Kolegiata w Myszyńcu w świetle nowych ustaleń i atrybucji
Abstrakt
Największa świątynia regionu kurpiowskiego, kolegiata pw. Świętej Trójcy w Myszyńcu, początkowo uchodziła za dzieło Adolfa Schimmelpfenniga. Ostatecznie na podstawie źródeł archiwalnych ustalono, że jej projektantem był Franciszek Przecławski i, że powstała w latach 1909–1922. Zastanawiając się nad powodem pojawienia się nazwiska Schimmelpfenniga w kontekście myszynieckiej kolegiaty, autor poddaje analizie formy jej wolnostojącej dzwonnicy, tak zwanej wieży bramnej i dochodzi do wniosku, że to ten architekt odpowiadał za przebudowę dzwonnicy w latach 1867-1868.
Słowa kluczowe:
kolegiata pw. Świętej Trójcy w Myszyńcu, dzwonnica, wieża bramna, neogotyk, Franciszek Przecławski, Adolf Schimmelpfennig, Antoni PawlewskiBibliografia
Czapczyńska-Kleszczyńska, Danuta. “Dzielna niewiasta. Iza z Madeyskich Żeleńska (1878-1956).” W Żeby wiedzieć. Studia dedykowane Helenie Małkiewiczównie. Kraków: Lettra-Graphic, 2008.
Google Scholar
Czapczyńska-Kleszczyńska, Danuta. “Witraże w Krakowie. Dzieła i twórcy.” Krakowska Teka Konserwatorska 5 (2005): 48-58.
Google Scholar
Dobroński, Adam. Łomża w latach 1866-1918. Łomża-Białystok: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej, Łomżyńskie Towarzystwo Naukowe im. Wagów, 1993.
Google Scholar
Dutkiewicz, Józef i Jadwiga Jeleniewska-Ślesińska, Władysław Ślesiński, Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895-1939. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum, 1969.
Google Scholar
Gwardiak Janusz. Architekci i budowniczowie ziemi łomżyńskiej. Słownik biograficzny. Łomża: Łomżyńskie Tow. Naukowe im. Wagów, 2003.
Google Scholar
Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “O dziewiętnastowiecznych i dwudziestowiecznych echach wileńskiego kościoła Św. Anny w Polsce.” W Lituano-Slavica Posnaniensia V, 1991. Studia Historiae Artium. Poznań: Wyd. Naukowe UAM, 1992.
Google Scholar
Jemielity, Witold. Parafie Puszczy Kurpiowskiej. Łomża: nakładem autora, 2004.
Google Scholar
Jerczyński, Michał. Koleją przez Łódź. Łódzkie stacje kolejowe. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn, 2018.
Google Scholar
Jerczyński, Michał. Węzeł kolejowy Koluszki. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn, 2020.
Google Scholar
Kunkel, Robert M. „Schimmelpfennig Adolf (1834-1896).” W Polski słownik biograficzny, 493. Warszawa-Kraków: Polska Akademia Nauk, Instytut Historii, 1994.
Google Scholar
Kwiatkowska, Maria Irena. Rzeźbiarze warszawscy XIX wieku. Warszawa: PWN, 1995.
Google Scholar
Łoza, Stanisław. Architekci i budowniczowie w Polsce. Warszawa: „Budownictwo i Architektura”, 1954.
Google Scholar
Majdowski, Andrzej. Budownictwo kościelne w twórczości projektowej Józefa Piusa Dziekońskiego (1844-1927). Warszawa: Neriton, 1995.
Google Scholar
Neogotyckie kościoły województwa podlaskiego. Redakcja Grzegorz Ryżewski. Białystok: Fundacja Ochrony Zabytków "Na Rubieży", 2017.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej K. “Przegląd koncepcji stylu narodowego w teorii architektury polskiej przełomu XIX i XX wieku.” Sztuka i Krytyka 7, nr 3-4 (1956).
Google Scholar
Omilanowska, Małgorzata. Architekt Stefan Szyller 1857-1933. Warszawa: Liber Pro Arte, 2008.
Google Scholar
Ostrołęka i okolice. Opracowanie Izabella Galicka, Hanna Sygietyńska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1983.
Google Scholar
Przytocka, Maria. „Zmiany w wyglądzie i wystroju kościołów w Myszyńcu.” W Dzieje parafii i kościoła pod wezwaniem Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu, redakcja Maria Przytocka. Myszyniec: Parafia Rzymsko-Katolicka pw. Trójcy Przenajświętszej, 2009.
Google Scholar
Puciata, Olgierd i Bernard Kielak. Zabytki architektury woj. Ostrołęckiego. Ostrołęka: Biuro Badań i Dokumentacji Zabytków w Ostrołęce, Mazowiecki Ośrodek Badań Naukowych im. Stanisława Herbsta, Stacja Naukowa w Ostrołęce, 1987.
Google Scholar
Roguska, Jadwiga. “Z dziejów kształtowania się masowej architektury utylitarnej. Dworce kolejowe w Królestwie Polskim.” W Architektura i urbanistyka w krajobrazie historycznym Królestwa Polskiego 1815-1914. Warszawa: Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków, 1992.
Google Scholar
Rozbicka, Małgorzata. „Nieregularne dwory-wille dla obywateli ziemskich średniej zamożności na północno-zachodnim Mazowszu.” Mazowsze 8, nr 13 (2000).
Google Scholar
Rudowska, Maria. Warszawskie konkursy architektoniczne w latach 1864-1898. Warszawa: PWN, 1972.
Google Scholar
Solewski, Rafał. Franciszek Mączyński (1874-1947) krakowski architekt. Kraków: Wydawn. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005.
Google Scholar
Stefański, Krzysztof. „Zmagania o nowy kształt architektoniczny polskiego kościoła 1905-1914.” W Przed wielkim jutrem. Sztuka 1905-1918. Materiały sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Warszawa: PWN, 1993.
Google Scholar
Stefański, Krzysztof. Gmachy użyteczności publicznej dawnej Łodzi. Łódź: Widzewska Oficyna Wydawnicza „Zora”, 2000.
Google Scholar
Stefański, Krzysztof. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych miasta (do 1939 roku). Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy, 2009.
Google Scholar
Strzałkowski, Jacek. Architekci i budowniczowie w Łodzi do 1944 roku. Łódź: nakładem autora, 1997.
Google Scholar
Szulc, Eugeniusz. Cmentarz ewangelicko-augsburski w Warszawie. Zmarli i ich rodziny. Warszawa: PiW, 1989.
Google Scholar
Wojalski, Mirosław Zbigniew. Koleją do „Ziemi Obiecanej”. Łódź: Widzewska Oficyna Wydawnicza “Zora”, 2000.
Google Scholar
Wołosz, Artur. “Drzewo genealogiczne rodu „Ślepowronów” Krasińskich”, Mazowsze 4, nr 7 (1996): 24.
Google Scholar
Zielińska, Elżbieta. Wpisani w historię. Słownik biograficzny województwa ostrołęckiego. Ostrołęka: Tow. Przyjaciół Ostrołęki: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Ostrołęce, 1990.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 356PDF downloads: 234
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.