Kolegiata w Myszyńcu w świetle nowych ustaleń i atrybucji

Abstrakt

Największa świątynia regionu kurpiowskiego, kolegiata pw. Świętej Trójcy w Myszyńcu, początkowo uchodziła za dzieło Adolfa Schimmelpfenniga. Ostatecznie na podstawie źródeł archiwalnych ustalono, że jej projektantem był Franciszek Przecławski i, że powstała w latach 1909–1922. Zastanawiając się nad powodem pojawienia się nazwiska  Schimmelpfenniga w kontekście myszynieckiej kolegiaty, autor poddaje analizie formy jej wolnostojącej dzwonnicy, tak zwanej wieży bramnej i dochodzi do wniosku, że to ten architekt odpowiadał za przebudowę dzwonnicy w latach 1867-1868.


Słowa kluczowe:

kolegiata pw. Świętej Trójcy w Myszyńcu, dzwonnica, wieża bramna, neogotyk, Franciszek Przecławski, Adolf Schimmelpfennig, Antoni Pawlewski

Czapczyńska-Kleszczyńska, Danuta. “Dzielna niewiasta. Iza z Madeyskich Żeleńska (1878-1956).” W Żeby wiedzieć. Studia dedykowane Helenie Małkiewiczównie. Kraków: Lettra-Graphic, 2008.
  Google Scholar

Czapczyńska-Kleszczyńska, Danuta. “Witraże w Krakowie. Dzieła i twórcy.” Krakowska Teka Konserwatorska 5 (2005): 48-58.
  Google Scholar

Dobroński, Adam. Łomża w latach 1866-1918. Łomża-Białystok: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej, Łomżyńskie Towarzystwo Naukowe im. Wagów, 1993.
  Google Scholar

Dutkiewicz, Józef i Jadwiga Jeleniewska-Ślesińska, Władysław Ślesiński, Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895-1939. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum, 1969.
  Google Scholar

Gwardiak Janusz. Architekci i budowniczowie ziemi łomżyńskiej. Słownik biograficzny. Łomża: Łomżyńskie Tow. Naukowe im. Wagów, 2003.
  Google Scholar

Jaroszewski, Tadeusz Stefan. “O dziewiętnastowiecznych i dwudziestowiecznych echach wileńskiego kościoła Św. Anny w Polsce.” W Lituano-Slavica Posnaniensia V, 1991. Studia Historiae Artium. Poznań: Wyd. Naukowe UAM, 1992.
  Google Scholar

Jemielity, Witold. Parafie Puszczy Kurpiowskiej. Łomża: nakładem autora, 2004.
  Google Scholar

Jerczyński, Michał. Koleją przez Łódź. Łódzkie stacje kolejowe. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn, 2018.
  Google Scholar

Jerczyński, Michał. Węzeł kolejowy Koluszki. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn, 2020.
  Google Scholar

Kunkel, Robert M. „Schimmelpfennig Adolf (1834-1896).” W Polski słownik biograficzny, 493. Warszawa-Kraków: Polska Akademia Nauk, Instytut Historii, 1994.
  Google Scholar

Kwiatkowska, Maria Irena. Rzeźbiarze warszawscy XIX wieku. Warszawa: PWN, 1995.
  Google Scholar

Łoza, Stanisław. Architekci i budowniczowie w Polsce. Warszawa: „Budownictwo i Architektura”, 1954.
  Google Scholar

Majdowski, Andrzej. Budownictwo kościelne w twórczości projektowej Józefa Piusa Dziekońskiego (1844-1927). Warszawa: Neriton, 1995.
  Google Scholar

Neogotyckie kościoły województwa podlaskiego. Redakcja Grzegorz Ryżewski. Białystok: Fundacja Ochrony Zabytków "Na Rubieży", 2017.
  Google Scholar

Olszewski, Andrzej K. “Przegląd koncepcji stylu narodowego w teorii architektury polskiej przełomu XIX i XX wieku.” Sztuka i Krytyka 7, nr 3-4 (1956).
  Google Scholar

Omilanowska, Małgorzata. Architekt Stefan Szyller 1857-1933. Warszawa: Liber Pro Arte, 2008.
  Google Scholar

Ostrołęka i okolice. Opracowanie Izabella Galicka, Hanna Sygietyńska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1983.
  Google Scholar

Przytocka, Maria. „Zmiany w wyglądzie i wystroju kościołów w Myszyńcu.” W Dzieje parafii i kościoła pod wezwaniem Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu, redakcja Maria Przytocka. Myszyniec: Parafia Rzymsko-Katolicka pw. Trójcy Przenajświętszej, 2009.
  Google Scholar

Puciata, Olgierd i Bernard Kielak. Zabytki architektury woj. Ostrołęckiego. Ostrołęka: Biuro Badań i Dokumentacji Zabytków w Ostrołęce, Mazowiecki Ośrodek Badań Naukowych im. Stanisława Herbsta, Stacja Naukowa w Ostrołęce, 1987.
  Google Scholar

Roguska, Jadwiga. “Z dziejów kształtowania się masowej architektury utylitarnej. Dworce kolejowe w Królestwie Polskim.” W Architektura i urbanistyka w krajobrazie historycznym Królestwa Polskiego 1815-1914. Warszawa: Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków, 1992.
  Google Scholar

Rozbicka, Małgorzata. „Nieregularne dwory-wille dla obywateli ziemskich średniej zamożności na północno-zachodnim Mazowszu.” Mazowsze 8, nr 13 (2000).
  Google Scholar

Rudowska, Maria. Warszawskie konkursy architektoniczne w latach 1864-1898. Warszawa: PWN, 1972.
  Google Scholar

Solewski, Rafał. Franciszek Mączyński (1874-1947) krakowski architekt. Kraków: Wydawn. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. „Zmagania o nowy kształt architektoniczny polskiego kościoła 1905-1914.” W Przed wielkim jutrem. Sztuka 1905-1918. Materiały sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Warszawa: PWN, 1993.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. Gmachy użyteczności publicznej dawnej Łodzi. Łódź: Widzewska Oficyna Wydawnicza „Zora”, 2000.
  Google Scholar

Stefański, Krzysztof. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych miasta (do 1939 roku). Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy, 2009.
  Google Scholar

Strzałkowski, Jacek. Architekci i budowniczowie w Łodzi do 1944 roku. Łódź: nakładem autora, 1997.
  Google Scholar

Szulc, Eugeniusz. Cmentarz ewangelicko-augsburski w Warszawie. Zmarli i ich rodziny. Warszawa: PiW, 1989.
  Google Scholar

Wojalski, Mirosław Zbigniew. Koleją do „Ziemi Obiecanej”. Łódź: Widzewska Oficyna Wydawnicza “Zora”, 2000.
  Google Scholar

Wołosz, Artur. “Drzewo genealogiczne rodu „Ślepowronów” Krasińskich”, Mazowsze 4, nr 7 (1996): 24.
  Google Scholar

Zielińska, Elżbieta. Wpisani w historię. Słownik biograficzny województwa ostrołęckiego. Ostrołęka: Tow. Przyjaciół Ostrołęki: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Ostrołęce, 1990.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-12-30

Cited By / Share

Grygiel, T. (2021). Kolegiata w Myszyńcu w świetle nowych ustaleń i atrybucji. Biuletyn Historii Sztuki, 83(4), 923–945. https://doi.org/10.36744/bhs.1086

Autorzy

Tomasz Grygiel 

Polska
https://orcid.org/0000-0002-1813-6462

Statystyki

Abstract views: 356
PDF downloads: 234


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.