Dziennik Heleny Modrzejewskiej 1 I–16 II 1893
Dorota Jarząbek-Wasyl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3097-9830
Alicja Kędziora
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4407-9107
Emil Orzechowski
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3656-795X
Abstrakt
Rękopis Dziennika, prowadzonego przez Helenę Modrzejewską od 1 stycznia do 16 lutego 1893 roku, przechowywany jest w kolekcji J. I. Paderewskiego w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Publikowany kilkukrotnie w różnych wariantach w całości bądź we fragmentach (m.in. w „Czasie”, „Kierunkach”, „Teatrze” oraz monografiach M.M. Coleman oraz J. Szczublewskiego) obrósł w liczne nieścisłości edytorskie i redakcyjne. Zamieszczone w „Pamiętniku Teatralnym” teksty są zestawieniem trzech głównych edycji Dziennika – oryginału drukowanego za rękopisem, wraz z uwzględnieniem późniejszych uwag i poprawek, pierwszej polskiej publikacji w „Czasie” w 1910 roku oraz edycji w j. angielskim, zamieszczonej w Fair Rosalind: the American Career of Helena Modjeska M.M. Coleman (1969).
Słowa kluczowe:
Helena Modrzejewska, teart w XIX wieku, historia teatru, dziennik, aktorkaBibliografia
Modrzejewska, H. (1961). Rękopis z amerykańskiej włóczęgi. (J. Szczublewski, oprac.). Teatr, 5
Google Scholar
Modrzejewska, H. (1910). Wspomnienia i wrażenia. Czas, 328-581
Google Scholar
Modrzejewska, H. (1957). Wspomnienia i wrażenia. (M. Promiński, przekł.). Kraków
Google Scholar
Skinner, O. (1924). Footlights and Spotlights: Recollections of my Life on the Stage. Indianapolis
Google Scholar
Autorzy
Dorota Jarząbek-WasylUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-3097-9830
Autorzy
Alicja KędzioraUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-4407-9107
Autorzy
Emil OrzechowskiUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-3656-795X
Statystyki
Abstract views: 416PDF downloads: 365
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Dorota Jarząbek-Wasyl, Alicja Kędziora, Emil Orzechowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Kędziora, Emil Orzechowski, Wydawnicze losy dziennika , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 1 (2019)