W: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 7, redakcja Urszula Makowska, 373–380. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2003.
Google Scholar
Betlej, Andrzej. „Rzeźby Jana Jerzego Pinsla i jego kręgu z kościoła parafialnego w Budzanowie”. Biuletyn Historii Sztuki 57, nr 3–4 (1995): 343–352.
Google Scholar
Betlej, Andrzej, i Agata Dworzak. „Inwentaryzacja zabytków sztuki sakralnej dawnych województw Rzeczypospolitej. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość”. W: Inwentaryzacja zabytków w Polsce. Dzieje, metody, osiągnięcia, redakcja Michał Woźniak, 231–256. Toruń: Towarzystwo Naukowe w Toruniu, 2021.
Google Scholar
Betlej, Andrzej, i Piotr Krasny. „Kilka uwag na temat twórczości Franciszka Ksawerego Kulczyckiego i architektury lwowskiej 2. połowy w. XVIII”. W: Sztuka kresów wschodnich. Tom 3. Materiały sesji naukowej, Kraków, październik 1998, redakcja Jan K. Ostrowski, 171–191. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ, Oficyna Wydawnicza Text, 1998.
Google Scholar
Betlej, Andrzej, i Piotr Krasny. „Późnobarokowe wyposażenie kościoła oo. Bernardynów w Radecznicy”. W: Sztuka dawnej ziemi chełmskiej i województwa bełskiego, redakcja Piotr Krasny, s. 84–110. Kraków: Universitas, 2000.
Google Scholar
Betlej, Andrzej, i Piotr Krasny. „Późnobarokowe wyposażenie kościoła oo. Bernardynów w Radecznicy. Ze studiów nad sztuką ordynacji Zamoyskiej w wieku XVIII”. Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń Akademii Umiejętności 61 (1997): 94–95.
Google Scholar
Blaschke, Kinga. „Kościół parafialny p.w. Podniesienia Krzyża w Budzanowie”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 17, redakcja Jan K. Ostrowski, 33–45. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2009.
Google Scholar
Brykowski, Ryszard. „Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najśw. Panny Marii w Kołomyi”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 14, redakcja Jan K. Ostrowski, 127–154. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2006.
Google Scholar
Dmitrieva-Einhorn, Marina. „Gibt es eine Kunstlandschaft Ostmitteleuropa? Forschungsprobleme der Kunstgeographie”. W: Die Kunsthistoriographien in Ostmitteleuropa und der nationale Diskurs, redakcja Robert Born, Alena Janatková, Adam S. Labuda, 121–137. Berlin: Gebr. Mann Verlag, 2004.
Google Scholar
Dworzak, Agata. „Fenomen lwowskiej rzeźby rokokowej”. W: Sztuka Zwycięża! Polska, Ukraina, Kresy. Adam Myjak. Refleksje. Rzeźba, redakcja Andrzej Cieszyński, s. nlb. 66–131. Przemyśl: Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu, 2023.
Google Scholar
Dworzak, Agata. „Inwentaryzacja zabytków sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej. Województwo podolskie”. W: (Nie) Utracone dziedzictwo. Inwentaryzacja zabytków sztuki na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, redakcja Dagny Nestorow, Rafał Nestorow, Piotr Jamski, 127–138. Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2022.
Google Scholar
Dworzak, Agata. „Kościół parafialny w Hodowicy, jego twórcy i znaczenie dla sztuki lwowskiej drugiej połowy XVIII wieku”. W: Ekspresja. Lwowska rzeźba rokokowa, redakcja Andrzej Betlej, 67–113. Kraków: Wydawnictwo Zamku Królewskiego na Wawelu, 2023.
Google Scholar
Dworzak, Agata. Lwowskie środowisko artystyczne w XVIII wieku w świetle ksiąg metrykalnych i sądowych, Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2018.
Google Scholar
Dworzak, Agata. Polejowscy. Karta z dziejów lwowskiego środowiska artystycznego w drugiej połowie XVIII wieku. Warszawa–Kraków: Societas Vistulana, 2020.
Google Scholar
Dworzak, Agata. „Uwagi na temat kościoła Misjonarzy w Horodence”. W: Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa, redakcja Andrzej Betlej, 15–73. Kraków: Wydawnictwo Zamku Królewskiego na Wawelu, 2023.
Google Scholar
Dworzak, Agata, i Andrzej Betlej. „Inwentaryzacja zabytków sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej. Województwo bełskie”. W: (Nie)Utracone dziedzictwo. Inwentaryzacja zabytków sztuki na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, redakcja Dagny Nestorow, Rafał Nestorow, Piotr Jamski, 109–120. Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2022.
Google Scholar
Fabiański, Marcin. „How Can an Artistic Region Be Defined? The Case of Early-Modern Central Europe”. W: Borders in Art. Revisiting Kunstgeographie, redakcja Katarzyna Murawska-Muthesius, 35–42. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2000.
Google Scholar
Frazik, Józef Tomasz, i Maria Malanek. „Zabytki Powiatu Jarosławskiego (z wyłączeniem m. Jarosławia). (Streszczenie referatu wygłoszonego na zebraniu naukowym Oddziału Krakowskiego w dniu 19.I.1960 r.)”. Biuletyn Historii Sztuki 23, nr 3 (1961): 304–305.
Google Scholar
Gembarovych, Mechyslav. „Skul’ptura ta riz’blennya”. W: Istoriya ukrayins’koho mystetstva, t. 3: Mystetstvo druhoyi polovyny XVII–XVIII stolittya, redakcja Mykola P. Bazhan et al., 126–151. Kyyiv: Akademiya nauk URSR, 1968.
Google Scholar
Hornung, Zbigniew. Majster Pinsel snycerz. Karta z dziejów polskiej rzeźby rokokowej. Wrocław: Ossolineum, 1976.
Google Scholar
Hryszko, Barbara. „A Review of Polish Research into Rococo with Special Emphasis on Architecture”. W: History of Art History in Central, Eastern and South-Eastern Europe, t. 1, redakcja Jerzy Malinowski, 227–232. Warsaw–Toruń: Polish Institute of World Art Studies, Tako Publishing House, 2012.
Google Scholar
Istoriya Ukrayins’koyi Kul’tury, t. 3. Redakcja Borys Ye. Paton. Kyyiv: Naukova dumka, 2003.
Google Scholar
Jankiewicz, Patryk Remigiusz. XVIII-wieczne klasztory kapucyńskie na Ukrainie. Kraków: Kustodia Ukrainy Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów, 2014.
Google Scholar
Jurkowlaniec, Grażyna. „Europa Środkowa w badaniach nad sztuką: od geografii artystycznej do «horyzontalnej historii sztuki»”. Kwartalnik Historyczny 120, nr 4 (2013): 809–816.
DOI: https://doi.org/10.12775/KH.2013.120.4.07
Google Scholar
Kaleciński, Marcin, i Piotr Krasny. „Kościół parafialny p.w. Przemienienia Pańskiego w Dobromilu”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 3, redakcja Jan K. Ostrowski, 55–73. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1995.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. Sztuka polska XVIII w. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1985.
Google Scholar
Kaufmann, Thomas DaCosta. (Ost)Mitteleuropa als Kunstgeschichtsregion? Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2006.
Google Scholar
Kębłowski, Janusz S. „Kilka uwag na temat tzw. geografii sztuki”. W: Sztuka pograniczy Rzeczypospolitej w okresie nowożytnym od XVI do XVIII wieku, redakcja Andrzej Józef Baranowski, 25–44. Warszawa: Arx Regia, 1998.
Google Scholar
Kluz, Paulina. „Późnobarokowe wyposażenie snycerskie kościoła pw. św. Jana Chrzciciela w Janowie Lubelskim”. Janowskie Korzenie 17 (2011): 21–27.
Google Scholar
Krasny, Piotr. Architektura cerkiewna na ziemiach ruskich Rzeczypospolitej 1596–1914. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Universitas, 2003.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „Kościół parafialny p.w. św. Michała Archanioła w Starej Soli”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 5, redakcja Jan K. Ostrowski, 249–266. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1997.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „Kościół parafialny p.w. Narodzenia Najśw. Panny Marii i klasztor OO. Dominikanów w Bohorodczanach”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 14, redakcja Jan K. Ostrowski, 27–42. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2006.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „Kościół parafialny p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 11, redakcja Jan K. Ostrowski, 45–62. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2003.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Panny Marii w Winnikach”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 4, redakcja Jan K. Ostrowski, 163–176. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1996.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „Lwowskie środowisko artystyczne wobec idei symbiozy sztuk w wystroju i wyposażeniu wnętrz sakralnych (1730–1780)”. Rocznik Historii Sztuki 30 (2005): 147–189.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „O problemach atrybucji architektury nowożytnej. Kościoły w Kołomyi, Busku, Brzozdowcach i Łopatynie a twórczość Bernarda Meretyna”. Folia Historiae Artium 30 (1994): 119–129.
Google Scholar
Krasny, Piotr. „Województwo ruskie jako region artystyczny. Przyczynek do geografii sztuki ziem wschodnich dawnej Rzeczypospolitej”. Przegląd Wschodni 6, nr 1 (1999): 92–93.
Google Scholar
Krasny, Piotr, i Jan K. Ostrowski. „Kościół parafialny p.w. Niepokalanego Poczęcia Najśw. Panny Marii i dawny klasztor Misjonarzy w Horodence”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 18, redakcja Jan K. Ostrowski, 79–105. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2010.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „Dzieła Macieja Polejowskiego w Ziemi Sandomierskiej”. Rocznik Świętokrzyski 6 (1970): 187–237.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „Maucher Jakub”. W: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 5, redakcja Janusz Derwojed, 450. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, Wydawnictwo Krąg, 1995.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „Przemiany wystroju wnętrza Kolegiaty sandomierskiej w okresie rokoka”. Zeszyty Sandomierskie. Biuletyn Towarzystwa Naukowego Sandomierskiego 6, nr 9 (1999): 50–59.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „Sztuka Zamościa w okresie rokoka”. Rocznik Zamojski 1 (1984): 175–196.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „Świątynie i klasztory późnobarokowe w archidiecezji lwowskiej”. Rocznik Historii Sztuki 28 (2003): 169–298.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. Świątynie późnobarokowe na Kresach. Kościoły i klasztory w diecezjach na Rusi Koronnej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, Przemyskie Centrum Kultury i Nauki, 2006.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „W sprawie barokowej plastyki Lubelszczyzny”. Przegląd Artystyczny 6, nr 6 (1953): 72.
Google Scholar
Kowalczyk, Jerzy. „Ze studiów nad geografią lwowskiej rzeźby rokokowej”. W: Rokoko. Studia nad sztuką 1 połowy XVIII w. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki zorganizowanej wspólnie z Muzeum Śląskim we Wrocławiu. Wrocław, październik 1968, 199–217. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.
Google Scholar
Kumor, Bolesław. Ustrój i organizacja kościoła polskiego w okresie niewoli narodowej 1772–1918. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1980.
Google Scholar
Kurzej, Michał. „Kaplica publiczna p.w. bł. Jakuba Strepy w Starym Skałacie”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 16, redakcja Jan K. Ostrowski, 195–198. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2008.
Google Scholar
Mańkowski, Tadeusz. Dawny Lwów, jego sztuka i kultura artystyczna. Londyn: Fundacja Lanckorońskich, Polska Fundacja Kulturalna, 1974.
Google Scholar
Mańkowski, Tadeusz. Lwowska rzeźba rokokowa. Lwów: Towarzystwo Miłośników Przeszłości Lwowa, 1937.
Google Scholar
Marecki, Józef. „Najstarszy z zachowanych inwentarzy klasztoru kapucynów w Winnicy”. W: Pasterz i twierdza. Księga jubileuszowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Olszańskiemu ordynariuszowi diecezji w Kamieńcu Podolskim, redakcja Józef Wołczański, 91–111. Kamieniec Podolski: Wydawnictwo Bł. Jakuba Strzemię Archidiecezji Lwowskiej Ob. Łac., 2001.
Google Scholar
Musiyenko, Panteleymon N. „Z dalekoho mynuloho”. Mystetstvo, nr 1 (1962): 27.
Google Scholar
Natsional’nyy khudozhniy muzey Ukrayiny. Al’bom. Kyyiv: Artaniya Nova, 2003.
Google Scholar
Nestorow, Dagny. „Kościół parafialny pw. św. Józefa Oblubieńca w Rawie Ruskiej”. W: Kościoły i klasztory na terenie dawnego województwa bełskiego, t. 2, redakcja Andrzej Betlej, Agata Dworzak, 527–582. Kraków: Societas Vistulana, 2021.
Google Scholar
Nestorow, Rafał. Zamek Czartoryskich w Klewaniu w świetle źródeł archiwalnych. Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2018.
Google Scholar
Oleńska, Anna. Jan Klemens Branicki „sarmata nowoczesny”. Kreowanie wizerunku poprzez sztukę. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2011.
Google Scholar
Ostrowski, Jan K. „Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Panny Marii w Buczaczu”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 1, redakcja Jan K. Ostrowski, 15–28. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1993.
Google Scholar
Ostrowski, Jan K. „Polska rzeźba barokowa XVIII wieku. Przegląd problematyki i perspektywy badawcze”. Biuletyn Historii Sztuki 50, nr 4 (1988): 319–334.
Google Scholar
Ostrowski, Jan K. „Z problematyki warsztatowej i atrybucyjnej rzeźby lwowskiej w. XVIII”. W: Sztuka kresów wschodnich. Materiały sesji naukowej, Kraków, marzec 1994, redakcja Jan K. Ostrowski, 79–104. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ, Oficyna Wydawnicza Impuls, 1994.
Google Scholar
Parkhomenko, Inna V. „Nalezhyt’ dvom narodam”. Obrazotvorche mystetstvo, nr 5 (1989): 15–18.
Google Scholar
Paszenda, Jerzy. Budowle jezuickie w Polsce, t. 4. Kraków: WAM, 2010.
Google Scholar
Petrus, Jerzy T. „Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najśw. Panny Marii w Kopyczyńcach”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 17, redakcja Jan K. Ostrowski, 179–198. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2009.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. „Czy (wciążąż) istnieje Europa Środkowa i czy (jeszcze) ma coś do powiedzenia?”. W: Mediations Biennale. Voyage Sentimental, Identity and Tolerance, Corporeal/Technoreal , 28–55. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”, 2008.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. „How to Write a History of Central-East European Art?”. Third Text 23, nr 1 (2009): 5–14.
DOI: https://doi.org/10.1080/09528820902786586
Google Scholar
Popek, Leon. Świątynie Wołynia, t. 1. Lublin: Ośrodek Studiów Polonijnych i Społecznych PZKS, 1997.
Google Scholar
Quirini-Popławski, Rafał. „Kościół parafialny p.w. św. Jana Nepomucena w Felicientalu”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 9, redakcja Jan K. Ostrowski, 51–56. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2001.
Google Scholar
Quirini-Popławski, Rafał. „Kościół parafialny p.w. św. Michała Archanioła w Michalczu [sic!]”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 18, redakcja Jan K. Ostrowski, 145–156. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2010.
Google Scholar
Quirini-Popławski, Rafał. „Kościół parafialny p.w. św. Mikołaja w Sokołowie”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 9, redakcja Jan K. Ostrowski, 189–197. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2001.
Google Scholar
Quirini-Popławski, Rafał. „Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Panny Marii w Żulinie”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 9, redakcja Jan K. Ostrowski, 287–302. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2001.
Google Scholar
„Shalmatov Sysoy Zotovych”. W: Ukrayins’ka radyans’ka entsyklopediya, t. 12, redakcja Mykola P. Bazhan et al., 359. Kyyiv: Holovna redaktsiya URE, 1985.
Google Scholar
Shybanov, Heorhiy M. „Intelektual’no-mystets’ke otochennya Hryhoriya Skovorody na Slobozhanshchyni u 60-kh rokakh XVVIII st.”. Kyyivs’ka starovyna, nr 1 (2007): 151–159.
Google Scholar
Shybanov, Heorhiy M. „Unikal’ni pam”yatky doby pizn’oho baroko z Lokhvytsi”. Poltavs’kiy eparkhial’ni vidomosti, nr 10 (2004): 41–52.
Google Scholar
Sito, Jakub. „Lwów jako centrum rzeźbiarskie w pierwszej połowie XVIII wieku”. W: Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI–XVIII w., redakcja Jerzy Lileyko, 581–602. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2000.
Google Scholar
Sito, Jakub. „Rokokowa rzeźba lwowska. Zarys problematyki”. W: Adam Bochnak. Naświetlanie rzeźby lwowskiej. Wystawa fotografii ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN, redakcja Piotr Jamski, Andrzej Betlej, 69–92. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2008.
Google Scholar
Sito, Jakub. „Rokokowy wystrój rzeźbiarski cerkwi w Supraślu”. W: Supraśl 1913. Dokumentacja fotograficzna Józefa Jodkowskiego cerkwi Zwiastowania Najświętszej Marii Pannie, redakcja Piotr Jacek Jamski, Marek Zalewski, 201–211. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, Państwowe Muzeum Archeologiczne, Hartigrama, Stowarzyszenie Kulturalne Collegium Suprasliense, 2016.
Google Scholar
Sito, Jakub. Tomasz Hutter (1696–1745). Rzeźbiarz późnego baroku. Warszawa–Przemyśl: Instytut Sztuki PAN, Regionalny Ośrodek Edukacji i Nauki w Przemyślu, 2001.
Google Scholar
Sito, Jakub. „Warsztat rzeźbiarski Tomasza Huttera. Zagadnienie rozwoju i promieniowania”. W: Sztuka kresów wschodnich. Materiały sesji naukowej, Kraków, marzec 1994, redakcja Jan K. Ostrowski, 105–132. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ, Oficyna Wydawnicza Impuls, 1994.
Google Scholar
Smulikowska, Ewa. „Rococo Crucifixes of the Lvovian School. Problems of Authorschip, Style and Artistic Topography”. W: Studien zur europäischen Barock- und Rokokoskulptur, redakcja Konstanty Kalinowski, 215–230. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1985.
Google Scholar
Szykuła-Żygawska, Agnieszka. Od Karola Burzyńskiego do Michała Wurtzera młodszego. Warsztat rzeźbiarski 2. poł. XVIII wieku w Ordynacji Zamojskiej. Lublin–Zamość: Wydawnictwo Werset, 2012.
Google Scholar
Szykuła-Żygawska, Agnieszka. „Znakomita rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego z kościoła pojezuickiego w Krasnymstawie”. Nestor. Czasopismo artystyczne, nr 4 (2014), s. 3–5.
Google Scholar
Taranushenko, Stefan A. Kost’oly Ukrayiny. Kharkiv: Kharkivs’kyy pryvatnyy muzey mis’koyi sadyby, 2011.
Google Scholar
Targosz, Karolina. „Maria Amalia, jej pomnik i niedokończone mauzoleum Mniszchów w Dukli”. W: Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje w czasach saskich, redakcja Krystyna Stasiewicz, Stanisław Archemczyk, 78–90. Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2000.
Google Scholar
Tatarkiewicz, Władysław. „Przerzuty stylowe”. W: Księga ku czci Władysława Podlachy, redakcja Władysław Floryan, 55–63. Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1957.
Google Scholar
Trajdos, Tadeusz M., i Tomasz Zaucha. Drohobycz. Miasto królewskie i jego zabytki. Warszawa: Wspólnota Polska, 2001.
Google Scholar
Tsapenko, Mikhail P. Arkhitektura levoberezhnoy Ukrainy XVII–XVIII vekov. Moskva: Stroyizdat, 1967.
Google Scholar
Via Regia. 800 Jahre Bewegung und Begegnung. Katalog zür 3. Sächsischen Landesausstellung / Via Regia. 800 lat na wspólnej drodze. Katalog. III Saksońska Wystawa Krajowa. Redakcja Roland Enke, Bettina Probst. Dresden: Sandstein Verlag, 2011.
Google Scholar
Wardzyński, Michał. „From Red Ruthenia to Rawa Mazowiecka: the Works of the Anonymous «Master of Pełczyska» as a Contribution to the Geography of Rococo Sculpture in Mazovia”. Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego 27 (2017): 217–233.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.2334
Google Scholar
Wardzyński, Michał. „Lwowska rzeźba rokokowa pod Warszawą? Przyczynek do geografii artystycznej osiemnastowiecznej rzeźby na Mazowszu”. W: Vellis quod possis. Studia z historii sztuki ofiarowane Profesorowi Janowi Ostrowskiemu, redakcja Andrzej Betlej et al., 391–397. Kraków: Societas Vistulana, 2016.
Google Scholar
Wardzyński, Michał. „Pomnik św. Jana Nepomucena w Szczytach-Dzięciołowie – nieznane dzieło Sebastiana Fesingera? Przyczynek do badań nad obecnością lwowskiej rzeźby rokokowej na Podlasiu”. W: Figura św. Jana Nepomucena ze Szczytów-Dzięciołowa. Lwowska rzeźba rokokowa na Podlasiu, redakcja Wojciech Konończuk, 45–70. Warszawa: Fundacja im. Jana Walentego Węgierskiego, 2018.
Google Scholar
Wujcyk, Wołodymyr. „Architekt lwowski Franciszek Ksawery Kulczycki (na podstawie badań archiwalnych)”. W: Sztuka kresów wschodnich. Tom 3. Materiały sesji naukowej, Kraków, październik 1996, redakcja Jan K. Ostrowski, 153–169. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ, Oficyna Wydawnicza Text, 1998.
Google Scholar
Wujcyk, Wołodymyr. „Wiadomości o życiu i twórczości Franciszka Olędzkiego”. W: Sztuka kresów wschodnich. Tom 3. Materiały sesji naukowej, Kraków, październik 1996, redakcja Jan K. Ostrowski, 281–294. Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ, Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ, Oficyna Wydawnicza Text, 1998.
Google Scholar
Zaucha, Tomasz. „Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Panny, św. Krzyża i św. Bartłomieja w Drohobyczu”. W: Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, cz. 1: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 6, redakcja Jan K. Ostrowski, 31–78. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1998.
Google Scholar
Autorzy
Agata Dworzakagata.dworzak@uj.edu.pl
Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-4424-4969
Agata Dworzak (ur. 1988) – adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w sztuce nowożytnej, szczególnie kręgu lwowskiego w XVIII w., rzeźbie i architekturze na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, dziejach rodzin artystycznych oraz grafice ornamentalnej. Dwukrotna laureatka nagrody Szczęsnego Dettloffa za prace Fabrica Ecclesiae Sandomiriensis. Dzieje modernizacji wnętrza kolegiaty sandomierskiej w XVIII wieku w świetle źródeł archiwalnych (2016) i Działalność Polejowskich – lwowskiej rodziny artystycznej w drugiej połowie XVIII wieku (2018).
Statystyki
Abstract views: 50PDF downloads: 22
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agata Dworzak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
