Terlecjana londyńskie

Diana Poskuta-Włodek


Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4665-0864

Abstrakt

Autorka omawia tom pism teatralnych Tymona Terleckiego Teatry londyńskie w opracowaniu Edwarda Krasińskiego i Marioli Szydłowskiej (Warszawa 2016). Zwraca uwagę na świadomość tradycji oraz poszukiwanie korzeni kultury i tożsamości europejskiej jako wielkie metatematy erudycyjnych i osadzonych w topografii miasta recenzji Terleckiego, publikowanych w emigracyjnych „Wiadomościach” w latach 1945–1964. W różnorodnych esejach znaleźć można: charakterystyki londyńskich teatrów – od peryferyjnych po Old Vic; rozważania o dramaturgii klasycznej i współczesnej; analizy reżyserii i inscenizacji (m.in. młodego Petera Brooka) w kontekście idei Edwarda Gordona Craiga i przedwojennego teatru polskiego, w szczególności dokonań Leona Schillera; charakterystyki i sylwetki czołowych londyńskich aktorów. Tłem analiz jest teatr polski, a cały tom jest dziełem komparatystycznego mistrzostwa, odnajdywania powiązań i wpływów. Pisma Terleckiego o teatrach londyńskich publikowane w polskiej prasie emigracyjnej stanowiły istotny element integracji Polaków żyjących z dala od kraju, łagodziły poczucie izolacji, pomagały rozumieć kulturę brytyjską.


Słowa kluczowe:

Tymon Terlecki, historia teatru, teatr brytyjski 1945-1964, teatr polski 1918-1945, Londyn, polska emigracja

Krasiński, E. (2016). Krytyk integralny. W: T. Terlecki. Wieczory teatralne (E. Krasiński, & M. Szydłowska, oprac.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Szydłowska M., (2011). Tymon Terlecki we Lwowie. Pamiętnik Teatralny 2011, 3-4, 213-272.
  Google Scholar

Taylor-Terlecka, N., Krasiński, E. (2011). Tymon Terlecki: Kronika życia i działalności (1905-2000), Pamiętnik Teatralny. 3-4, 18-212.
  Google Scholar

Terlecki, T. (1984). Rzeczy teatralne. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Terlecki, T. (2016). Od Lwowa do Warszawy (E. Krasiński, & M. Szydłowska, oprac.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Terlecki, T. (2016). Wieczory teatralne (E. Krasiński, & M. Szydłowska, oprac.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Terlecki, T. (2016). Teatry londyńskie (E. Krasiński, & M. Szydłowska, oprac.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Terlecki, T. (2016). Korespondencja teatralna (M. Kuraś, oprac.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Terlecki, T. & Timoszewicz, J. (2016). Listy (M. Kuraś , oprac.). Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-29

Cited By / Share

Poskuta-Włodek, D. (2020) „Terlecjana londyńskie”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), s. 203–214. doi: 10.36744/pt.458.

Autorzy

Diana Poskuta-Włodek 

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Polska
https://orcid.org/0000-0002-4665-0864

Diana Poskuta-Włodek historyczka teatru, dr hab., prof. uczelni na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, kieruje Archiwum Artystycznym Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie. Publikuje głównie w „Didaskaliach” i „Pamiętniku Teatralnym” oraz w tomach zbiorowych. Wydała m.in. dwie monografie Teatru im. J. Słowackiego, książkę Dzieje teatru w Krakowie w latach 1918-1939. Zawodowe teatry dramatyczne nagrodzoną m.in. przez Sekcję Krytyków Teatralnych Polskiego Oddziału ITI i nominowaną do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych; zredagowała m.in. edycję Sprawozdań Krakowskiej Komisji Teatralnej, Rozmowy o radiu, monografię zbiorową Byrscy - etos teatru. Uprawia też publicystykę popularyzatorską, jest autorką wystaw teatralnych.



Statystyki

Abstract views: 325
PDF downloads: 162


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Diana Poskuta-Włodek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.