Cultural Institution and Institutional Culture from the Transcultural Perspective: What Is the Culture behind the Stage, and What Is the Culture inside a Cage?
Danny Yung
(Hongkong)
Maciej Szatkowski
szatkowski@umk.plUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
Abstrakt
Tekst przedstawia sylwetkę Danny’ego Yunga, wschodnioazjatyckiego twórcy teatralnego, dyrektora uznanego teatru Zuni Icosachedron działającego w Hongkongu. W pierwszej części Maciej Szatkowski syntetycznie prezentuje jego biografię artystyczną, poczynając od wczesnych lat działalności teatralnej w Hongkongu w latach osiemdziesiątych XX wieku aż po stworzenie transnarodowego teatru chińskiego, który stanowi forum spotkań artystycznych dla uznanych oraz początkujących twórców, nie tylko z obszaru sinosfery. W artykule skupiono się na wyeksponowaniu głównych obszarów działalności Yunga i ich kontekstualizacji w realiach chińskiego życia kulturalnego. Tekst charakteryzuje najważniejsze wyróżniki twórczości Yunga oraz kolejne jej etapy, a także wpływ na teatry w Chinach i na Tajwanie. Aneks tekstu stanowi zapis wystąpienia Danny’ego Yunga podczas konferencji Contemporary Acting Techniques in Eurasian Theatre, Performance and Audiovisual Art: Intercultural and Intermedia Perspective (2021). Wykład jest refleksją nad rolą instytucji w kształtowaniu polityki teatralnej i łączeniu artystów oraz idei. Yung przywołuje przykłady z własnych doświadczeń, opisując proces powstawania swoich najnowszych spektakli. W wystąpieniu podkreśla wagę współpracy i dialogu między twórcami, a także znaczenie instytucji teatralnych jako ważnych aktorów wpływających na rozwój sztuki teatralnej we współczesnym świecie eurazjatyckim.
Słowa kluczowe:
teatr azjatycki, Hongkong, Danny Yung, teatr chiński, polityka kulturalnaBibliografia
Ferrari, Rossella. Pop Goes the Avant-Garde: Experimental Theatre in Contemporary China. London: Seagull Books, 2012.
Google Scholar
Ferrari, Rossella. Transnational Chinese Theatres: Intercultural Performance Networks in East Asia. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37273-6.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-37273-6
Google Scholar
Yung, Danny. “Was macht das Theater, Danny Yung?” Interview by Lena Dorte Eilers. Theater der Zeit, no. 11 (2016). https://www.theaterderzeit.de/2016/11/extra/34473/.
Google Scholar
Autorzy
Danny YungHongkong
Danny Yung - urodzony w 1943 roku w Szanghaju jest pionierem sztuki eksperymentalnej i jednym z najbardziej wpływowych artystów w Hongkongu i sferze języka chińskiego. Jest dyrektorem artystycznym i współzałożycielem teatru Zuni Icosahedron działającego od 1982 roku. W ciągu ostatnich czterdziestu lat zajmował się teatrem, tańcem, filmem, instalacjami wideo etc. Jako reżyser, scenarzysta, producent i scenograf współtworzył ponad sto produkcji teatralnych, które były wystawiane w wielu miastach Azji, Europy i Ameryki Północnej. Yung jest także twórcą serii konceptualnych komiksów, figurek i rzeźb (m.in. autorem wielkoformatowej instalacji prezentowanej w 2014 roku w ramach Smithsonian Folklife Festival w Waszyngtownie). Oprócz pracy twórczej aktywnie angażuje się w edukację i wymianę kulturalną w obrębie Azji oraz między Azją a Europą. Pełnił funkcję przewodniczącego i doradcy kilku instytucji działających w Hongkongu. Jest laureatem wielu nagród, w tym Music Theatre Award ITI w 2008 roku, nagrody Fukuoka Arts and Culture Prize w Japonii w 2009 roku, nagrody Hong Kong Arts Development Award dla Artystów Roku w 2015 roku i wielu innych.
Autorzy
Maciej Szatkowskiszatkowski@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
Maciej Szatkowski - sinolog, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyrektor Centrum Języka i Kultury Chińskiej UMK. Zajmuje się współ-czesną kulturą i literaturą chińską, w szczególności kontrkulturą chińską przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych oraz przekładem dramatu.
Statystyki
Abstract views: 226PDF downloads: 133
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Danny Yung i Maciej Szatkowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Maciej Szatkowski, Nie ma jednych Chin: Teatry chińskie w Azji Wschodniej , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 3 (2023): Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych (z blokiem tematycznym według koncepcji Artura Dudy)